29.03.2024
 
שר תיירות במשרה חלקית - מכה נוספת לתעשיית התיירות הנכנסת והמלונאות

 

מאת יוסי פישר*

 

ממשלת ישראל ה-34 יוצאת לדרכה. צולעת, מקרטעת וללא הרבה מוטיבציה בקרב חבריה. הייטיב לתאר זאת יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג - "קרקס נתניהו".

מנקודת המבט של תיירני ישראל - קצת חדשות טובות מהולות בהרבה חדשות פחות טובות. שר התיירות החדש שהתמנה אמש הוא ח"כ יריב לוין - שר צעיר שזהו תפקידו הראשון בממשלה. אולי השר הצעיר יהיה חדור במוטיבציה לעשות שינויים, לשפר ולקדם רפורמות, אך מן הצד השני מדובר בשר ללא כל ניסיון מינסטריאלי קודם, שלא מכיר את תחום התיירות.

אבל ה"פצצה" האמיתית היא שהשר לוין יהיה שר תיירות במשרה חלקית, פשוט מכיוון שהוא ישמש גם כשר לבטחון פנים וגם כשר המקשר בין הממשלה לכנסת. ניתן לשער שבבקרים יטפל השר בפיגועי דריסה, מינוי מפכ"ל חדש למשטרת ישראל ובמינוי ניצבים, בצהרים יענה על שאילתות בכנסת ואחה"צ (אם לא יהיה עייף חלילה) יחנוך מלון בערד או טיילת בגוש עציון. כן, משרת שר התיירות קטנה מדי על השר החדש. אין מספיק אתגרים בתיירות ולכן, על מנת לעבות את התפקיד, ניתן לשר החדש עוד משרד ועוד תפקיד ממשלתי. קל לשער באיזה משרד יתמקד השר לוין, מי שכיהן בכנסת הקודמת כראש ועדת חוץ וביטחון.

אין גבול לציניות וחוסר ההתחשבות של נתניהו בתעשיית התיירות. מאז תחילת כהונתו כראש ממשלה לפני למעלה משש שנים (בניטרול תפקידו כראש ממשלה בקדנציה הראשונה שלו בסוף שנות ה-90) ירד מעמדה של ישראל במדד התחרותיות של התיירות העולמית בעשרות מקומות. בדו"ח הדו-שנתי החדש של הפורום הכלכלי העולמי שפורסם בשבוע שעבר דורגה ישראל במקום השישי בעולם ברשימת המדינות היקרות ביותר לתייר, אחרי שווייץ, בריטניה, אוסטרליה, צרפת ונורווגיה, תוך שהיא מקדימה את גרמניה, איטליה, דנמרק, אוסטריה ושבדיה. דו"ח זה מצטרף למדדים בינלאומיים רבים אחרים המתפרסמים מדי שנה, דוגמת HPI - Hotels Price Index, המצביעים באופן ברור על יציאתה של ישראל מהתחרות על התיירות העולמית.

במדינה, כנסת וממשלה בה נהוג שאלו שצועקים חזק יותר ו"הופכים שולחנות" הם אלו שזוכים במעמד ותפקידים, הגיע הזמן שהתיירנים המעונבים יסירו את העניבות ויתחילו לצעוק. אם המלונאים והתיירנים חשבו שהפתרון טמון בהשקעת ממון הרב בקמפיינים לקידום ולהכרה במעמדה של התיירות בישראל, דוגמת Israel Tourist Nation, הרי שקיבלו כעת תשובה מוחצת בדמות שתי סטירות לחי מצלצלות - אחת בדמות הדו"ח הבינלאומי של הפורום הכלכלי העולמי והשניה מראש ממשלת ישראל.

יש עדיין חברי כנסת שנשארו מחוץ לממשלה והובטח להם תפקיד שר, כמו צחי הנגבי. שר תיירות זה אולי לא "החלום הרטוב" שלו, אך זה בוודאי עדיף מלשבת שנה מחוץ לממשלה ולקוות שהיא תחזיק מעמד. גם אופיר אקוניס - שמונה לכהן כשר במשרד התקשורת יכול היה להיות שר תיירות מוצלח במשרה מלאה. בכנס השנתי של התאחדות המלונות רק לפני חודשים ספורים הביע אקוניס את חיבתו הגדולה לתעשיית התיירות ולא הסתיר את רצונו לשמש כשר תיירות.

כך שבינתיים לא נותרו הרבה ברירות כדי מנת לנסות ולהציל את מה שעוד נותר. אני קורא לכל האירגונים וההתאחדויות המרכיבים את תעשיית התיירות - מלונאים, סוכני נסיעות, מפעילי אטרקציות תיירותיות, מורי דרך, חברות השכרת רכב ומובילי תיירים, לצאת למרי אזרחי ולהחרים את ממשלת ישראל, העומד בראשה ואת משרד התיירות, זאת עד שראש הממשלה יאות למנות שר תיירות יעודי במשרה מלאה מיד וללא כל דיחוי. בנימוס זה לא יעבוד. נתניהו רואה בשקט סוג של חולשה.

 

 

 

 

 

 

_________________________________________________ 

*מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

15/05/2015