25.04.2024
 
איזיג′ט מציגה: לואו-קוסט בקידמת החדשנות הטכנולוגית

 

 

מאת גדי קנר, מילנו *

 

איזיג'ט, חברת הלואו-קוסט השניה בגודלה באירופה, וחברת התעופה השלישית בגודלה בישראל, הודיעה בסוף השבוע, במהלך אירוע פאן-אירופי שנערך בנמל התעופה מלפנסה שבמילאנו, הבסיס השני בגודלו של החברה אחרי גאטוויק שבלונדון - כי סיימה בהצלחה בדיקה של אחד ממטוסיה באמצעות רחפן (Drone). הבדיקות הוכיחו כי רחפנים, המתוכנתים מראש למשימה, יכולים להפחית את משך הזמן בו מטוסים מושבתים לאחר אירועים דוגמת סופות ברקים, בהשוואה לבדיקה ידנית. בכוונת איזי ג'ט להכניס את הרחפנים לשימוש בבסיסי השירות ההנדסיים שלה ברחבי אירופה בתוך כ-12 חודשים.

כמו כן, חברת התעופה הודיעה היום כי היא בודקת את השימוש בהדפסה תלת ממדית על מנת ליצור חלפים של חלקים בתוך תא הנוסעים כגון משענות יד, על מנת לזרז את הליך ההחלפה ולהפחית את היקף אחסון החלפים בבסיסיה. הדפסה בתלת ממד תהיה חלק ממנועי הדור הבא שהוזמנו על ידי איזיג'ט. המנוע מדגם LEAP כולל חלקים המודפסים בתלת ממד בהם פיות דלק, כנפי המאוורר של סנן הפחם וחומרים קראמיים מרוכבים (ceramic matrix composites).

בשיתוף פעולה עם איירבוס, איזיג'ט תבדוק פתרון לתחזוקה מניעתית, לרבות שירותים ופתרונות דיגיטליים (eSolutions) אשר יכולים לקבל מידע בזמן אמת ממערכות הטיסה באמצעות מערכת ההודעות ACARS. מידע זה עובר בדיקה והתראות על תקלות נשלחות לצוותים המבצעיים, כך שהמידע יזרז איתור תקלות טכניות כבר עם נחיתת המטוס או לכלול את הטיפול בתחזוקה השוטפת. שיתוף פעולה זה תומך במטרה של החברה לבטל כליל איחורים הנגרמים בשל סיבות טכניות. אלה כבר הופחתו מ-10 איחורים ל-1,000 קטעי טיסה לשישה איחורים ל-1,000 קטעי טיסה במהלך חמש השנים האחרונות.

 

רחפן של איזיג'ט בעיצומה של בדיקת מנוע אחד ממטוסי החברה

 

חשובים באותה מידה כמו חידושים אלה, המיושמים 'מאחורי הקלעים', הם החידושים הדיגיטליים המקלים על חוויית הטיסה של הנוסעים וכוללים יישומים חדשים לאייפון ולשעון של חברת אפל.

עוד הודיעה חברת הלואו-קוסט הבריטית על יוזמה בתחום החדשנות בשיתוף איירבוס, לחקור אפשרות לחזות תקלות, על מנת לתגבר את התחזוקה והשירותים הניתנים בדרך של פתרונות דיגיטליים (eSolutions).

הפתרונות של איירבוס בתחום התחזוקה המונעת כוללים שירותים דיגיטליים המסוגלים לקבל מידע בזמן אמת ממערכות התעופה דרך מערכת ההודעות התעופתית (ACARS). מידע זה מנותח ותחזית הבעיות נשלחת לצוותים המבצעיים, כך שהם יכולים לאבחן בעזרתם בעיות טכניות ולטפל בהן מיד עם נחיתת המטוס או לתכנן את ביצוע העבודה כך שתיעשה במהלך התחזוקה השוטפת. כחלק מיוזמה זו, איזיג'ט ואיירבוס יחקרו יכולות לחזות תקלות באמצעות מאגר רחב אשר ישווה מידע מצי מטוסי A320 הנמצא בשירות ברחבי העולם, מצי המטוסים של החברה וגם מניתוח נתוני הביצועים של איירבוס עצמה. המידע הרב שיתקבל - "ים הנתונים" - יעובד באמצעות אלגוריתמים חדשניים. מעל לכל, יכולות התחזית המורחבות יועילו לחברות התעופה, בכך שהן תאפשרנה למחלקות ההנדסה לתכנן חלופות לפני שבעיות מתרחשות ולזהות דרכי פעולה אפשריים לשפר את ביצועי צי המטוסים ולהפחית את עלויות התחזוקה.

יאן בארבו (Yann Barbaux), קצין החדשנות של איירבוס, אמר באירוע: "אנו גאים לשתף פעולה עם איזיג'ט, כחלק מיוזמת החדשנות שלנו - הרואה את איירבוס עובדת יחדיו בפתיחות, עם לקוחות וספקים, על פרויקטים שיעניקו ערך מוסף לשני הצדדים, על ידי התאמה משותפת של מוצרים ושירותים".

איאן דייוויס, ראש מהחלקת ההנדסה באיזיג'ט: "מערכות החיזוי כבר שינו את הדרך בה אנו מתחזקים את צי המטוסים שלנו. המידע מאפשר לנו לחזות סוגיות פוטנציאליות בטרם התרחשותן או להתחיל בתוכנית אבחון אפילו לפני שהמטוס נוחת. על ידי הדגמת שיטת עבודה זו, אנו שואפים לתגבר את היכולות של מערכות חיזוי מודרניות במטרה לשפר את היעילות המבצעית של צי מטוסי האיירבוס שלנו".

