19.04.2024
 
פרעה בכנען, במוזיאון ישראל

 

 

אחנתון, מחצית המאה ה-14 לפנה"ס

 

מאת אתי ישיב

צילומים: אוריאל ישיב

כולנו מכירים כמובן את סיפור היהודים במצרים: יוסף ואחיו, משה, פרעה, עשר המכות ושיאו הדרמטי - יציאת מצרים. אבל ממש באותה תקופה, כ-1,500 שנה לפני הספירה, התקיימו בין מצרים וערי כנען יחסי גומלין פוריים שנותרו עלומים ממש ואינם מוכרים אפילו לקהילת הארכאולוגים העולמית, אלא רק למומחים אגיפטולוגים. שיאו של קשר גומלין זה הוא כיבוש כנען על ידי פרעה תחותמס השלישי מלך האימפריה המצרית, שניצח בקרב מגידו את איחוד צבאות הערים הכנעניות, ובעקבות הכיבוש, שליטה מצרית בארץ במשך כשלוש מאות שנה.

אחרי שנים של מחקר, היכרות עם אוספים בעולם ולימוד של מאות ממצאים ארכאולוגיים, מציג עתה מוזיאון ישראל בירושלים תערוכה יפהפייה, המספרת על המפגש התרבותי וההשפעות ההדדיות של הכובשים והנכבשים בחיי היום-יום, הדת, הטכנולוגיות, מסורות הקבורה, הארכיטקטורה וגם על היצירה התרבותית האולטימטיבית - המצאת הכתב האלפביתי על בסיס כתב ההירוגליפים המצרי הקדום.

לסיפור המקראי על יציאת מצרים לא נמצאו עד כה כול ממצאים ארכאולוגיים תומכים ואוצרי התערוכה, האגיפטולוגית דפנה בו תור וערן אריה, בחרו להדגיש את העובדה על ידי אולם ריק ממוצגים, כשהסיפור עצמו מסופר בסרט שהופק במיוחד עבור התערוכה. לעומת זאת, לתקופה המצרית בכנען יש דווקא שפע ממצאים, שנמצאו בעמק בית שאן, בחצור, ביפו ובעזה -כולם מעוזים מצריים מהם שלטו הכובשים על כנען כולה. מוצגים נוספים הושאלו ממוזיאונים חשובים אחרים בעולם: הלובר בפריז, המטרופוליטן בניו-יורק, המוזיאון לתולדות האמנות בווינה והמוזיאון המצרי בטורינו.

 תחותמס השלישי כובש כנען 1458 - 1425 לפנה"ס

בין מאות המוצגים אפשר לראות פסלי אלים ומלכים יפהפיים, כלי אבן, זכוכית וחרס, תכשיטים, ארונות קבורה, מצבות זיכרון, כותרות עמודים , אגרות וכתובות חקוקות באבן, כשהמוצג המרגש אולי מכולם הוא צמד כפות רגליים חצובות באבן גרניט של מה שנותר מפסל ספינקס, או אריה, שנוצר כאלף שנים לפני כיבוש כנען (תארו לכם, עניין של כ- 4,500 שנה) וכנראה נשלח ממצרים כשי למושל חצור. התרגשות נוספת מעורר הסרט על המצאת הא-ב. לפי גרסת ד"ר אורלי גולדווסר מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הכתב הומצא בידי פועלי מכרות כנעניים בסיני. אלה התקנאו ביכולת הכתיבה של המצרים ופישטו את מאות ההירוגליפים על ידי קביעת 30 סמלים פשוטים, הלקוחים כול אחד מהעיצור הראשון של מילים. כך היה למשל ה"בית" ל- ב', ה"כלב" ל- כ', וה"נחש" ל-נ' והאנושות זכתה באותיות הא'-ב', אחת ההמצאות החשובות בעולם! אין פלא, שהתערוכה בירושלים יצרה סקרנות והדים במוזיאונים רבים ברחבי העולם.

 

האל אמון

 

 

04/03/2016