25.04.2024
 
לוט: טיסה ראשונה בדרימליינר, בצל המשבר הפיננסי

 

 

מאת גיורא נוימן

בימים רגילים היתה זו צריכה להיות ידיעה שכולה אופטימיות: לוט הפולנית ביצעה ביום שישי האחרון את הטיסה המסחרית הראשונה במטוס הבואינג 787 ("דרימליינר") החדש שלה. לא רק שזהו הדרימליינר הראשון של החברה הפולנית - זהו גם המטוס הראשון מדגם זה שנקלט בחברת תעופה אירופית כלשהי.

המטוס המריא מנמל התעופה פרדריק שופן בוורשה בשעה 8:00 בבוקר כשעל סיפונו 175 נוסעים. בתוך פחות משעה נחת בפראג, המריא משם עם 150 נוסעים, וב-11 כבר חנה בחזרה בנמל הבית.

בימים רגילים, כל חברת תעופה היתה ממנפת אירוע כזה ליחסי ציבור ולמירוק התדמית. אבל בלוט אין אלה ימים רגילים. בערב הקודם, ביום חמישי, פוטר מנכ"ל החברה מרצ'ין פירוג בהליך פומבי משפיל במיוחד, על רקע המשבר הפיננסי בחברה. בשעה שהמטוס החדש המריא לטיסתו הראשונה נודע שדובר החברה, האיש שתפקידו לייחצן אירוע כזה, נקרא ללשכת ממלא מקום המנכ"ל, זביגנייב מזור, ופוטר גם הוא. לכן באותו בוקר פרסמה החברה רק הודעה לקונית על הטיסה.

אתרי החדשות הפולנים הציבו את האירוע בהקשרו הרחב, בצילו של המשבר הפיננסי בחברה. חלקם נקטו בכותרות לעגניות. ביזנסוויק פולסקה כתב: "האם הדירמליינר המלכותי יצליח להציל את חברת לוט מקטסטרופה?" אתר החדשות TVN24 , הידוע בכותרות הצהובות והאכזריות שלו בדרך כלל, היה הפעם דווקא מאופק כשהכריז: "טיסה ראשונה של הדרימליינר, בצל צרות פיננסיות".

מדור הכלכלה של גזטה ויבורצ'ה בחר להזכיר את החגיגות הבזבזניות שערכה חברת לוט סביב הדרימליינר בחודש האחרון: 150 בכירי ממשלה ומשק יצאו בטיסה מיוחדת לקבלת פנים במפעלי בואינג באוורט, סמוך לסיאטל שבמדינת וושינגטון בארה"ב, בעלות כוללת של 2 מיליון זלוטי (כחצי מיליון אירו); כמה ימים אחר כך נערכה קבלת פנים בוורשה לאורחים ועיתונאים זרים שהוטסו מחו"ל, בעלות כוללת של 460 אלף זלוטי (115 אלף אירו). בין המוזמנים, אגב, שניים מישראל. אמנם אלו סכומים פעוטים יחסית לסכום המבהיל של 1 מיליארד זלוטי שמבקשת החברה כסיוע ממשלתי, אבל מי שנמצא במצוקה כל כך עמוקה מוטב שיפגין קצת צניעות, נזף העיתון במנכ"ל המפוטר של לוט.

אם חברת לוט תצליח לעבור את הימים הקשים ותעמוד בתשלומים כפי שהתחייבה, היא עתידה לקלוט עד ראשית מרס 2013 חמישה מטוסי 787, ואחר כך עוד שלושה, בקצב של אחד בשנה. בסך הכל שמונה מטוסים.

בימים הקרובים מתוכננות למטוס החדש טיסות בכורה לתשע בירות אירופיות שונות. הטיסה הטרנס אטלנטית הראשונה צפויה מוורשה לשיקגו, ב-16 בינואר.

17/12/2012