20.04.2024
 
לשווק תיירות לישראל בשוק הרוסי, ומיד!

 

 

מאת יוסי פישר *

הפלת מטוס הקרב הרוסי אמש על ידי הטורקים הביאה בעקבותיה תגובה חריפה מצד שלטונות רוסיה - השעיית הקשרים התיירותיים בין רוסיה לטורקיה.

זהו לא דבר של מה בכך. רוסיה הינה מדינת המקור השניה לטורקיה (אחרי גרמניה) עם כמעט 4.5 מיליון רוסים שביקרו בה בשנת 2014. בשנת 2015 היתה ירידה של כ-20% בהקפי התיירות הרוסית לטורקיה עקב המשבר הכלכלי ברוסיה והפיחות של הרובל מול הלירה הטורקית, אבל עדיין רוסיה היא גורם תיירות מהותי בכלכלה הטורקית. על פי נתוני התאחדות המלונות הטורקית בחודש שעבר, טורקיה הפסידה בשנת 2015 קרוב ל-10 מיליארד דולר כתוצאה מהירידה בתיירות הנכנסת, וזאת עוד לפני התקרית החמורה של אמש.

אם נחבר את השעיית פעילות התיירות הרוסית למצרים שבאה בעקבות פיצוץ מטוס הנוסעים הרוסי בסיני - שלושה מיליון תיירים בשנה ועוד ארבעה מיליון תיירים בשנה לטורקיה, הרי שמדובר ביחד בפוטנציאל של שבעה מליון תיירים, שחלקם מחפשים יעד נופש חלופי.

למשרד התיירות יש תקציב שיווק מוגדל השנה של קרוב ל-350 מיליון ש'. הגיע הזמן להכניס תקציב זה לשימוש מאסיבי ויעיל. יש צורך בתוכנית פעולה מהירה שתגובש על ידי כל גורמי התיירות הפועלים בשוק הרוסי - מפעילי התיירות הנכנסת, חברות התעופה, התאחדות המלונות. תוכנית זו תתוקצב מתוך תקציב השיווק של משרד התיירות ותבוצע על ידי אנשי המקצוע.

לא לדבר רק על אילת. יש לשווק לרוסים את ים המלח, את נתניה, הרצליה, תל אביב, נצרת, טבריה וסובב כנרת. גם אם ישראל לא ממש 'להיט', מדוע שלא לשווק שיווק איזורי, כפי שנעשה בעת האינתיפאדה הראשונה והשניה? הרי ברור לכל מי שעיניו בראשו, שאין מדינה באיזור שלא תנסה לנגוס נתח מהפוטנציאל הגלום בתנועה זו.

תירוצים מדוע ישראל לא תוכל לזכות בנתחים מתנועה זו יושמעו ללא סוף, אך מבלי לנסות לא נוכל לדעת בוודאות. יש מספיק מוליכי דעת קהל ברוסיה (חלקם יהודים) שיסכימו לקדם את ישראל כמוצר תיירות - קמפיין שיווק קידום מכירות המלווה ביחסי ציבור במדיה האלקטרונית.

אין סיבה בעולם שלא ננסה להתחרות באיים הקנאריים, במרוקו, באיי יוון. היתרונות היחסיים שלנו הם קירבה פיזית לרוסיה, פטור מוויזות וכמות נכבדה מכלל האוכלוסיה בכלל ומנותני השרותים בפרט שהם דוברי רוסית.

נכון שיש רבים שיראו פגם מוסרי בניצול של משבר במדינות שכנות לטובת קידום תייירות אלינו, אך תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: מה היו עושות המדינות הללו במקומנו?

 

 

 

 

 

_______________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

25/11/2015