20.04.2024
 
שר האוצר הפולני הסכים להזרים לחברת לוט סיוע חירום, אבל בתמורה דרש את ראשו של המנכ"ל

 

מאת גיורא נוימן

מרצ'ין פירוג, עד הבוקר מנכ"ל חברת התעופה הפולנית לוט, לא האמין שזה קורה לו. במשך חודשים הוא עיבד, יחד עם בכירי משרד האוצר הפולני, תוכנית לשינוי מבני מרחיק לכת לחברה המקרטעת, תוכנית שבמרכזה קיצוץ של לפחות שליש בהוצאות החברה - על ידי צמצום צי המטוסים, על ידי סגירת קווים, על ידי מכירת בנייני מטה החברה וגם פיטורי 600 מתוך 2,087 העובדים.

אתמול (יום ד') כינס פירוג את דירקטוריון החברה, שאישר את התוכנית בקווים כלליים. תנאי מרכזי ביישומה של התוכנית הוא הזרמת חמצן חיוני, סיוע ממשלתי בצורת הלוואה דחופה של 400 מיליון זלוטי (כ-100 מיליון אירו).

עד כאן היה זה תסריט מוכר: חברה צולעת המתקרבת במהירות לנקודת הקריסה פונה לממשלה בבקשת עזרה. הממשלה, כך כתוב בתסריטים כאלה, כבר הסכימה מראש לסייע. אבל שר האוצר, מיקולאי בוג'נובסקי, הכין למנכ"ל פירוג הפתעה אכזרית. בשעות הערב, כשהסתיימה ישיבת מועצת המנהלים של לוט והבקשה הרשמית הועברה למשרד האוצר, הופיע שר האוצר באמצעי התקשורת בשעת שיא הרייטינג בטלוויזיה וערף בשידור חי את ראשו של מרצ'ין פירוג. "מי שאחראי למצבה הנואש של חברת לוט הוא המנכ"ל שלה, ולא אף אחד אחר," הכריז השר, "ואני מצפה מהדירקטוריון שיידע להסיק מסקנות אישיות בעניין הזה." מצפה מהדירקטוריון? ציפיה כזו כמוה כהוראה, הצעה שאין לסרב לה. ראשית, החברה מחכה לקבל מהאוצר הלוואה שתאפשר לה לשלם את המשכורת הבאה של העובדים, את תשלומי הספקים, כולל ספקי דלק המטוסים, וכמובן את התשלומים למימון שמונת מטוסי הדרימליינר שהזמינה, שהראשון בהם נקלט בחברה לפני שלושה שבועות באירוע בזבזני במיוחד. שנית, 68% ממניות החברה מצויות בידי הרפובליקה, כלומר שר האוצר מייצג את בעלת הבית.

אפילו את החסד הפעוט לא השאירו לפירוג: את האפשרות לארוז את חפציו ולהתפטר בעצמו. בעקבות ההוראה הממשלתית התכנסה היום (יום ה') שוב מועצת המנהלים של החברה להדיח את המנכ"ל. הוא התגונן, הסביר את עצמו, הציג גראפים על עליית מחירי הדלק ועל הירידה בתשואה לנוסע, האשים את הממשלה באפלייה לטובה של חברה פרטית מתחרה, התאמץ לשכנע את חבריו שלא בו האשם למצבה של לוט. אבל שום דבר לא עזר. שבעה מתוך שמונת חברי הדירקטוריון הצביעו בעד הדחתו. הקול השמיני, שהתנגד, היה של מרצ'ין פירוג עצמו.

הדיון בסעיף הבא בסדר היום של הישיבה היה דווקא קל ומהיר: זביגנייב מזור (Zbigniew Mazur), איש הכספים הצעיר (45) של החברה נבחר למנכ"ל זמני במקומו של פירוג.

