20.04.2024
 
התיירות הנכנסת - ביום שאחרי הבחירות

 

 

*מאת יוסי פישר

 

היום התפרסמה באתר 'כלכליסט' כתבה בנושא דו"ח בנק ישראל על השלכות 'צוק איתן' על ענף התיירות. בין השאר, נכתב בה כי 

"הנזק למשק נבע בעיקר מפגיעה בתיירות ובצריכה הפרטית. לעומת זאת, היצוא והייצור התעשייתי שמרו על יציבות יחסית במהלך ימי הלחימה בעזה. הפסד התוצר שהמשק הישראלי ספג כתוצאה ממבצע צוק איתן מסתכם על פי אומדני בנק ישראל בכ-0.3% מהתוצר, שהם כ-3.5 מיליארד שקל. הפסד זה נמוך מעט מהגבול התחתון של הערכת הפסד התוצר שגרמה מלחמת לבנון השנייה, שהסתכם ב-0.35%-0.5% מהתוצר השנתי. כך מתברר מהפרק "השפעתם של עימותים צבאיים על הפעילות המשקית" בדו"ח השנתי של בנק ישראל, שהבנק מפרסם היום

מדו"ח בנק ישראל מתברר עוד, כי ההפסד שספג יצוא שירותי התיירות לבדו כתוצאה ממבצע צוק איתן הסתכם בכ-2 מיליארד שקל שהם כ-0.2% מהתוצר. לדברי מחבריו, לענף התיירות בישראל חשיבות גדולה מחלקו בתוצר, שכן משקלו בסך המשרות במשק גדול יותר, והוא מעסיק בעיקר עובדים שמשתכרים שכר נמוך ואין להם חלופות תעסוקה רבות. יחד עם זאת, הצד החיובי של התמונה הוא שלמרות הלחימה הממושכת וההפסקה הזמנית בפעילותן של חלק מחברות התעופה הזרות בנמל התעופה בן גוריון, התיירות לא נפגעה קשה יותר מכפי שהיא נפגעה במלחמת לבנון השנייה

במקביל, פרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על הלינות והפדיון במלונות ישראל בשנת 2014 מהם עולה תמונה מדאיגה. תיירות הפנים אמנם שומרת על חוסנה, אך התיירות הנכנסת יורדת. המדובר במגמה מתמשכת שרק העמיקה כתוצאה מהירידה בתיירות הנכנסת והרצון של המלונות 'למלא חדרים'.

מה שנותר הוא לקוות שבמשך 100 הימים הראשונים של הממשלה הבאה (שלא ברור לעת זו מי יעמוד בראשה ומתי תכונן), יבחר שר/ת תיירות שיצליחו להפנים את המצב הקשה בו נמצאת התיירות הנכנסת לישראל ויציגו לממשלה תוכנית פעולה לעידוד, שיקום והרחבת התיירות הנכנסת לישראל.

בנק ישראל משתמש באופן עקבי במילים 'סטריליות' משהו על מנת לתאר מצבים קשים. כך נעשה היסטורית בדו"חות השנתיים שלו. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים, אך טוב יעשו קברניטי תעשיית התיירות באם יסבירו בלשון ברורה את המשבר העמוק בו התעשייה מצויה כיום.

 

 

 

 

_________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

16/03/2015