18.04.2024
 
חופשה משפחתית עם ADHD במזוודה

 

 

מאת ליאור יואל *

 

איזה כיף - לקחנו חופש מהעבודה ואנו יוצאים לחופשת קיץ משפחתית, בארץ או בחו"ל. אם אתם הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז אתם יודעים שהחופשה יכולה להיות מאתגרת.

להלן כמה עצות מלוות:

לקראת הטיול:

הכנה משותפת תורמת למעורבות ומגייסת שתוף פעולה ואחריות. הכינו עם הילדים את המסלול ופעילויות החופשה, התחשבו גם בבקשותיהם. הכינו אותם לכך כי התכנית פתוחה לשינויים. דברו על הציפיות והתאימו אותם למציאות כדי למנוע אכזבות ו"מרידות" בזמן אמת. כחלק מההכנה אפשר לקרוא סיפור, לבשל מאכל, לצפות בתמונות מהמקום.

 

הכנת לו"ז:

יתכן ואתם נרתעים מסדר יום בזמן החופשה. אבל חשוב לזכור שסדר יום מינימאלי חשוב לסובלים מהפרעות קשב ומצמצם מתחים, ריבים, והתפרצויות זעם .

שמרו על מסגרת שגרתית של פעילות בוקר, ארוחת צהרים ומנוחה קלה, וטקס שינה בערב כמעט כמו בבית.

הקפידו על שעות שינה מספקות - חוסר שינה הוא אויב משמעותי בהפרעות קשב.

הקפידו על מסגרת תזונתית: אל תדלגו על ארוחות ואל תמתחו זמן בין ארוחות, כדי למנוע נפילות סוכר ואת בעיות ההתנהגות הנלוות לה. הקפידו על חלבון כל ארוחה.

בוקר רגוע.: עדיף לוותר על פעילות מתוכננת ולא למהר ולייצר בוקר "עצבני" שילווה אתכם כל היום.

הכניסו זמן "הפסקה מהטיול" בכל יום. מנוחה בחדר, פעילות גופנית ומנוחה, זמן מחשב.

 

רעיונות לנסיעה או לטיסה

  • הכינו מראש מלאי פעילויות אהובות שניתן לקיים בנסיעה

  • עודדו אותם להכין שאלות שאותם יוכלו לחקור ולגלות בדרך.

  • אם אתם טסים ניתן לבדוק אם אפשר לבקר בתא הטייס.

  • אם אתם בטיסה ארוכה אפשר לארגן משחק חפש את המטמון בשיתוף פעולה עם צוות המטוס כמובן. לפי מה שאפשרי.

  • הכינו עזרים להוצאת אנרגיה גופנית מתונה, כגון כדורי מעיכה, פעילות עם בצק ופלסטלינה.

  • אם אתם ברכב אפשר לעשות הפסקות בדרך עם פעילות גופנית קלה.

  • למי שמרשה - גם שימוש במסכים אפשרי, משחקי מחשב, צפייה בסרטים.

 

"עזרה ראשונה לרגעים קשים"

  • הקפידו לקחת אתכם מספיק מים ואוכל זמין כמו חטיפי בריאות.

  • הכינו מלאי של צ'ופרים לעת מצוקה או חוסר מוטיבציה. הקפידו על גיוון בפרסים כדי לשמור על האפקטיביות שלהם. גם פרסים חומריים וגם לא חומריים.

  • הכינו מראש פעילויות לזמנים משעממים, כמו עמידה בתור. לדוגמה: קפיצה על רגל אחת, ארץ עיר, אפילו דפים וצבעים לציור הסביבה.

  • מדי פעם "פצלו כוחות" ותנו לכל ילד זמן פרטי עם הורה ללא שאר האחים.

 

סעו לשלום - וחופשה נעימה!

 

 

 

_______________________________________________________

* אודות המחבר: פסיכולוג חינוכי מומחה בעל קליניקה פרטית וניסיון של 14 שנים, העוסק באבחון פסיכולוגי ונוירופסיכולוגי חינוכי ובטיפול של ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה, בהדרכת ההורים וליווי המשפחה והדרכת הצוות החינוכי בביה"ס לגבי ההשלכות האקדמיות וההתנהגותיות רגשיות על חייהם.

 בנוסף,  עורך אבחונים נוירופסיכולוגיים בעמותה לילדים בסיכון ביחידה לתקשורת חברתית במרכז "בית אחד", אבחונים פסיכודידקטיים במכון שלם ובמכון מעגלי קשב ברעננה, ייעוץ, אבחון והכשרה ומנהל את היחידה הפסיכודידקטית במכון "קרת".

 הכשרה:

 בעל תואר שני MSc ב Cognitive Neuroscience מאוניברסיטת אוטרכט בהולנד משנת 2000 עם התמחות בנוירופסיכולוגיה. במהלך לימודיו בהולנד הוא התמחה באבחון פסיכולוגי ונוירופסיכולוגי, ייעוץ וטיפול במבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז ובהמשך בארץ באבחון וטיפול בילדים מתבגרים ונוער. ליאור מוכר ובעל רישום במשרד הבריאות ובמשרד החינוך ומורשה לספק חוות דעת פסיכו-דידקטיות עבור ועדות שילוב, ועדות השמה והתאמות לבחינות הבגרות ולצורך קבלה לאוניברסיטאות. האבחונים של ליאור עומדים בדרישות ביטוח לאומי להכרה בילדים ומבוגרים צעירים עם הפרעת קשב ולקויות למידה ומוכרים ע"י משרד הבריאות והחינוך לועדות השונות שנערכות עבור ילדים בתחום ההשמה החינוכית. 

 טיפול קוגניטיבי התנהגותי:

לצד תחום האבחון הפסיכולוגי החינוכי והנוירופסיכולוגי החינוכי והפסיכודידקטי מפעיל ליאור תוכנית טיפולית ייחודית לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז. התוכנית הינה תוכנית טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית, מבוססת ברמה הנוירופסיכולוגית, להבנה וטיפול בסימפטומים השונים של הפרעת קשב וריכוז (עם וללא טיפול תרופתי כאשר הוא מומלץ ע"י הרופא המאבחן.  

אתר האינטרנט של ליאור יואל: www.adhd.city

 

29/06/2015