19.04.2024
 
2016 תהיה צפופה במיוחד באיי יוון

 

מאת יוסי פישר *

 

איי יוון הפכו בשנים האחרונות ליעד נופשוני הקיץ המועדף על התיירים הישראלים. הסיבות לכך רבות, אמנה בפניכם כמה עיקריות: 

  • המשבר הארוך ביחסי ישראל טורקיה גרם לישראלים רבים שלא לצאת לנופשונים באיזור אנטליה.

  • המלונות באיי יוון התאימו עצמם לטעמם של הנופשים הישראלים המעדיפים מועדונים בסגנון "הכל כלול" על פני שהיה בבתי מלון על בסיס חצי פנסיון וגם פנסיון מלא.

  • ירידה משמעותית בשער החליפין של האירו לעומת השקל הוזילה את עלות השהייה במלונות היווניים.

  • המשבר הכלכלי העמוק ביוון הביא להוזלה במחירי חבילות התיור.

בכתבה שפורסמה לאחרונה בוואינט צוין שהיעדים הפופולריים בחבילות הנופש בשנת 2015 היו רודוס (17% מהנופשים בחו"ל) וכרתים (16%). אנטליה עמדה רק במקום החמישי ברשימה, עם 7%.

אם כן, מדוע אני צופה לשינוי? בסוף השבוע פורסמה ידיעה באתר חדשות יווני על כך שיוון מצפה לגידול משמעותי בתנועת התיירות מרוסיה ומגרמניה. הצפי הוא שמאות אלפי תיירים רוסים שהיו נופשים בעבר בחופי טורקיה יעברו בקיץ הקרוב ליוון. עוד מדווחים היוונים שסוכנות הידיעות הגרמנית Deutsche Welle פירסמה לאחרונה ידיעה שהצפי של חברות הנסיעות הגרמניות הוא לקיץ לוהט ביוון. מארגני התיירות הגרמנים מצהירים שהם יציעו לקיץ 2016 היצע גדול יותר של חבילות נופש ליוון מאשר בקיץ 2015. על ידיעות אלו יש להוסיף עוד את התיירים האנגלים, שלאחר הפיגוע בקיץ שעבר בתוניס מעדיפים יעדי נופש במדינות שאינן מוסלמיות.

אם כך, בשורה התחתונה, נראה שלמארגני התיירות היוצאת יהיה הרבה יותר קשה להשיג מחירים טובים באיי יוון עבור הנופשים הישראלים.

הגידול בתיירות בקיץ 2016 לאיי יוון יבוא בעיקר על חשבון אנטליה ותוניס. אנו יכולים להניח שאם אכן ישראל וטורקיה יפשירו את היחסים הבילאטרליים, הפשרה זו תבוא לידי ביטוי גם ביחסי התיירות. אולי גם זה שיקול שהטורקים לוקחים בחשבון. התיירנים הטורקיים באיזור אנטליה במצב קשה עד קשה מאוד, לאור הסנקציות הרוסיות על נסיעות תיירים לטורקיה. צריך לזכור שבשנת 2014 אחד מכל שלושה תיירים באנטליה הגיע מרוסיה. הישראלים לא יוכלו למלא את החלל הענקי שהשאירו הרוסים, אך בהחלט יהיו אורחים רצויים ביותר במועדוני "הכל כלול" המפוארים של אנטליה, בלק ומרמאריס.

אני מעריך שלאור האמור למעלה, בעונת האביב-קיץ 2016 יהיה שינוי מגמה בתנועת תיירות הנופש הישראלית - פחות איי יוון והרבה יותר טורקיה.

 

 

 

 

________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

27/12/2015