29.03.2024
 
לבולשיט יש כנפיים

 

 

מאת חגי רוזן

 

כן, היה נאום מרגש מאוד של ריי קונור, נשיא חטיבת המטוסים האזרחיים של בואינג, אמש בטקס חתימת ההסכם למכירת מטוסי ה-787 לאל על. נוכח פני כבוד שר התחבורה מקוצר-הקיבה, פמלייתו, עוזריו, הנהלת אל על ושאר אח"מים תוצרת בית וחוץ בדרגת חשיבות כזו או אחרת, הונחה בפני הקהל במו-פי האורח הנכבד, הערימה המהבילה הרגילה של קלישאות סוחרי המכוניות האמריקניים, היישר מספר ההדרכה התאגידי בנושא 'מכירת קדילאק אסקלייד משומשת'. מילים כמו "אני מתרגש מאוד. אני לא יכול לתאר לכם עד כמה אנשי בואינג מודים לכם על התמיכה ועל הבטחון בנו במה שאנחנו עושים כל יום, כדי להיות שותפים שלכם", נועדו לאייר באוזני השומעים את גודל מעמד-הר-סיני בו יש להם הכבוד והעונג להיות נוכחים, ובעצם להחביא מאחוריהן את העובדה הפשוטה שהיום, כמו לפני עשור או שני עשורים - לא היה שום סיכוי שבעולם, ולו גם הקלוש שבקלושים, שאל על תצטייד במטוס שאינו מתוצרת בואינג. למה? פשוט מפני שזה מה שהדוד מאמריקה מכתיב לפוליטיקאים בירושלים, שבתורם מורידים את ההוראות מוושינגטון לפקידיהם, שאפילו לא צריכים להוריד את הפקודה למי שחותם על הצ'קים באל על - הוא כבר יודע בעצמו במין התניה פאבלובית שכזו ש'בואינג' בגימטריה שווה 'אל על לנצח', ו-'איירבוס' שווה 'סיטרא אחרא', או משהו מעין זה.

כרגיל וכמתחייב, מנכ"ל אל על מיימון, כמו מנכ"לים בחברה לפניו, הצהיר כמובן בחגיגיות בנאומו ש-"איירבוס נתנו פייט גדול מאוד, מה שהכריע בסופו של דבר את הכף היה הטכנולוגיה המתקדמת קצת יותר של בואינג על איירבוס והמחירים שבואינג היו מוכנים ללכת לקראתנו", שזה בתרגום חופשי לעברית מדוברת משהו כמו "גם אם איירבוס היו נותנים לנו מטוסים בחינם - לא היינו יכולים לקחת". 

 

לאיור העניין, נברתי בארכיון ומצאתי פרוטוקול של ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת מ-7.11.2000, שעסקה בלחצים הפוליטיים האדירים שהופעלו אז על אל על, שרק העזה לחשוב על הצטיידות במטוסי איירבוס.

הנה כמה קטעים מהדיון, כפי שנרשמו מפיהם של ח"כ נחום לנגנטל (שהיה מנכ"ל משרד התחבורה לפני שנבחר לכנסת ברשימת המפד"ל), ושל יו"ר הוועדה ח"כ אברהם פורז (תקציר לממהרים: "התערבות גדולה מאוד", "שיקולים לא ענייניים", "המכרזים בין כה וכה מכורים", "קושרים בעניין הזה את הידיים של אל על" ו-"בגלל האינטרסים המדיניים אנחנו קונים רק מבואינג"):

 

 

 

 

 

 

 

מעניינים גם דברי יואל פלדשו, מנכ"ל אל על דאז ומנהל רשות התעופה האזרחית דהיום, באותו דיון בוועדה בנושא:

 

 

 

 

כבר נכתב בספר קוהלת כי "אין חדש תחת השמש", והוסיף על הדברים הללו הקומיקאי האמריקני ביל מאהר:

"Of course this bullshit can fly - it have wings". 

 

 

 

30/10/2015