29.03.2024
 
האופרה הישראלית מתכוננת לעונה הבאה בטעם איטלקי

 

 

"מדאם באטרפליי"   (צילום: יח"צ)

 

מאת אתי ישיב

אנחנו נמצאים עדיין בעיצומה של עונת האופרה הנוכחית, אבל באופרה הישראלית תל-אביב כבר חיים את העונה הבאה, זו של 2016-17.

במסיבת עיתונאים רבת משתתפים חשפה אתמול חנה מוניץ, מנכלי"ת האופרה הפורשת בקרוב, את תוכנית העונה הבאה, שתתחיל את העשור הרביעי לפעילות האופרה הישראלית, במעין מחווה למולדת האופרה - איטליה. על הבמה בתל-אביב יעלו חמש אופרות אהובות של המלחינים האיטלקים הגדולים: כוחו של גורל מאת ורדי, נורמה מאת בליני, לוצ'יה די למרמור מאת דוניצטי, מדאם בטרפליי מאת פוצ'יני והאופרה שטרם הוצגה בארץ ומעוררת לכן עניין מיוחד- לה גאזטה מאת רוסיני. ישלימו את הרשימה המפוארת הזו פאוסט מאת שארל גונו והאופרטה הרוזנת מאריצה מאת אמריך קלמן. האופרה תקיים גם שלושה פסטיבלים, האחד בבריכת השולטן בירושלים שם תועלה האופרה ה"יהודית" של ג'וזפה ורדי - נבוקו; השני בחצר האבירים בעכו לשם יגיע יוליוס קיסר במצרים מאת הנדל והשלישי, שיעבור הפעם ממרגלות המצדה לעמודי שלמה בפארק תמנע בשל שיקולי עלות ולוגיסטיקה, עם (איך לא?) שמשון ודלילה מאת קמיל סן-סנס וגם נשף המסכות מאת ורדי. בסיום העונה ייערך גם מופע חינם של האופרה מדאם בטרפליי לציבור הרחב, בפארק הירקון בתל-אביב.

"כוחו של גורל"   (צילום: יח"צ)

 

ולמי שלא מסתפק במופעי אופרה, מביאה האופרה הישראלית גם סדרת מחול ובה 10 להקות ידועות מהארץ ומרחבי העולם (שוויץ, ארה"ב, ברזיל, צרפת, רוסיה וסין) וכן 4 סדרות מוסיקה: הסדרה הליטורגית, הסימפונית, ג'אז במשכן ושבת של זהב (להיטי אופרה בשבתות בבוקר). לילדים בגילאי 10-4 תמשיך ניצה שאול להגיש את "צלילי קסם" ולגילאי 8-3 מוצעות 6 שעות אופרה מיוחדות וקסומות באכסדרת בית האופרה. האופרה גם תמשיך זו השנה ה-15 את המפעל הייחודי של עבודה קהילתית. הצגות אופרה בהן משתתפים בני יישובים שונים, שניים בכל שנה. בהדרכת במאים וזמרים עובדים מבוגרים וילדים על האופרות החל בשירה ועד התפאורה והתלבושות וכך לומדים להכיר את המדיום המיוחד הזה מבפנים.

מוניץ הזכירה כי כ-70% מהתקציב השנתי של האופרה המגיע לכ-100 מיליון שקל, מגיע מתרומות ומכירת כרטיסים ורק כ-30% מגיעים מהקצבות ממשלתיות וציבוריות. תקוותה להשתתפות הממשלה בפרוייקט מצדה שהביא למקום, כול שנה, אלפי שוחרי אופרה ישראלים וגם כ-5,000 צופים-תיירים מחו"ל, נכזבה, ורק משרד התיירות שיתף פעולה, בעיקר על ידי פרסום האירוע בחו"ל. גם השנה תהיה כנראה השתתפות המשרד דומה.

אשר לפרסומים על "קיצוצי רגב" בשיעור התמיכה הממשלתית לאופרה, סיפרה מוניץ כי עד היום לא קיבלה כול הודעה על כך והתכנונים נמשכים כרגיל, שהרי אי אפשר לתכנן פעילות של בית אופרה לפי שמועות והתוכניות מקיפות כבר את הפעילות עד שנת 2020.

 

 

 

30/03/2016