28.03.2024
 
אאוטלטים - לא רק באמריקה

 

 

מאת יוסי פישר *

 

ארמאני, אדידס, הוגו בוס, ברברי, נייק, פולו ראלף לורן, פורלה, וורסאצ'ה, סמסונייט. מותגי אופנה בינלאומיים מוכרים לחלק ניכר מאיתנו. מי מאיתנו היה בניו-יורק והצליח לדלג על האאוטלטים הגדולים בניו ג׳רסי. אז תפנימו, יש כיום גם אופציה של אאוטלטים לא רעים בכלל באירופה.

מהפכת המחירים הזולים בטיסות מישראל לאירופה, מה שלחלקנו מוכר כמדיניות ״השמיים הפתוחים״ הפכה את חלק מהטיסות לאירופה למוצר צריכה שווה לכל נפש. במחיר של כמה מאות שקלים ניתן לטוס לרומא, ברלין, בודפסט , אתונה, אמסטרדם, פריס ולונדון. אז חסכתם על הטיסה, הזמנתם דירה ב-Airbnb , נסעתם משדה התעופה ב-Uber מה עם הקניות?

הציבור הישראלי "חולה" על מותגים ועדיף מותגים בינלאומיים. אנחנו לא רוצים לצאת פראיירים ומחפשים מותגים במחיר שווה לכל נפש אבל עדיין שיראה טוב. אנחנו לא יחידים בעניין. עם ש"חולה" עוד יותר ממר וגברת כהן הם הסינים, הרוסים וגם התיירים מארצות המפרץ הפרסי.

האירופים זיהו את המגמה ובמשך השנים האחרונות הוקמו באירופה "אאוטלטים" לאופנה עם עשרות ומאות מותגי אופנה בינלאומיים מובילים. הרשת המובילה באירופה בתחום האאוטלטים היא רשת בריטית בשם McArthurGlen Designer Outlets. לרשת זו 20 מרכזי קניות אאוטלטים מלונדון ועד אתונה. בכל אחד מהאאוטלטים עשרות רבות של חנויות של טובי המותגים. חשוב לדעת שאין זהות בחנויות המותגים בין האאוטלטים.

הרעיון הבסיסי בכל המרכזים זהה. מותגים מפורסמים במחירי הנחה קבועים של בין 30-60% ממחירי המוצרים בערים הגדולות. העניין הוא שבחלק ניכר מהמקרים מדובר על קולקציות של עונה קודמת או עודפים. התמהיל של חנויות המותגים בכל מרכז קניות נקבע על ידי מחקר מקדים שנעשה על ידי החברה האם. מכיון שבסיס הקונים הוא מקומי, תמהיל המותגים באיטליה נותן דגש למותגים אהובים על ידי הצרכנים האיטלקים ואילו בגרמניה ניתן לראות דגש על מותגים שקהל הקונים הגרמני אוהב. בעבר ביקרתי באווטלטים של איטליה: ברומא ונאפולי, אוסטריה -זלצבורג, צרפת - פריס, יוון - אתונה.

האאוטלטים ממוקמים בקרבת ערים גדולות וברובם קיים שרות הסעות אוטובוסים בתשלום ממרכזי הערים אל האאוטלטים וכמובן תחבורה ציבורית. למי שיש רכב שכור יוכל להגיע יחסית בקלות לאאוטלטים. אין בעיית חניה - בכל אחד מהאאוטלטים מגרשי חניה למאות מכוניות.

לאחרונה, ביקרתי במרכז הקניות של החברה בברלין: Designer Outlet Berlin. קרוב ל-100 חנויות מותגים גרמניים ובינלאומיים שאת חלקם הגדול אנו מכירים. במסגרת ביקור זה שוחחתי עם מנהל מרכז הקניות - Oliver Heuchert. המרכז ממוקם כ-40 דקות נסיעה בתחבורה ציבורית ממרכז העיר ברלין. יש שרות אוטובוסים פעמיים ביום ממרכז העיר לאאוטלט ובחזרה. מעבר לכך קיים שרות רכבות מצוין המחבר את האאוטלט עם תחנות הרכבת ב-Friedrich Strasse וגם מתחנת הרכבת הראשית של ברלין Hauptbahnhof. אם נוסעים באוטובוס של האאואלט מקבלים בחינם פנקס שוברים להנחות נוספות בחניות המרכז.

ההפתעה הגדולה היתה כאשר שאלתי את מנהל מרכז הקניות מהו תמהיל הלקוחות שלו . התשובה היתה: הישראלים נמצאים במקום השלישי בכמות הקניות באאוטלט. התיירים הסינים במקום הראשון והרוסים במקום השני. ישראל מעצמת קניות (!) הסכום הממוצע של הרכישה של הקונה הישראלי עומד על 107 אירו. מספר זה נקבע לפי כמות הבקשות להחזרי מע״מ שתיירים מחוץ לארצות האיחוד האירופי זכאים לו . בהחלט יכול להיות שיש עוד ישראלים רבים שלא דורשים את ההחזר או שכמות הקניות שלהם לא מגיעה לסכום המינימום. על פי הנתונים שחולקת רשת המרכזים הזו, גם האאוטלטים באתונה וברומא פופולרים מאוד בקרב התיירים הישראלים.

למי שמעוניין להשוות מחירים עם המחירים של האאוטלטים בארה״ב ראוי לציין שבחלקם של מהמותגים הנמכרים באאוטלטים - המחירים זהים למחירי האאוטלטים בארה״ב. יש לקחת בחשבון, שעל קניות של ישראלים באירופה יש החזרי מע״מ. איכות המוצרים גבוהה. הסיבה לכך היא שבאירופה יש תקנים מחמירים וחומות יבוא על מוצרים מתוצרת סין או ארצות אחרות באסיה. חלק ניכר מהמוצרים הנמכרים בחנויות במרכז מיוצרים באירופה ועונים לתקנים המחמירים של האיחוד האירופי.

לסיכום: באופן כללי, תעשו לכם את החשבון. אם שילמתם על מזוודה בטיסת הלואו-קוסט או שהגעתם עם טיסה רגילה עם מזוודות ואתם חובבי מותגים אז שווה לכם נסיעה לאאוטלט. תשאירו מקום במזוודה אחרי שסיימתם לקנות בזיל הזול ב'פרימרק'.

קחו איתכם לאאוטלטים תיקי יד או עדיף מזוודת ׳טרולי׳ עם גלגלים, אליו תוכלו להכניס את הקניות כך שלא תצטרכו להחזיק את השקיות. חפשו מראש לפני הנסיעה את המבצעים מראש באתר של האאוטלט אליו אתם מתכננים לנסוע. בדקו אם יש שוברי הנחה אותם צריך להדפיס מראש ולבוא איתם לאאוטלטים. תדפיסו את מפת החנויות המופיעה באתר האאוטלט אליו אתם מתכננים לבקר. סמנו אילו חנוית אתם רוצים לבקר וקצבו לכם זמן לקניות, אחרת פשוט תאבדו את הראש. בידקו את זמני ההסעות ואת התחבורה הציבורית ואל תשכחו לקחת את הטפסים להחזרי המע״מ - שווה את הטירחה.

 

 

 

___________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

22/03/2016