28.03.2024
 
"להפנות משאבים מהתיירות הצליינית והציונית לאפיקים אחרים"

 

מאת רפאל אמזלג *

 

על פי נתוני משרד התיירות, בשנת 2014 נכנסו לישראל 3,251,100 מבקרים, ירידה של 8% בהשוואה ל-2013. התאחדות המלונות בישראל פרסמה לאחרונה נתונים לפיהם חלה ירידה של 25% בלינות במלונות בישראל. אם ישראל רוצה להגדיל את ההכנסות מהתיירות הנכנסת היא חייבת להפנות את המשאבים המושקעים בתיירות הצליינית והציונית לאפיקים נוספים.
התיירות הנכנסת בישראל מתמקדת בשני צירים עיקריים: תיירות ציונית ותיירות צליינית. לפני חמש וחצי שנים הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על "תכנית מורשת" להעצמת תשתיות המורשת הלאומית. עד כה הושקעו בתכנית כ- 750 מיליון שקל (כמחצית במימון תכנית מורשת, וכמחצית במימון משלים). התכנית מבורכת ומשמחת אך האם היא מותאמת לתמורות העולמיות בתיירות? לא בדיוק.

האם ישראל צריכה ויכולה להציע למבקרים מחו"ל משהו מעבר לתיירות הצליינית ולתיירות הציונית? בהחלט! התיירות היא מנוע צמיחה אדיר שיכול להשפיע באופן משמעותי על מצב המשק וכדאי שהמדינה תכיר בכך. אם ישראל רוצה להגדיל את ההכנסות מהתיירות הנכנסת היא חייבת בראש ובראשונה להרחיב את ההיצע.

הטרנד העולמי החם ביותר היום הוא טיולי קונספט - טיולים סביב נושא מסוים. משרדי הנסיעות בארץ משופעים בהצעות מפתות לחבילות קונספט מגוונות לחו"ל עבור התייר הישראלי, ממסע לסבים סבתות ונכדים בגואטמלה ועד טיול גורמה ויין בטוסקנה, אך כשמדובר בתיירות הנכנסת לישראל המצב שונה לחלוטין, כאן כאמור מציעים בעיקר אתרי דת ומורשת. הנה דוגמה אחת לשיווק טיול קונספט לארץ, גודלה הקטן של ישראל יכול להיות גם היתרון שלה כשמדובר בטיולי אופניים למשל. חובבי האופניים הם פלח שוק רציני ביותר ועם תשתית מתאימה ניתן לבנות מוצר נהדר ולהגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת וזאת אם מייצרים סביב הנושא תחרות או אירוע גדול שנמשך מספר ימים. את אותו הדבר ניתן לעשות בתחום תיירות הקבוצות סביב קונגרסים ואירועים עסקיים. ישראל הינה מעצמת טכנולוגיה ורפואה, כנסים גדולים בתחומים אלו, יביאו לכאן תיירים איכותיים מכל רחבי הגלובוס.

תחום נוסף שפורח היום בתיירות בעולם ולמעשה גם משלים את טיולי הקונספט הוא הטיולים ה"שבטיים". משפחות שלמות או מספר משפחות של חברים היוצרים קבוצה של 20-30 איש טסים יחד ליעד אחד או סביב נושא שמעניין אותן. השיווק המסורתי מת והתייר המצוי בחו"ל לא יבוא לישראל בגלל עוד פרסומת שראה בטלוויזיה, אך אם נדע לזהות ולרכב על הטרנד החם הנוכחי יהיה ניתן להגדיל את התיירות הנכנסת.
במקום להשקיע בעוד מלון או בעוד פרסום כדי להביא את התייר הבודד, על הממשלה להשקיע משאבים באירועים שיהוו אטרקציה תיירותית עבור אותן קבוצות ולייצר מקומות לינה המתאימים ל"שבטים". בנוסף צריך להמשיך ולהשקיע בתוכנית הממשלתית המנגישה את האטרקציות והמוזיאונים בארץ והופכת אותם ליותר אינטראקטיביים.

 

 

 

 

 

______________________________________________________________________________

* יזם ומייסד חברת הסטארט-אפ manage your trip שפיתחה פלטפורמה לניהול ההיבטים הלוגיסטיים והשיווקיים בתחום תיירות הקבוצות

 

 

 

 

23/08/2015