השינוי בצמרת הסתיים בטקס השפלה פומבי נוסף היום לפנות ערב, כשדובר החברה פרסם בשם הדירקטוריון הודעה רשמית לפיה "מועצת המנהלים הדיחה את מר מרצ'ין פירוג ומינתה במקומו את מר זביגנייב מזור... הסיבה להחלטה על השינויים האישיים בהנהלת החברה נעוצה בהערכת עבודתו של המנכ"ל היוצא, כמו גם הערכת מצבה החיצוני והפנימי של החברה..."

מזור, המנכ"ל הזמני, שתרם לא מעט להדחת קודמו, סומן על ידי שר האוצר ליורש הקבוע ועתיד כנראה לקבל את התפקיד במכרז מהיר שיוכרע עוד החודש. סומכים עליו שיידע לקצץ באכזריות וללא היסוס בשומנים, בשרירים ואם צריך גם בשלד של החברה עד שתתאזן. "מהיום שום עובד בחברה אינו חסין בפני פיטורין, המשך קיומו של כל קו אינו ודאי, וכל תחנה בחו"ל תעבור בדיקה לגבי נחיצותה. עשרות מטוסים יימכרו או יישלחו לגרוטאות וכל מטוס שיישאר בצי שלנו יצטרך לטוס יותר," אמר חבר בדירקטוריון.

ובכל זאת, הסיפור מכאן ואילך לא כל כך פשוט. הממשלה כבר הסכימה להעניק לחברה הלוואה של 400 מיליון זלוטי, שהם כ-100 מיליון אירו, אלא שעליה לקבל לכך את אישורה של הנציבות האירופית בבריסל. יש אכן סיכוי טוב לקבל אישור כזה, ביחוד אחרי שהשבוע אישרה הנציבות הלוואה בסדר גודל דומה לבריסל איירליינס. אבל סכום זה יהיה רק בגדר עזרה ראשונה, כשההיקף המלא של הסיוע הנדרש להחזרתה של לוט לאיזון עשוי להגיע למיליארד זלוטי (כ-250 מיליון אירו). לסכומים כאלה כבר אי אפשר יהיה לקבל את הסכמתה של בריסל.

על מה בכל זאת סומכים במשרד האוצר הפולני? ראשית, עד ראשית 2014 תוכנית הקיצוצים האלימה יכולה להניב חיסכון מצטבר של 300 מיליון זלוטי. זה יהיה כרוך אמנם בקיטון משמעותי בהכנסות, בגלל ביטול קווים ותדירויות, אבל העיקר לשנות את המגמה לעבר איזון. שנית, אחרי עזרה נרחבת וקיצוץ מאסיבי בהוצאות, ייתכן שהכלה הצולעת והגיבנת תיראה קצת יותר מושכת בעיני חתנים פוטנציאליים. כלומר, אפשר יהיה למכור אותה למישהו. כי במצבה היום אין לכך סיכוי. טורקיש איירליינס, שהתעניינה בשידוך כזה לפני כמה חודשים, בדקה את הסחורה, נבהלה ונסוגה. אייר צ'יינה, שזכתה בתקופה האחרונה בהרבה ביקורים של בכירים פולניים, גם היא לא מראה סימנים שהיא מעוניינת לקנות את לוט.

ובינתיים, פרשן ותיק בעולם התעופה סיכם את מצבה של לוט, נכון לעכשיו, במילים אלה: כמו לא מעט מאחיותיה במרכז אירופה היא מתנדנדת בין להיות או לחדול. CSA הצ'כית עלתה על מסלול ההבראה ונראה שסיכוייה טובים לשרוד את השנים הקרובות. לעומתה, מאלב כבר לא איתנו מזה חצי שנה. האם לוט תצטרף ל-CSA או תלך בעקבות מאלב, קשה לדעת. במצבה הנוכחי, כל יום יכול להיות יומה האחרון. אם אתה נושה של החברה, כדאי לך להיזהר.

13/12/2012