24.04.2024
 
מדד איכות הדרכונים העולמי: ארה"ב במקום הראשון, ישראל במקום ה-16, הרש"פ במקום 80

 

 

מאת גיורא נוימן

 

הדרכון הישראלי מאפשר כניסה ללא אשרה מראש ל-129 מדינות, מה שמציב אותו במקום ה-16 המכובד למדי במדד הדרכונים העולמי שערך תאגיד ההשקעות ארטון. באותו דירוג הוצב גם הדרכון הארגנטיני. שני דרכונים אלה מובילים במקום הראשון באזור הגיאוגרפי שלהם - הישראלי במזרח התיכון והארגנטיני בדרום אמריקה.

דרכון של הרשות הפלסטינית מאפשר כניסה ללא אשרה מוקדמת ל-28 מדינות בלבד, מה שמציב אותו במקום ה-80 שבתחתית הטבלה, יחד עם דרכוני סאו תומא ופרינציפה, איי שלמה ומיאנמר (בורמה).

תאגיד ההשקעות העולמי ארטון (Arton Group) שמרכזו במונטריאול דירג את ערכם של דרכוני העולם לצרכי לקוחותיו אנשי העסקים המרבים לנסוע ממדינה למדינה והמחזיקים או מעוניינים להחזיק ביותר מאזרחות אחת. בראש הטבלה ניצבים כצפוי דרכוני ארה"ב ובריטניה, המאפשרים כניסה ללא עיכובים ל-147 מדינות כל אחד. במקום השני דרכוני קוריאה הדרומית, גרמניה וצרפת (145 מדינות). במקום השלישי דרכוני איטליה ושבדיה (144 מדינות). במקום הרביעי בדירוג זכו דרכוני סינגפור, יפן, פינלנד, דנמרק, לוקסמבורג והולנד (143 מדינות). במקום החמישי שווייץ וקנדה (142 מדינות).

שלא כצפוי, מסתבר שצפון קוריאה אינה המדינה המבודדת ביותר בעולם, לפחות לא בכל הנוגע ליחסן של מדינות אחרות אליה. הדרכון הצפון קוריאני מאפשר כניסה ללא אשרה מראש ל-44 מדינות, מה שמציב אותו בדירוג 73, לצידם של דרכוני לבנון והרפובליקה הדומיניקנית, ולפני דרכוני מדינות מקובלות בהרבה כמו אנגולה (43 מדינות) אתיופיה, נפאל ועיראק (38 מדינות לכל אחד).

לעניין זה ראוי לציין כי יעילותו של דרכון נקבעת לא רק לפי עוצמתה ומעמדה הבינלאומי של המדינה המנפיקה אלא גם לפי עומק העוני בה ומידת הסבירות שאזרחיה ינסו להגר מטעמים של שיפור רמת החיים. כך למשל, דרכון רוסי המעניק כניסה ללא אשרה ל-98 מדינות בלבד מוצג במקום ה-36 בדירוג, יחד עם דרכון של מונטנגרו, בעוד דרכון של מדינה משגשגת בדרום מזרח אסיה כמו מאלזיה מאפשר כניסה כזו ל-140 מדינות ומקבל את הדירוג 7

 

לצפייה בדירוג הדרכונים העולמי:

http://www.passportindex.org/index.php

 

 

 

 

24/12/2015