איזיג'ט עובדת גם לצידן של איירבוס ו-Nicarnica Aviation על מנת לבדוק את טכנולוגיית איתור האפר הגעשי, אשר צפויה להיות מותקנת על מטוס החברה בחודשים הקרובים.

מנכ"לית איזיג'ט, קרולין מקול, התייחסה לחידושים אלה: "מלפנסה שבמילאנו, הוא הבסיס הגדול ביותר שלנו מחוץ לבריטניה ואיטליה הינה בעלת חשיבות אסטרטגית עבור איזיג'ט. מילאנו נמצאת באור הזרקורים, היות וזה עתה נפתחה התערוכה העולמית אקספו מילאנו 2015 (EXPO Milan 2015) - שטכנולוגיה היא אחד מנושאי המפתח שלה. זו הסיבה שאנו חושבים שזה המקום המתאים ביותר להסביר כיצד איזיג'ט ממשיכה להוביל בחדשנות בתחום התעופה ומובילות דיגיטלית.

"איזיג'ט תמיד הובילה. חוללנו מהפכה בתחום הנסיעות באירופה על ידי כך שאפשרנו לנוסעים לטוס ליותר מקומות בעלות נמוכה יותר. מרגע לידתנו, לפני כמעט 20 שנה, הצגנו חידושים כגון מכירות באמצעות האינטרנט וצעדים שבצענו לאחרונה, כגון הקצאת מושבים שמורים. בשנה שעברה הצגנו מגוון טכנולוגיות חדשניות, שבכוונתנו ליישם, לראשונה בענף התעופה, על מנת לנהל את צי המטוסים שלנו ביתר יעילות, אפקטיביות ובטיחות. כמה מהטכנולוגיות האלה יושמו בפעולותינו היומיומיות, לרבות הטסת צי המטוסים שלנו ללא שימוש בטופסי נייר בתאי הטייס, שימוש ביישומים להחלפת מדחפים בעקבות פגיעה ציפורים ויישומון עבור מרכז הבקרה שלנו המסייע למהנדסים והצוות לפתור עניינים טכניים בצי המטוסים שלנו ברחבי הרשת שלה. אנחנו ממשיכים כל הזמן לחפש אחר חידושים מקוריים שיסייעו לנו לנהל את פעילותנו בצורה חלקה ויבטיחו כי הנוסעים יגיעו ליעדם בבטחה ובזמן. עשינו צעדים גדולים בעבודה שלנו עם טכנולוגיית המזל"טים ובחנו בהצלחה בדיקות אוטומטיות באמצעות מזל"טים של צי המטוסים שלנו. סיכמנו על שיתוף פעולה עם איירבוס לפתח כלי אבחוני במהלך הטיסה. צעדים אלה תואמים את מטרתנו: למנוע איחורים הקשורים לעיכובים טכניים. כל העבודה הזו מיועדת להגדיל את האמינות של צי המטוסים שלנו ובכך, לשפר את חוויית הטיסה של הנוסעים. כמו כן, השקענו בחידושים דיגיטליים בהם יישומון חדש לאייפון, היישומון שלנו לשעון של חברת אפל ויישומון לניהול עצמי, שיעניק לנוסעים את האפשרות להזמין את המלונות והטיסות במקרה של שיבוש בלוח הטיסות".

איאן דייוויס, המהנדס הראשי של איזיג'ט, הוסיף ואמר אמר כי "השימוש בטכנולוגיות חדשניות אלה משחרר את הצוותים ההנדסיים והדיגיטליים שלנו לביצוע משימות הדורשות מיומנות רבה יותר, מאפשר לנו לשמור על עלויות נמוכות שפירושן מחירים נמוכים ללקוחות, מסייע להפחית עיכובים ומבטיח את העמידה שלנו בלוחות הזמנים. בטיחות הינה בקדמת סדר העדיפויות שלנו ולפיכך הטכנולוגיות האלה ייושמו על ידי הצוותים ההנדסיים וצוותי הטיסה המנוסים שלנו על מנת להבטיח כי המוניטין המוביל בתחום הבטיחות יישמר".

איזיג'ט מפעילה את הצי הגדול באירופה של מטוסי האיירבוס צרי-הגוף. מאז שהחברה קיבלה את מטוס האיירבוס הראשון שלה בספטמבר 2003, איירבוס מסרה מטוס חדש לאיזיג'ט בכל 16 ימים בממוצע. לחברה הזמנות בהיקף של 158 מטוסים, בהם 100 מטוסים מסוג A320neo והיא הלקוח השלישי בהיקפו של חברת איירבוס. כיום היא מפעילה צי של 85 מטוסים מסוג A320 (בעלי 180 מושבים) ו-149 מטוסים מסוג A319 (בעלי 156 מושבים).

 

מדובר באירוע "יום החדשנות" השנתי השני אותו קיימה איזיג'ט, להצגת החידושים הטכנולוגיים שלה. דיווח על יום החדשנות בשנה שעברה ניתן לקרוא כאן

 

 

 

 

 

 

 

______________________

* הכותב היה אורח חברת איזיג'ט

 

 

06/06/2015