29.03.2024
 
על טייסים מתאבדים וחיי נישואין

 

 

מאת חגי רוזן

 

בידיעות בתקשורת הטורקית והבינ"ל מצוטט היום מנכ"ל טורקיש איירליינס, טמל קוטיל, שאמר כי "התרסקות מטוס ג'רמנווינגס התרחשה אחרי שהטייס, שגרם לתאונה, נפרד מחברתו. לכן, דעו שאנחנו מעודדים לגמרי טייסים רווקים להינשא". קוטיל, סביר להניח, כיוון להתחנף אל עולם הערכים המסורתי של אדוניו הסולטן ארדואן, יותר מאשר טרח ובדק אירועים נוספים של התרסקות מכוונת של מטוסים מסחריים בידי טייסיהם (רובם אגב היו נשואים), שכן אם היה עושה זאת, היה מגלה כי לרוב הסיבה להתאבדות הייתה עניינים שבינו לבינה, או לכל הפחות נסיבות אישיות עגומות שגם חיי נישואין לא יכלו לפתור:

הנודעת (ומרובת-הנספים) מבין ההתרסקויות המכוונות של מטוסי נוסעים בידי טייסיהם הייתה כמובן זו של טיסת איג'יפטאייר באוקיינוס האטלנטי באוקטובר 1999, בה נהרגו 217 הנוסעים ואנשי הצוות. הטייס האחראי, ג'מיל אל באטוטי בן ה-59, היה נשוי ואף היו לו חמישה ילדים - עובדה שלא מנעה ממנו לצלול עם המטוס למימי האוקיינוס. הסיבה? ככל הנראה חששו מאיבוד רשיון הטיס שלו עם כשלונו המסתמן בבחינות הכשירות.

באירוע התאבדות אחר, בספטמבר 1976, ריסק טייס חברת אירופלוט את מטוס האנטונוב An-2 אותו הטיס אל תוך בניין דירות שבו גרה גרושתו. אילמלא נספו באירוע 12 בני אדם, היה מדובר ככל הנראה בטרגדיה בעלת סממנים קומיים.

עוד מקרה התרסקות מכוונת בידי טייס אירע באוגוסט 1994, שבה מטוס חברת רויאל אייר מארוק על 44 נוסעיו ואנשי צוותו רוסק בידי טייס המשנה, יונס חייאתי. הסיבה? אהבה נכזבת ככל הנראה.

הרמיניו דוס סנטוס פרננדז, הטייס שריסק את מטוס האמברייר 170 של חברת LAM מוזמביק על 33 נוסעיה ואנשי צוותה בנובמבר 2013, עשה זאת על רקע משבר בחיי הנישואין שלו.

 

אם נחזור לרגע לדברי קוטיל - כנראה שהתכוון לומר שמה שיכול למנוע מטייסים לרסק את עצמם בצוותא עם מטוסיהם ונוסעיהם הוא לא סתם נישואים גרידא, אלא "נישואים מאושרים", אך ככל הנראה גם הוא מודע לעובדה שלרוב מדובר באוקסימורון.

 

 

 

 

17/04/2015