29.03.2024
 
סיכום כנס הדו-קיום, שהתקיים היום בנצרת

 

 

שירות חדשות תיירות

 

"אי אפשר להשאיר את השטח ואת המדינה רק לקיצונים" - מסר זה של דו-קיום אמיתי בתיירות, במערכת הבריאות, בעסקים ובחיי היום יום, יצא היום מכנס יוצא דופן, שהתקיים במלון גולדן קראון בנצרת.

בכנס השתתפו ראשי ערים ורשויות מהצפון, בהם: ממלא מקום ראש עיריית נצרת, מוחמד עאסי, ראש עיריית חיפה - יונה יהב, ראש עיריית טבריה - יוסי בן דוד, ראש עיריית עפולה - יצחק מירון, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל - אייל בצר, ראש המועצה האזורית בוסתאן אל מרג' - אחמד זועבי, ראש המועצה המקומית כפר כנא - מוג'אהד עואודה, ראש המועצה המקומית כפר ברא - מחמוד עאסי, סגן ראש העיר עכו - עו"ד ג'מאל אדהם וראש המועצה המקומית אכסאל - עבד אלסלאם דראושה. גם מנהלי בתי חולים מהצפון ואנשי מערכת הבריאות הגיעו לתמוך במסר הדו קיום, בהם: פרופ' אורנה בלונדהיים- מנהלת בי"ח 'העמק' בעפולה, ד"ר מסעד ברהום - מנהל בית חולים 'הגליל' בנהריה, ד"ר בשארה בשאראת- מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, דר' אברהים חרבג'י - מנהל בית החולים האיטלקי בנצרת וד"ר ארז און- מנהל המרכז הרפואי 'פוריה'.

לצד ראשי הרשויות ואנשי מערכת הבריאות השתתפו בכנס גם מסעדנים, אנשי עסקים וראשי התאחדות המלונות בישראל, שיזמו בפועל את הכנס, בהם נשיא ההתאחדות אלי גונן והמנכ"ל נועז בר ניר. המוזיקאי ג'ורג' יוסף סמעאן ניגן על עוד ודיבר בשבח הדו קיום במוזיקה.

כל משתתפי הכנס עזבו את עיסוקיהם, ביטלו פגישות ואירועים כדי להתייצב ולהעביר מסר ברור וצלול של חיים במשותף בעסקים, בתיירות ובבריאות.

סיפר ג'לאל ספדי, ממייסדי תנועת ה'דו קיום': "לפני כחודש הייתי ברכבת, כשנודע על רצף אירועי הטרור, והאמת נבהלתי, כמו כל יהודי, והחלטתי להקים תנועה ל'דו קיום', שתשקף את החיים היהודים המשותפים במדינה ואת האינטרסים המשותפים אי אפשר להשאיר את השטח ואת המדינה לקיצונים ומסיתים.

נועז בר ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות מיוזמי הכנס, אמר: "החלטנו לקיים את הכנס כדי להוכיח, שדו הקיום בין יהודים לערבים הוא מחוץ למשחק הפוליטי. 30% אחוזים מהעובדים אצלנו בבתי המלון הם בני מיעוטים, ויש גם לא מעט מנהלים. בבתי המלון יהודים וערבים חיים, עובדים ומארחים יחד. גם בית המלון בו אנו מתארחים: גולדן קראון בנצרת הוא דוגמה חיה לדו קיום: מנהל יהודי ובעלים ערבי".

לדברי ממלא מקום ראש עיריית נצרת, מוחמד עאסי: "כל מי שמגיע לנצרת רואה חיים משותפים, יהודים וערבים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו העם רוצים שלום, ורוצים ולהמשיך להתפרנס בכבוד. לכולנו אותו צבע דם ומדינה אחת. חבל שיש ביננו אנשים מזיקים, שרוצים לעשות לנו חיים קשים. אנחנו אומרים להם: תתביישו, אף גזען שרוצה דם לא יפריד ביננו".

יוסי בן דוד, ראש עיריית טבריה ציין בכנס כי: "אנחנו בטבריה שותפים מלאים בחיים, לא רק בתיירות ובמסחר, אנחנו גם מצילים חיים יחד. רופאים ורופאות, אחים ואחיות, יהודים וערבים עובדים יחד בבית החולים 'פוריה' בטבריה, למען הצלת חיים. לראות בבית החולים, בבתי האבות ובמוסדות הרווחה את הצוותים עובדים יחד בשיתוף פעולה, בהבנה ובדאגה, ואפשר לדו קיום הוא ענין קיומי בגליל".

לדברי יצחק מירון, ראש עיריית עפולה: "יום יום מגיעים רבים מהמגזר הערבי לעפולה. מקיימים חיים משותפים בבית החולים, בכוחות הביטחון, ברשות השופטת ועוד. אולי עלינו להסיר חסמים וחומות תרבותיות. אנחנו צריכים לראות ביום יום איך דואגים לקירוב לבבות, מדינה אחת שכל אזרחיה מרגישים שווים".

