18.04.2024
 
"להוציא את שיווק התיירות לישראל מידי הפוליטיקאים"

 

 

מאת יוסי פישר*

 

בשבוע שעבר השתתפתי בכנס בינלאומי הגדול מסוגו להשקעות במלונאות International Hotel Investment Forum - כנס המתקיים בברלין מזה 18 שנה. בכנס, בו השתתפו מעל 2,000 נציגים מ-70 מדינות, כמעט ולא היו נציגים ישראלים, ואילו רוב הישראלים שהיו שם ייצגו את רשתות המלונות שבבעלותם באירופה. בדיונים ובפאנלים (לפחות באלו שאני נוכחתי בהם), ישראל לא נדונה. גם אני, אגב, הגעתי הפעם לכנס על מנת לסקר אותו עבור פורטל מלונות בינלאומי.

פורום ההשקעה במלונאות (IHIF)

 

מיד לאחר הכנס, השתתפתי ביריד התיירות הגדול בעולם, ITB, המתקיים זה 50 שנה. ראשית - יש לציין שיש לי פרספקטיבה היסטורית: השתתפתי בכנס ההשקעות הראשון לפני 18 שנה ויריד התיירות הראשון שלי היה בשנת 1985.

למיטב זכרוני (והוא עדיין מתפקד...) אני לא זוכר יריד כה משמים בביתן הישראלי. זוהי להערכתי עדות למעמדנו הבינלאומי. על כך יש להוסיף שדווקא השנה, לאחר המבצע בעזה בקיץ האחרון, בחרה הנהלת משרד התיירות בראשות השר, המנכ"ל וסמנכ"ל השיווק שלא להגיע לברלין.

להבדיל מאיתנו, "ידידנו הקרובים" הרפובליקה האיסלאמית של איראן שלחה משלחת גדולה בראשות סגן נשיא איראן על מנת לקדם את התיירות הנכנסת אליהם. הם ככל הנראה, להבדיל מאיתנו, מבינים בחשיבותה של התיירות לקידום מעמדם ותדמיתם הבינלאומית. יריד ITB הוא לאו-דווקא זירת עסקים, אלא יותר Show-case בו כל מדינה מתחרה באחרות מי מציגה עצמה טוב יותר לקנייני התיירות שעוברים בין ביתני היריד השונים.

מצרים עשתה השנה מאמץ מיוחד וראוי לציון להראות שהתיירות למצרים חוזרת. הביתן המצרי היה מרשים ביותר בגודלו ומעוצב בצורה ראויה לציון. שר התיירות המצרי נכח בביתן, קיים פגישות, מסיבות עיתונאים ואף דיבר עם נציגי התקשורת הישראלית. איזה הבדל!

נשאלת ברצינות השאלה האם נבחרנו ראויים לייצג אותנו? ישראל היא מצד אחד ארץ קשה לשיווק - הרבה מתחים, פיגועים, מלחמות. הרבה תקשורת ביקורתית. אך מן הצד השני, אנו מחזיקים במוצר תיירותי יחיד במינו - אתרים היסטוריים מהמעלה הראשונה, פלאי טבע כדוגמת ים המלח, אתרי דת מרכזיים לשלושת הדתות המונותאיסטיות, אתרי מורשת עולמית שהוכרזו על ידי אונסק"ו - וגם את זה אנחנו לא מצליחים לתקשר לעולם.

אולי אנחנו לא ראויים למה שיש לנו? אולי נכון וצריך "להפריט" את שיווק המוצר התיירותי - המותג 'ישראל' לגוף שיווק חיצוני, כפי שעושות גרמניה או בריטניה?

אז נכון, יש הרבה דברים חשובים והרי-גורל שעלינו להכריע בהם: הכלכלה והפערים הגדלים, מצוקת הדיור, האיומים הביטחוניים, בעיות הבריאות, התחבורה והמו"מ התקוע לשלום. מה שבטוח, כך זה לא יכול להמשך.

חישבו טוב גם על כך בעוד כשמונה ימים כשתתייצבו בקלפי להצביע. אנחנו צריכים תקווה ושינוי, ובטח לא לשמוע ממנכ"לי חברות ניהול מלונות בינ"ל שישראל פשוט לא מעניינת מבחינת הפיתוח.

 

יריד התיירות ITB ברלין 2015

 

 

 

 

 

 

_________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

08/03/2015