20.04.2024
 
החרמנו בגלל ארדואן, חזרנו בגלל המחיר והשירות

 

 

מאת יוסי פישר *

 

רשות שדות התעופה פירסמה אמש את נתוני הנוסעים בנתב"ג ביולי. מעבר לגידול המרשים בתנועת הנוסעים הכללית, המתבטא בכל חברות התעופה, בולט במיוחד הנתון של תוצאות חברות התעופה הטורקיות הסדירות: טורקיש איירליינס וחברת הלואו-קוסט פגסוס. שתי חברות אלו הטיסו ביחד כ-128,478 נוסעים במהלך חודש יולי. על נתונים אלו יש להוסיף עוד 18,664 נוסעים שטסו בטיסות שכר לאנטליה.

להזכירכם, בשנה שעברה, בחלק ממבצע 'צוק איתן' הפסיקו חברות התעופה הטורקיות את טיסותיהן ארצה וחידשו אותן רק לאחר תקופה ממושכת, לעומת חברות התעופה האירופיות והאמריקניות. התוצאה היתה 'רכבת אווירית' של מטוסים ישראלים לאיסטנבול על מנת לחלץ את הנוסעים שנתקעו שם. אגב, חברות התעופה הישראליות עדיין ממתינות לתשלום מהמדינה עבור ביצוע טיסות אלו.

אין כל ספק ששדות התעופה של איסטנבול - 'אטאטורק' ו'סביחה גוקצ'ן', הפכו לנקודת הקישור המרכזית עבור הנוסעים הישראליים. נראה שחלק מהטוקבקיסטים והנוסעים הממורמרים ממשיכים להעדיף את האופציה הטורקית. אליהם מצטרפים מדי יום נוסעים נוספים. בקיץ הנוכחי חברת טורקיש מפעילה תשע טיסות יומיות לאיסטנבול, וממנה לשאר העולם. פגסוס מפעילה שתי טיסות יומיות לאיסטנבול, ובנוסף - טיסה יומית לאנטליה.

המעניין הוא שבחורף הקרוב, חברת פגסוס תפעיל טיסות מאיסטנבול לעובדה. כן, אתם קוראים נכון - חברת לואו-קוסט טורקית תחבר טיסות מגרמניה והולנד דרך איסטנבול לאילת.

קצת קשה לחלקנו לקבל את העובדה הזו, אבל חברות התעופה הטורקיות תורמות לקידום התיירות לישראל. הן מאפשרות לנוסעים להגיע לישראל מיעדים אליהם אין טיסות ישירות מישראל, לדוגמא: ברזיל, הפיליפינים, ויעדים בסין ובהודו אליהם אין טיסות ישירות.

אז מה גורם לנוסעים "לשכוח"? מחיר, טיסות נוחות, חיבורים מצוינים ושרות טוב.

הערכתי היא שאנו צפוים להמשך הגידול בתנועה דרך טורקיה, כל זאת בכפוף להסכמי התעופה ולזמינות אישורי הנחיתה. זה מקרה ברור בו הטורקים מעוניינים להוסיף כמה שיותר טיסות. המעניין הוא שהישראלים חושבים שהם משלמים בזול, וזה נכון באופן יחסי לטיסות מהארץ, אך כאשר בודקים את אותן טיסות דרך יעדים אחרים - לדוגמא מבודפשט או מוורשה דרך איסטנבול, המחירים שההונגרים והפולנים משלמים נמוכים מאלו של הישראלים.

בשורה התחתונה, השוק מוכן פה לשלם יותר, והרבה גם שוכחים וסולחים כאשר מבקשים מהם עוד כמה מאות דולרים לכרטיס טיסה לבנגקוק.

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

11/08/2015