סגן ראש העיר עכו עו"ד ג'מאל אדהם ציין כי: "באוויר לא רואים שלום, אבל אנחנו חייבים שלום. אסור, שהשוני יפריד ביננו. כל אחד יכול לשמור על הדעה שלו, אבל עדיין צריך לחיות יחד ולתת כבוד אחד לשני".

 מנהלת בי"ח העמק, פרופ' אורנה בלונדהיים סיפרה לנוכחים: "בתחילת גל הטרור, קיבלתי מרופא צעיר מכתב ובו סיפר, שעל רקע החדשות הקשות מבחוץ מרגיש טוב לעבוד יחד צוות יהודי וערבי. לצד פיגועים מתלהמים, יש מאות אלפים של יהודים וערבים, שעובדים יחד ורוצים להפסיק את האלימות. כל מי שעובד במרכז הרפואי 'העמק' יודע, שאין מציאות אחרת"

הוסיף מנהל בית חולים 'הגליל' בנהריה, דר' מסעוד ברהום: "מי, שעובר את שערי בית החולים הוא מטפל או חולה. אין שייכות לגזע, דת ומין. מגיעים אלינו גם אירועים ביטחוניים וגם פצועים מסוריה. אף פעם לא ראיתי, שהצוות התלבט האם לטפל או לא. המוטו שלנו: 'אדם - לאדם - הוא אדם'. אצלנו אין מחלוקות ואנו רוצים להמשיך את הקול שאינו הזוי, מטורף וקיצוני".

לדברי מנהל המרכז הרפואי 'פוריה', דר' ארז און: "כל פרח רפואה בישראל נשבע בשבועת הרופא: 'ועזרתם לאדם החולה, באשר הוא חולה, אם זר אם נוכרי, אם אזרח נקלה ואם נכבד'. אנחנו אנשי הרפואה, היינו לאורך ההיסטוריה, מודל לשוויון הזדמנויות ומבקשים להמשיך להיות שגרירים לקירוב לבבות".

ראש מועצת כפר ברא, מחמוד עאסי סיפר כי: "אנחנו רשות, שמוקפת בטבעת של יישובים יהודים, וחשוב לנו לשמור על רקמת היחסים והחיים המשותפים. אם זה ישתבש, זה לא יעזור אם אבנה בי"ס או אסלול כביש - אם אין לתושבים ביטחון. אנחנו רוב דומם. כערבי אני אומר: רוב מוחלט של האוכלוסייה הערבית רוצה דו-קיום וחיים משותפים. לא נוכל לפתור את כל הבעיות. החכמה והעוצמה היא לדבר יחד באומץ. אני חי כאן מברירה. לא רוצה לעזוב".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב אמר: "כשקיבלתי את ההזמנה לבוא, ביטלתי את השתתפותי בכנס אחר, כיוון שאני מאמין, שהמשבר עמוק וצריכים לשנותו. 115 שנה בחיפה היחסים בין הערבים והיהודים הם יוצאים מן הכלל. כששואלים אותי למה זה לא עובד בערים אחרות? אין לי מושג. בבדיחות אומר שאולי המזל הוא שמוחמד, ישו ומשה לא הגיעו לחיפה. ואולי הכול בזכות ראש העיר הראשון של חיפה חסן שוקרי, שהיה איש של דו קיום אמיתי ושותף אמת ליהודים. אני מאמין, שהפלסטינים הם היהודים של הערבים- חכמים וחרוצים. יחד נהפוך את הארץ לגן עדן".

 נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן: "זה כל כך טריוויאלי - לתת כבוד זה לזה. חשוב לא לתת למיעוט קיצוני משני הצדדים לנהל לנו את החיים. אנחנו בתיירות מתנהלים בלי אפליית גזע דת ומין, בדיוק כמו במער' הבריאות, ואני גאה בזה. נמשיך לשלב ידיים".

 ראש המועצה המקומית כפר כנא, מוג'אהד עואודה: "אני יליד 48'. נולדתי עם קום המדינה. למדתי וחייתי עם היהודים. זה גורלנו המשותף וזה דו קיום אמיתי. המסר הזה חשוב שייצא מכאן היום למדינה, ישודר למזרח התיכון ולעולם כולו: אפשר וצריך לחיות ביחד יהודים וערבים".

סיכם ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "אנחנו חייבים להתאחד ולומר בקול אחד וברור: אנחנו חיים יחד, בקיום משותף, תושבי ישראל מדתות שונות. בכל הזדמנות ומעל כל במה אנחנו חייבים להעביר מסר זה ולנצח את המתלהמים ואת הפוליטיקאים המסיתים".

 

 

02/11/2015