20.04.2024
 
האם שריפת הכנסיה בטבחה היא "אור לגויים"?

 

 

מאת יוסי פישר *

 

הלילה הוצתה כנסית הלחם והדגים בטבחה, אחד מהאתרים הקדושים ביותר לנצרות בעולם. על פי החשדות הראשונים ההצתה בוצעה על ידי מה שנקרא "השוליים ההזויים של הימין הקיצוני" - פשע שנאה ופשע דת. כן, מדובר בפשע דת.

אם אכן יהודים הציתו את האש הרעה הזו, נשאלת השאלה לאיזה דת בדיוק הם שייכים. הרי נאמר בתלמוד על התורה "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". מה ההבדל בינם לבין אנשי דאעש, ששורפים ומחריבים כנסיות בעירק ובסוריה?

אמש התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעיקרו היה הסיבות לפגיעה הארוכה והמתמשכת בתיירות הנכנסת. עלו טיעונים רבים, חלקם נכונים מאוד, חלקם נכונים פחות. שר התיירות החדש, ח"כ יריב לוין, אמר בין השאר בדיון בהתייחסותו לשיווק של ישראל בעולם: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תעשה שינוי ותשקיע משאבים גדולים בפעילותה כלפי חוץ. משרד התיירות אמון על מיתוג ישראל ועל הצגת הפנים היפות של המדינה".

שאלתי לכל המכובדים שהשתתפו אמש בדיון בוועדת הכלכלה: כיצד אנו נציג את "פניה היפות" של ישראל כאשר אנו לא מסוגלים למנוע הצתת מקומות קדושים, חיתוך צמיגי מכוניות של כמרים, יריקות וקללות באופן תדיר על אנשי דת שמסתובבים בעיר העתיקה? הרי אנו שומטים תחת רגלינו את הטיעון המרכזי עליו אנו מסתמכים בטענותינו כלפי העולם. חופש הדת והפולחן בישראל הוא אחד מהדברים החשובים שמבדילים אותנו משכנינו באיזור.

כישראלי יהודי גאה במוצאי, אני בוש ונכלם שהגענו עד לאן שהגענו. פיגועי דת (ולא משנה באיזו דת מדובר) הם טרור. כך חייבת המדינה להתייחס לפיגועים אלו. אלו לא "רק" הצתות של נערים מוסתים, אלא טרור לכל דבר ועניין. תפקידה של מערכת האכיפה - משטרה ושב״כ, למצוא את הטרוריסטים הללו, ותפקידה של מערכת המשפט הוא לכלוא אותם לשנים רבות מאחורי סורג ובריח.

אל לנו לשכוח את כל אותן מאות שנים בהם הוצתו בתי כנסת ברחבי העולם. אנחנו האחראים על המקומות הקדושים בישראל כלפי כל אומות העולם וגם כלפי עצמנו. עלינו להיות "אור לגויים" במובן הרוחני ולא אור של הצתות ודליקות באופן הפיזי.

 

 

 

 

 

 

_________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

18/06/2015