23.04.2024
 
מדינת תורינגיה התייצבה בבית התפוצות בתל אביב

 

 

מאת אוריאל ישיב

 

הגשם הסוחף לא הרתיע כ-50 מאזרחי "המדינה החופשית של תורינגיה", אחת ממדינות הפדרציה של גרמניה, ובראשם נשיא המדינה, להגיע הבוקר למפגש ייחודי בבית התפוצות. ומה הייחוד? בבירת תורינגיה, ארפורט (Erfurt) התגלו בעשרים השנים האחרונות שרידים רבים של חיים יהודיים שהחלו עוד בימי הביניים. החשוב בהם בית כנסת משנת 1025, שייתכן והוא הראשון שנבנה בגרמניה, ואשר באורח פלא לא נהרס בידי הנאצים, מקווה טהרה, מטמון כלי קודש, מטבעות כסף ותכשיטים, בהם טבעת קידושין זהב יפהפייה ונדירה. גם בית קברות עתיק נתגלה. התגליות עודדו את ראשי השלטון לחשוף עוד היבטים של חיי היהודים בארפורט והם חידשו ושיפצו מבנים יהודיים מהמאה ה-19 ותמכו בחידוש היישוב היהודי בתורינגיה (כעת 800 נפש).

מכאן הסיבה העיקרית למפגש. יצירת שיתוף פעולה בין מדינת תורינגיה ובית התפוצות. דן תדמור, מנהל בית התפוצות, הציג את תכנית הפיתוח, כמעט מהפכה, בבית התפוצות, שבסופו של תהליך יחשפו הממצאים או העתקים שלהם מארפורט שיציגו את החיים היהודים שם.

נשיא המדינה בודו ראמלוב שגילה בקיאות רבה בנושא, וולפגנג טיפנזהשר הכלכלה, המדע והחברה הדיגיטלית איתגרו את בית התפוצות וגורמי התיירות בישראל לקדם ביקורים בתורינגיה, להתחבר להיסטוריה היהודית ולהתרשם מהאתרים הרבים, בהם שבעה אתרים, ביניהם העיר ויימאר, עירם של גתה ושילר, שהוכרזו על ידי אונסק"ו אתרי מורשת עולמית, עשרות ארמונות ומבצרים, פארק לאומי יפהפה וחיי תרבות עשירים.

מי שהציגה בשקפים וסרט, לקהל המוזמנים - אנשי אקדמיה, סוכני נסיעות ועיתונאים - את אוצרות תורינגיה הייתה ברבל גרונגרס מנהלת לשכת התיירות של המדינה, שמשתוקקת לראות ישראלים נוהרים לתורינגיה.

על הכל ניצחה גולדי גוטליב מילר, מנהלת לשכת התיירות הגרמנית בישראל שגילתה לנוכחים שב-2014 לינות ישראלים בגרמניה הסתכמו כבר במיליון אחד, דבר שהמריץ עוד יותר את האורחים מתורינגיה שהדגישו כמה ארפורט קרובה לברלין (שעה וארבעים דקות ברכבת) ועוד יותר לפרנקפורט.

 

 

28/10/2015