20.04.2024
 
פאנטסטיקו במוזיאון העיצוב בחולון

 

 

                                                                                                                                                                       (צילום: אוריאל ישיב)

 

מאת אתי ישיב

אחד העוגנים החשובים בתיירות בת זמננו הם המוזיאונים הגדולים המפוזרים בכול העולם. אם חדשים כמו הגוגנהיים בבילבאו בספרד, מוזיאון האמנות של מילווקי בארה"ב, מוזיאון אמנות המזרח התיכון של דובאי או מוזיאון "מפגש הנהרות" של ליון בצרפת ואם משופצים עם תוספות כמו הלובר בפריז. המוזיאונים משמשים כמגנטים מושכי קהל, הן בזכות המבנים המיוחדים והן בזכות התערוכות המוצגות בהם. וכך למשל, באחד הימים הגיע למוזיאון העיצוב בחולון מבקר צעיר מברזיל. הוא הגיע ארצה לאחר שראה במגזין אמנות ועיצוב כתבה מצולמת על המוזיאון, התרגש כול כך מהמבנה המיוחד והיפהפה של רון ארד, החליט לראות אותו במו עיניו וטס במיוחד מברזיל לישראל. בבית המלון בו התאכסן בתל-אביב לא שמעו מעולם על המוזיאון, אבל נהג המונית ששכר דווקא שמע והביא אותו היישר למקום הנכון. הבחור היה המום ומאושר.

זהו סיפור אמיתי שסיפרה לנו עובדת המוזיאון לשעבר לפני מסיבת עיתונאים שהתקיימה השבוע לרגל פתיחת תערוכה חדשה במוזיאון הצעיר, החוגג כבר חמש שנים לפתיחתו. והפעם זו תערוכת יחיד של מעצב העל הספרדי, חיימה חיון (כן, כן, "משלנו" ויש לו בארץ משפחה וחברים), הנמנה בין עשרה המעצבים המובילים בעולם בעשור האחרון, ומעצב, בין היתר, עבור חברות גדולות בעולם מארה"ב, אנגליה, צרפת, איטליה ועד יפן. חיון כבר ביקר בעבר במוזיאון ואף נשא בו דברים, באירוע הפתיחה שלו ב-2010.

התערוכה "פונטסטיקו" נוצרה לפני שנה עבור מוזיאון חרונינגר בהולנד וכוללת מייצבים אמנותיים לצד פריטים מסחריים, הנעים כולם בין עיצוב לאמנות, פנטזיה ומציאות, (ומכאן גם שם התערוכה - "פאנטסטיקו") בסגנונו המיוחד של חיון. המעצב אף יצר לתערוכה בחולון פריט חדש, אותו תרם לאוסף המוזיאון. הפריט, הנקרא "פני מראה" מוצג באכסדרת הכניסה של המוזיאון והוא מראת קיר ענקית דמויית מסכה פרימיטיבית, משובצת באבני קיסר, כמעין פסיפס עתיק, שחיון מתייחס אליה כאל המראה של ההיסטוריה, המייצגת דמויות מהקוסמוס שלו, מעולם הפנטזיות שלו.

חיון הפך את המוזיאון למעין מגרש משחקים ובו למשל מערכת כלי שחמט עם דמויות ענקיות, שיצר בהשראת קרב טרפלגר; מערכת שולחנות שכול אחת מרגליהם שונה מהאחרות, תרנגולת מצויה שהפכה ליצירה מודרנית, ירוקה; סדרת כסאות שכול אחד מהם נוצר בהשראה אחרת; מסכות שכול אחת מהן מספרת סיפור או "הקרקס שלי" אותו בנה חיון כעולם סוריאליסטי-פנטסטי עם אירועים בלתי צפויים.

התערוכה מתאימה לכל המשפחה ובחנוכה יתקיימו במוזיאון גם שתי סדנאות מיוחדות לילדים, בהן יוכלו ליצור דמויות וסביבונים מפתיעים בהשראת עולם הדמיון של חיון.

 

 

 

29/11/2015