29.03.2024
 
על השלכות כניסת ראיינאייר לשוק הישראלי

 

 

מאת יוסי פישר

 

היום פורסם כי ראיינאייר חידשה את המגעים לפתיחת קווים לישראל וממנה. אין ספק שכניסתה של ענקית התעופה האירופית הזו לתעופה לישראל תהווה קפיצת מדרגה, אך מה המחיר לכך ומי ישלם אותו?

בשנים האחרונות, לאור הרפורמה ופתיחת השמיים לתחרות, נכנסו חברות לואו-קוסט אירופיות משמעותיות לקווי התעופה. די אם אציין את המתחרה הגדולה של ראיינאייר, חברת איזיג'ט הבריטית, שלאחרונה השיקה קו טיסות נוסף, התשיעי במספר שלה, בין פריס לתל אביב. עליה יש להוסיף גם את ויזאייר המפעילה טיסות לרחבי מרכז ומזרח אירופה ואת פגאסוס הטורקית, שגם היא מוסיפה טיסות ולאחרונה השיקה קו טיסות נוסף בין אנטליה לנתב"ג, וכן חברות לואו-קוסט נוספות.

מהראיון המצוטט בכתבה ומהדרישות של ראיינאייר לכניסה לשוק הישראלי, עולות מספר שאלות שנכון וראוי יהיה לשאול:

ראשית, האם ראוי, נכון וצודק לתת לחברת תעופה, גדולה ככל שתהיה, עדיפות מסחרית על פני חברות אחרות שכבר פועלות בקווים ולא דרשו כל העדפה? מה תהיה תגובת המתחרות, שלבטח תגיע?

שנית, בהנחה שראיינאייר אכן תתחיל לטוס לנתב"ג, האם השדה ערוך להתמודד עם תוספת טיסות משמעותית? הרי די היה לבקר בשדה התעופה במוצאי חג הפסח, עת עברו בו מעל 76 אלף נוסעים, בכדי לראות שהשדה מתקשה לעמוד בעומסים. לא מדובר רק בשדה עצמו ובבידוק, אלא במוניות, בכבישים ובחניונים שסביב.

שלישית, כאשר הושקה רפורמת פתיחת השמים מול האיחוד האירופי דובר על פתיחת הדרגתית של השמים, ובה בעת הקמת או הסבת שדה תעופה בינלאומי נוסף שישרת את טיסות הלואו-קוסט - שדות התעופה הצבאיים ברמת דוד או נבטים. מדוע אם כן עדיין מדברים ולא פועלים במהירות לייצר אופציה ראויה להמראות ונחיתות של חברות הלואו-קוסט בקרבה למרכז הארץ, אך לא בנתב״ג?

חברת ראיינאייר תטוס לישראל בסופו של דבר. לא בגלל האהבה הגדולה, אלא פשוט בגלל התחרות ואובדן שווקים. הם קוראים יפה מאוד את הסטטיסטיקה של התיירות היוצאת מישראל ורואים בעיניים כלות כיצד איזיג'ט, המתחרה הגדולה שלה, כובשת בהתמדה נתחי שוק משמעותיים. בשנת 2014, על פי נתוני רשות התעופה האזרחית, איזיג'ט הייתה החברה הזרה השניה בגודלה בנתב"ג (לאחר טורקיש).

מה שחשוב באמת הוא שהמדינה תתעשת ותדאג לקדם את שדה התעופה הבינלאומי התומך לטיסות לואו-קוסט ברמת דוד או בנבטים.

 

 

 

 

 

___________________________________________________

*מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

19/04/2015