29.03.2024
 
אמריקן ואמנות השקרנות התאגידית

 

 

מאת חגי רוזן

 

רק לפני ארבעה חודשים ביקר בישראל דייוויד תומאס, מנהל המכירות האזורי של אמריקן איירליינס, והאכיל בהרחבה את העיתונות המקצועית במה שמתברר כעת, יממה לאחר ההודעה הרשמית על סגירת הקו של החברה לישראל עקב הפסדיו הכבדים בכל אחת משש שנות פעילותו, במה שחוואים אמריקנים נוהגים לכנות "ערימה מהבילה של צואת פרים" (באנגלית, בכל זאת, זה נשמע הרבה יותר טוב). 

הנה למשל ציטוט אחד מדבריו: "תל אביב תמשיך להיות יעד חשוב עבורנו ברשת קווי התעופה ופתח להרחבת הטיסות ליעדים נוספים".

והנה מגיע עוד אחד: "ישראל היא שוק חשוב וחזק עבורנו".

אגב, קדם לתומאס אריק מתייה, מנהל המכירות הבינ"ל של יו-אס איירווייס (שהפעילה את הקו עד מיזוגה עם אמריקן), שחירטט ב-2011 כי "הקו לת"א עומד בכל הציפיות שלנו".

אבל מה לנו כי נלין על הנ"ל, אם מנהלת החברה בישראל הצהירה בראיון רק לפני שנה כי "הקו לת"א הוא אחד הרווחיים של החברה". מההצהרה "בתוך שלוש שנים נהיה חברת התעופה האמריקנית הגדולה בישראל" באותו ראיון נתעלם. בכל זאת - גם למבוגרים מותר להאמין שאליהו הנביא מגיע להשתתף בסדר פסח ושפיית-השיניים אכן קיימת במציאות.

אגב, שקר תאגידי (Corporate lie) הוא בגדר צורת ביטוי אמנותית, הנרכשת בבתי הספר לעסקים. הנה כמה דוגמאות נוספות מהשרוול למשפטים מסוג זה: "העובדים הם המשאב הכי חשוב שלנו", "התשובות שלך יהיו סודיות לחלוטין", "המיסים הורגים אותנו", "אנו פתוחים לשמוע מגוון דעות נוספות", "נתייחס בכל הרצינות לפנייתך", "ההשתתפות שלך היא התנדבותית בלבד", "האיגודים המקצועיים כופים עלינו להעביר פעילות לחו"ל", "אנו ידידותיים לסביבה", "איננו גזעניים או סקסיסטיים" ו-"ערכי המפתח שלנו הם...".

אפשר להוסיף לזה את "(ישראל) היא שוק/יעד חשוב עבורנו".

 

 

 

21/08/2015