20.04.2024
 
שר התיירות ותסבוכת דירוג המלונות

 

 

מאת יוסי פישר *

 

דירוג המלונות עומד פעם נוספת לבחינה ושר התיירות החדש והאנרגטי יריב לוין אמור למסור את החלטתו מיד לאחר חג הסוכות.

תיאור המצב:

פרויקט דירוג מלונות ישראל התנהל עד כה בעצלתיים, שלא לומר כמעט ולא בא לידי ביטוי. חלק קטן של המלונות עברו בדיקה על ידי חברת הדירוג ורק בודדים (פחות מעשרה מלונות דורגו בפועל). הפרויקט שהחל אי שם בתחילת 2011 בימי כהונתו של השר לשעבר מיסז'ניקוב, עבר לידי השר לשעבר לנדאו שזימן "שולחן עגול" לדון בנושא הדירוג ועבר לאחר הבחירות האחרונות לשר התיירות הנוכחי יריב לוין.

רשתות בתי המלון הגדולות - פתאל, ישרוטל, דן, קראון פלאזה ורימונים עדיין לא דורגו. חלקן מתנגד בגלוי לדירוג, וחלקן האחר ממתין להחלטת השר. עמדת התאחדות המלונות היא נגד דירוג בכפיה, אך מן הצד השני גם אינה תומכת באופן גלוי ומוצהר בדירוג על בסיס וולונטרי.

בינתיים, שיטת הדירוג האירופי, עליו מתבססת השיטה שהוחלה בישראל, עברה עידכון. החל משנת 2015 עודכנו חלק מהקריטריונים האירופיים והותאמו לצרכים המשתנים של הלקוחות. התקינה הישראלית אם כך, מתבססת על קריטריונים ישנים שלא עודכנו.

יש לציין ששיטת הדירוג האירופאית HotelStarsUnion מתעדכנת כל ארבע שנים ונכון לאישור השיטה בממשלה ובכנסת היא עדיין היתה בתוקף, אך לשנותה ולהתאימה כעת לקריטריונים החדשים יצריך ככל הנראה הבאתה שוב לאישור הממשלה.

על כך יש להוסיף מכשולים שהתעוררו במהלך בדיקות בתי מלון שונים בארץ. בחלק מבתי המלון היוקרתיים בישראל אין שקע חשמלי בחדר האמבטיה. זהו קריטריון חובה הנדרש על פי הדירוג הקיים. משמעותו שמלון הרוצה דירוג של חמישה כוכבים או חמישה כוכבים Superior נדרש לעשות שינוים בחיווט החשמלי בחדרי האמבטיה. המשמעות היא הוצאה כספית ניכרת ביותר, שלא בטוח שהמדינה אכן תשתתף בה. לא מדובר בתוספת של כף לנעילת נעליים או בהכנסת דרגש לחדר האמבטיה, אלא בשבירת קירות ושינוי פיזי שעלותו עשויה להגיע לאלפי שקלים.

על כך יש להוסיף סעיף נוסף שחלק גדול של המלונאים יוצאים כנגדו, והוא סעיף החובה של Look and Feel, שמאפשר למדרגים המקצועיים לתת ניקוד המבוסס על התרשמותם האישית/מקצועית מהמלון בעת הבדיקה עצמה. זאת אומרת, שאם הבודקים התרשמו ששטחי הציבור של המלון מלוכלכים או התחזוקה ירודה, הם יציינו זאת בדו"ח ויוכלו להוריד או שלא לתת ניקוד על בסיס סעיף זה.

מן הצד השני, העולם מתקדם. הדירוג של המלונות באירופה גדל. לפני מספר ימים פורסם בעיתונות המקצועית שחברת הדירוג האמריקאית Forbes, המוכרת בשמה הקודם Mobil Travel Guide נכנסת לערי התיירות המרכזיות של אירופה. גם שיטה זו מתבססת על דירוג לפי כוכבים. (ראו קישור לידיעה).

בשבוע שעבר פורסם בעיתונות הבינלאומית שממשלת הפיליפינים מאמצת גם היא דירוג מלונות לפי כוכבים המבוסס על עקרונות השיטה האירופית שישראל בחרה כשיטת הדירוג המתאימה למלונותיה.

 

מהן אם כן האופציות העומדות בפני שר התיירות? 

  • שינוי החקיקה כך שתהפוך את הדירוג מדירוג וולונטרי לדירוג חובה.

  • המשך קיום השיטה הוולונטרית תוך התנייה של מתן מענקי שיפוץ רק למלונות שידורגו בתוך פרק זמן סביר.

  • ביטול או דחיה לזמן בלתי מוגבל של תוכנית הדירוג הקיימת, אשר בפועל כמעט ואינה קיימת.

 

כל אחת מהאופציות העומדות בפני השר והנהלת המשרד אינן מושלמות ומציבות אתגר משפטי והתמודדות מול לובי מלונאי חזק. בינתיים החברה האוסטרית שזכתה במכרז לדירוג המלונות תקבל את השכר המגיע לה על פי תנאי המרכז ורוב מלונות ישראל ימשיכו בפועל להיות בלתי מדורגים.

שכנתנו ממזרח, ירדן, מדורגת בדירוג כוכבים המבוסס על השיטה האירופית, מלונות הרשות הפלסטינית מדורגים בשיטה דומה לזו הירדנית, ואילו קפריסין ויוון משתמשות במודל האירופי לדירוג המלונות שלהן.

אומרים שבניית מלון בישראל אורכת בין 10-15 שנה. כנראה שגם לדרג את מלונות יקח פרק זמן רב. רב מאוד.

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________

*מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

24/09/2015