19.04.2024
 
אייר בלטיק לסקנדינביה: תחרות על ליבם של הישראלים

 

 

 

מאת שירן כצנלסון *

 

לפני כחודשיים התבשרנו על הרחבת הפעילות של אייר בלטיק בישראל, עם טיסות ליעדי סקנדינביה המובילים - שטוקהולם, קופנהאגן, אוסלו והלסינקי, בשילוב עצירת ביניים בריגה.  

אייר-בלטיק, חברת התעופה הלאומית של לטביה והחברה המובילה בארצות הבלטיות (שדורגה בשנה החולפת שוב כחברת התעופה הדייקנית בעולם) החלה לשווק לישראלים טיסות, דרך ריגה, לקופנהגן, שטוקהולם, הלסינקי ואוסלו במחירים של החל מ-299 דולרים. התימחור לטיסות הללו הוגן, ולעתים קרובות נמוך יותר מהמחירים הנדרשים עבור הטיסות לריגה בלבד. החברה מציעה ללקוחותיה שלושה סוגי כרטיסים - בייסיק, פרימיום וביזנס. בייסיק הוא הזול ביותר ולמעשה מכיל בתוכו את כרטיס הטיסה ותיק גב בלבד. פרימיום, כולל גם מזוודה במשקל של 20 ק"ג, צ'ק-אין בשדה התעופה בדלפק הביזנס, מסלול מהיר בשדה התעופה של ריגה ובחירת מקום ישיבה מראש. ביזנס כולל את כל מה שהפרימיום כולל, בתוספת גישה לטרקליני העסקים בריגה ובשדות התעופה האחרים (למשל בקופנהגן, בת"א וכו'), ארוחה ושתייה בטיסה, שינוי שם ומועד טיסה ללא עלות וביטול עם החזר כספי. התלוויתי לטיסות אייר בלטיק מת"א אל קופנהגן, דרך ריגה, ובחזרה במחלקת העסקים.

אף על פי שכרטיס מסוג ביזנס מאפשר צ'ק-אין בשדה התעופה ללא עלות, העדפתי לבצע את השלב הזה בבית מראש (ניתן לבצע 72 שעות בלבד לפני מועד הטיסה), וזאת על מנת לבחור את מקומות הישיבה בעצמי. הצעד התברר כמיותר, שכן מחלקת העסקים ברובה פנויה לחלוטין, וגם יש דלפק צ'ק-אין מיוחד עבור נוסעי מחלקת העסקים וללא תור. אגב, גם בנתב"ג ניתן להשתמש במסלול הבידוק המהיר (Fast Track), מה שיכול לחסוך המתנה ארוכה ובמיוחד בעונת הקיץ ובחגים השונים. לאחר הליך הבידוק הקצרצר, הגעתי אל הדיוטי-פרי וניגשתי אל טרקלין העסקים דן, המיועד לנוסעי מחלקות העסקים של חברות התעופה השונות, בהן גם אייר בלטיק.

ממדי המטוס, בואינג 737, אינם גדולים במיוחד, וכוללים כ-140 מושבים. בכל שורה במחלקת העסקים גם כן שישה מושבים, אם כי רק ארבעה מושבים בכל שורה אכן מיועדים לנוסעים, שכן בכל שלושה מושבים, הכיסא האמצעי הוא למעשה שולחן המיועד לרווחת שני נוסעים (נוסף לשולחן אישי שיש לכל נוסע). עוד בטרם המריא המטוס, ניגשה דיילת המטוס, דוברת רוסית (כמו כל אנשי הצוות), בירכה אותי והגישה לי את תפריט היום, כולל גם שמפניה, יינות איכותיים מסוגים רבים, מיצים או משקאות קלים מוגזים.

מנת הפתיחה כללה פלטת גבינות וענבים. המנה העיקרית החמה כללה חזה עוף, אורז מתובל וירקות מטוגנים, וכן עוגה לקינוח. המעבר לטיסת ההמשך בשדה התעופה של ריגה היה קצר ונוח.

