28.03.2024
 
ועידת המלונאים: פוליטיקאים מברברים עצמם לדעת

 

 

מאת יוסי פישר*

 

היום התקיימה בירושלים ועידת המלונאים השנתית. מוקד הוועידה השנה היה הבחירות הכלליות הקרובות, והפוליטיקאים הגיעו לשאת את דבריהם, כל אחד בתורו. מפלגה אחר מפלגה, למעט מספר מפלגות שהחליטו ברגע האחרון שככל הנראה יש דברים חשובים יותר מוועידה שנתית של מלונאים.

ראשון הדוברים היה ח"כ רוברט אילטוב מממפלגת 'ישראל ביתנו'. מי שהיה בכנסת הנוכחית ראש לובי התיירות. שמענו כמה התיירות חשובה לו באופן אישי וכמה הוא פעל בכנסת ובמסגרת מפלגתו שהחזיקה בתיק התיירות בכנסת הנוכחית. לאמיתו של דבר, זו היתה הפעם הראשונה שרבים באולם התוודעו לאילטוב והיו כאלו שבכלל לא ידעו לאיזו מפלגה הוא משתייך. נו טוב, מי כבר רוצה לקחת על עצמו את 'תיק התיירות'?

                                                                                        (צילום: יוסי פישר)

הדובר השני היה ח"כ הרב יעקב ליצמן ממפלגת 'יהדות התורה', שהסביר מה בכוונת מפלגתו לעשות בממשלה הבאה. הוא היה מעדיף לחזור למשרד הבריאות ולטפל בנושא הסיעודיים והחזרת ביטוח שיניים חינם עד גיל 18. התיירות חשובה מאוד כמנוע צמיחה והחרדים מגיעים הרבה לביקורים. אפילו בימים אלו נמצא בארץ האדמו״ר מבובוב עם אלפים מחסידיו. נו באמת כבוד הרב, ומה תרומתם של החסידים הללו לתיירות לישראל? מקסימום טיסות באל על וכל היתר סגורים ב'גטאות' ולא מוציאים שקל. הנקודה החשובה היחידה שהעלה ליצמן הייתה עידוד המשך התיירות הרפואית לישראל. פה כבר היתה הבנה והסכמה מצד היושבים באולם.

הדובר השלישי היה סגן השר אופיר אקוניס מהליכוד, שאמר בתחילת דבריו שהוא לא יעסוק בתעמולת בחירות אלא ידבר על התיירות והמלונאות. אקוניס נואם מוכשר ובעל יכולת. הרבה מילים יפות, סיסמאות על חשיבותה הכלכלית של תעשיית התיירות ועל כך שהוא עדיין לא "תופר חליפה" לתפקיד שר התיירות למרות שתוצאות הסקר בקרב המלונאים החמיאו לו מאוד. ובכן, סגן השר אקוניס, אם תוקם ממשלה בראשות נתניהו ובנט אולי לא יהיה צורך במשרד תיירות ולכן אין מה "לתפור חליפה".

הדובר הרביעי היה שר החוץ אביגדור ליברמן. משרד התיירות היה בידי שלושה שרים ממפלגתו - אהרונוביץ, מיסז'ניקוב, ובקדנציה האחרונה לנדאו. השר ליברמן דיבר על הצורך בהגדלת העוגה ויצירת שווקים חדשים, הסרת החסמים, הגדלת התקציבים וקיצור הבירוקרטיה. הביא כדוגמא את הגידול המשמעותי בתיירות מרוסיה ואוקראינה לאחר הסרת חובת הוויזות. הביא את הניסיון לבטל את חובת הוויזות מבלארוס כדוגמה לסטיגמות שנתקל בהן בממשלה ובמשרדים השונים. על כך יש להשיב לשר - בלארוס אחת העניות ביותר באירופה ובחבר המדינות. ההכנסה הממוצעת בה לנפש היא מהנמוכות שיש. בכמה אתה מצפה להגדיל את התיירות משם? אולי תתרכז בהסרת חסמי הויזות על תיירים מסין, הודו והקלות על תיירים מניגריה ואינדונזיה?

בסוף דבריו ציין ליברמן שאל לו לאופיר אקוניס לתפור חליפות למשרת שר התיירות ושמפלגת ישראל ביתנו תרצה את התיק פעם נוספת. לאור נסיון העבר שלנו עם השר האחרון והקודמים לו בתפקיד, אולי כדאי שמפלגת ישראל ביתנו לא תהיה חברה בקואליציה הבאה.

הדוברת החמישית הייתה ציפי ליבני מ'המחנה הציוני'. היא דיברה על פתיחה של ישראל כלפי העולם ולא הסתגרות - נאום פוליטי. שלא תבינו אותי לא נכון - אני מסכים עימה על כך שקודם כל עלינו לטפל בעניין התדמית שלנו אם אנו רוצים למשוך תיירים לישראל, אך האם זה מה שרצינו לשמוע בוועידת המלונאים? התשובה היא לא. נאום בחירות מצוין, אך בפורום הלא נכון.

                                                                                                                                                                               (צילום: יוסי פישר)

בארוחת הצהרים עלה לדבר יו"ר האופזיציה וראש 'המחנה הציוני' יצחק (בוז׳י) הרצוג, אותו אני מכיר עוד מימי בית הספר התיכון, מחטיבת הביניים בעירוני ב'-ג' בת"א. הרצוג דיבר על התיירות כמנוף צמיחה משמעותי למשק ועל כך שהתיירות נכללה במסגרת התוכנית והמצע של מפלגתו. אין ספק שהרצוג מכיר את התיירות, הרי הוא שימש כשר תיירות בשנת 2006 למשך 10 חודשים רצופים (!) ובתקופתו הוכן דו״ח ארנסט אנד יאנג, שעד היום אנו משתמשים בחלק מתכניו.  

הרצוג התייחס בדבריו לדו"ח, ואמר שיש לעשות דו"ח ארנסט אנד יאנג 2. ובכן, חלק ניכר ממסקנות הדו״ח הראשון שאומצו על ידי ממשלות ישראל לא יושמו בכללן או בחלקן. אתמול עברתי על הדו"ח והוא דיבר על 4.5 מיליון מבקרים בישראל בשנת 2011. סיימנו את שנת 2014 עם הרבה פחות מזה. מה לגבי הגדלת כמות אמצעי האיכסון? מה לגבי פיתוח תשתיות התיירות? נכון, זה כבר לא היה ב"משמרת" של הרצוג, אך מה לגבי אחריות כוללת של ממשלות?

את ארוחת הצהרים "סגר" שר התחבורה ישראל כ״ץ. למען הגילוי הנאות, כבר לא היה לי כוח לשמוע עוד נאום של "עשינו והצלחנו", אז עליתי ללובי של המלון וחיכיתי לסיום דבריו. לא רציתי שיהרוס לי את התיאבון עוד יותר ממה שכבר הצליחו עמיתיו לעשות.

אני לא מעלה על הכתב את דברי ראש עיריית ירושלים, שגם הוא דיבר, וגם לא את דברי מנכ"ל משרד התיירות. הם לא היו העיקר.

אפשר לסכם זאת כך: חוץ מלהיפגש עם חברים ותיקים, היה יום מבוזבז. לא שציפיתי להרבה, אבל גם זה היה מתחת לציפיותיי. אולי לקראת הבחירות הבאות (בטח בוועידה עוד שנה או שנתיים) אפשר יהיה להושיב את הפוליטיקאים מסביב לשולחן עגול ולשאול את כולם שאלות שראוי וצריך לקבל מהם תשובות עליהן.

 

 

 

 

 

___________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

 

09/02/2015