28.03.2024
 
תערוכת זכוכית חדשה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב

 

 

מאת אתי ישיב

 

אחת האטרקציות מושכות התיירות למוזיאון ארץ ישראל תל-אביב, היא ביתן הזכוכית המרגש, בו מוצגת זכוכית עתיקה שמכול העולם באים לראותה. עכשיו מציגים במוזיאון גם זכוכית חדשה, אמנותית, שגם היא מושכת תיירי אמנות רבים מהארץ ומחו"ל.

בשבוע שעבר נפתחה במוזיאון התערוכה "זכוכית ישראלית 2015", זאת לאחר שתי תערוכות זכוכית קודמות שכבר הוצגו בו, בשנים 2007 ו-2011. אצרה את התערוכה אנרייטה אליעזר-ברונר, שהיא אוצרת ביתן הזכוכית של המוזיאון.

התערוכה החדשה חושפת את השינוי המהותי שעברה אמנות הזכוכית בשנים האחרונות, שעיקרו המעבר מאומנויות דקורטיביות ושימושיות התלויות במפעלים ייצרני זכוכית לעבודה עצמאית של האמנים בסטודיות שלהם. השינוי הזה, שבא בעקבות פיתוח טכנולוגיות מיוחדות, התחיל להתרחש בעולם עוד לפני 50 שנה וזחל לישראל לאחר שב"בצלאל" נפתחה מחלקה ללימוד השימוש בזכוכית. בזכות תכונותיה המגוונות ואופייה עתיר הניגודים והמתעתע, הפכה כיום הזכוכית לדיסציפלינה אמנותית של ממש ואפשר לראות כבר גם התחלות של שילוב עם דיסציפלינות אחרות.

"שחזור זיכרונות מהמתפרה של אבא בארגנטינה" של סילביה צימרמן             (צילום: ליאוניד פדרול)

 

62 אמנים מציגים בתערוכה החדשה, שאמנם אין בה נושא משותף אבל יש לה אולי כותרת משותפת, שהיא אמנות זכוכית עכשווית ולא עתיקה, שימושית או דקורטיבית. התערוכה מחולקת לנושאים כמו הטבע או הגוף האנושי מצד אחד ומושגים אבסטרקטיים מצד שני, כשהאמנים מציגים עבודות שהן בין פיגורטיבי למופשט, בין ריאליסטי לאשלייתי ובין אישי לאוניברסלי.

התערוכה מוצגת בבניין רוטשילד שבמתחם המוזיאון ותינעל ב-20 ליוני 2015.

 

"פריחה מרדנית" של שולמית אחי יובל                 (צילום: ליאוניד פדרול)

 

 

 

 

04/03/2015