הטיסה מריגה לקופנהגן ארכה שעה ועשרים דקות בלבד, והתבצעה במטוס קטן בן כ-70 מושבים בלבד. גם בטיסה זו, לפני ההמראה הגישה אחת מהדיילות את התפריט לטיסה הזו, שכלל מנה עיקרית, קינוח וסלסלת לחמניות פריכות. הפעם, הארוחה הוגשה די במהירות משום שהטיסה קצרה מאוד, וכללה אורז עם ירקות וקציצות טעימות להפליא, ולקינוח עוגת שוקולד מצויינת.  

כעבור ארבעה ימים נפלאים, הגיעה העת לטוס חזרה. לטיסה מקופנהגן אל ריגה העברתי את המזוודות בדלפק מיוחד עבור נוסעי מחלקת העסקים, והגעתי במהירות אל הדיוטי פרי ללא צורך לעבור ביקורת דרכונים שכן הטיסה מיועדת לנחות בלטביה, שהיא חלק מהאיחוד האירופי. לאחר סקירת הדיוטי-פרי הענק והמפוזר של נמל התעופה של קופנהגן, עשיתי את דרכי אל כיוון שער D, שם ממוקם טרקלין העסקים של חברת סא"ס הסקנדינבית, כשהגישה אליו מותרת גם לנוסעי מחלקת העסקים של אייר בלטיק. הטרקלין עצום ומרשים, ומכיל שירותים ומתקנים ברמה גבוהה ביותר, כמו גם מזנון חופשי עם מזון ושתייה ללא הגבלה לאורחים. כך, מבלי שהרגשתי, הגיעה השעה לעלות לטיסה אל ריגה.

אייר בלטיק מציעים טיסות הלוך ושוב אל יעדי הסקנדינביה עם עצירות ביניים למספר שעות בודדות, למשל שעתיים וחצי, או עצירות ארוכות יותר, שאורכות 11-18 שעות. למי שביקר בריגה או לא מעוניין לטייל בה, עדיף יהיה לטוס חזרה ארצה לאחר עצירת ביניים קצרה, אך אלו שמעולם לא ביקרו בריגה או שהתגעגעו, מוזמנים להזמין עצירת ביניים ארוכה יותר (במהלך רכישת הכרטיס), זמן נפלא לשוטטות נעימה בעיר העתיקה היפהפייה של הבירה הלטבית. הגעה מהשדה אל מרכז העיר ניתן לבצע באמצעות קו 22, בעלות של שני אירו, ויוצא מאזור הנחיתות של השדה ומוביל אל התחנה המרכזית של העיר, הממוקמת דקות ספורות של הליכה מהעיר העתיקה. הטיסה חזרה ארצה הייתה דומה לזו מתל-אביב לריגה, וכללה גם מסלול מהיר (Fast Track) בשדה של ריגה, צ'ק-אין עבור מחלקת עסקים וגישה לטרקלין העסקים של אייר בלטיק.

השירות החדש של אייר-בלטיק מרחיב את התחרות של חברות התעופה מנתב"ג אל יעדי הסקנדינביה השונים, יעדים הנמצאים בצמיחה אדירה בשנים האחרונות, ומציע מחירים אטרקטיביים ביותר. נוסף להגעה אל היעד הסקנדינבי הנבחר, השירות מאפשר לכם גם לגלות את הבירה הלטבית המפתיעה, ריגה, ואם הגעתם בקיץ אז לא כדאי לפסוח על יורמלה, עיירת נופש מדהימה על הים הלטבי. נוסף לשירות החדש, אייר בלטיק מפעילה שלוש טיסות ישירות אל ריגה מדי שבוע, תוך הבעת אמון בשוק הישראלי שמוצא עניין רב הרבה יותר במדינות הבלטיות.

 

 

 

_______________________________

* המחבר היה אורח חברת התעופה אייר בלטיק

 

 

28/03/2016