18.04.2024
 
שער האירו, ההרחבה הכמותית, והפגיעה בתיירות הנכנסת לישראל

 

 

מאת יוסי פישר*

גוש האירו נמצא במגננה כוללת, שמאלצת את הבנק המרכזי לשלוף את ההרחבה הכמותית כמוצא כמעט אחרון. תוצאות הבחירות ביוון והחשש הגובר מפרישת יוון מגוש האירו טרפו את הקלפים והוסיפו עוד גורם משמעותי בחוסר הוודאות המעיק על המטבע האירופי. היצואנים בישראל מבינים כבר את המשמעויות של הפיחות המתמשך בשער האירו. אך מה לגבי התיירות הנכנסת?

האיחוד האירופאי אינו רק שותף הסחר הגדול ביותר של מדינת ישראל, אלא גם שוק המוצא הגדול ביותר של תיירות נכנסת לישראל. על פי נתוני משרד התיירות לשנת 2014, מדינות היעד העיקרית מאירופה הן צרפת עם 301 אלף מבקרים, גרמניה עם 196 אלף מבקרים, הממלכה המאוחדת (179 אלף מבקרים), איטליה (122 אלף מבקרים), פולין (79 אלף מבקרים) והולנד (52 אלף מבקרים). סך כל ההכנסה הכוללת מתיירות נכנסת עמדה על כחמישה מיליארד דולר (הכוללות את הכנסות חברות התעופה הישראליות מתיירות נכנסת).

מדוע הפיחות בשער האירו עלול להשפיע על התיירות מאירופה?

התשובה לכך פשוטה. התיירות הנכנסת לישראל מתנהלת במחירונים דולריים. מחירי המלונות נקובים בדולרים, מחירי שרותי מארגני התיירות הנכנסת נגזרים ממחירונים דולריים. מחירי הטיסות של חברות התעופה קשורים אף הם לדולר. ישראל בהגדרתה היא מדינה צמודת דולר. כוח הקניה של התייר האירופי בישראל יקטן באופן משמעותי.

על פי סקרים בינלאומיים המתפרסמים בשנים האחרונות, ישראל נחשבת כמדינת תיירות יקרה במיוחד. על פי מדד HPI של אתר Hotels.com נמצאים מלונות ישראל גבוה בראש הרשימות. בכתבה במוסף ממון של 'ידיעות אחרונות' בחודש מארס 2014 ציין העיתונאי דני שדה שעל פי נתוני HPI בשנת 2013 עמדה ישראל במקום החמישי בעולם ביוקר המלונות.

לישראל, הנמצאת כעת במה שאני מגדיר כ"סערה המושלמת" מבחינת התיירות הנכנסת, מצטרף כעת מרכיב נוסף: הפיחות המשמעותי בשער האירו. המלונות וספקי התיירות לא עיכלו עדיין את המשמעויות:

  • אפקט מתמשך של השפעות מבצע 'צוק איתן' מהקיץ האחרון

  • שרשרת פיגועים והפרות סדר בירושלים וכעת גם בתל-אביב תחת הכותרת 'טרור עממי'

  • מתיחות בגבול הצפון לאחר חיסול חוליית החיזבאללה והגנרל האיראני

  • צניחה משמעותית ביותר בתיירות מרוסיה ואוקראינה לאור המשבר הכלכלי ברוסיה וצניחת שער הרובל

 

מה אם כן נדרש לעשות?

יש לצאת באופן מיידי במבצעים לתיירים האירופים שאמורים לפקוד את ישראל בפסח ובחג הפסחא הנוצרי - עונת שיא בתיירות הנכנסת. יש להגדיל משמעותית את תקציבי השיווק ועידוד תיירות ממדינות מוצא דוגמת סין והודו. יש לקבוע מחירונים קבועים באירו במלונות עבור השווקים האירופיים, יש להשקיע ולתת עדיפות לפיתוח מלונות עממיים ואכסניות באזורי ביקוש מרכזיים.

מהפכת הלואו-קוסט חייבת וצריכה להגיע גם לאמצעי האכסון וזאת פשוט על ידי הקמת עוד אלפי חדרים באזורי הביקוש. יש להסיר החסמים והבירוקרטיה להקמת מלונות בישראל - תהליך ארוך וממושך שבסופו של דבר עולה הרבה כסף ובמקרים רבים מבריח את המשקיעים והיזמים.

יש לתת ערבות מדינה להלוואות להקמת אמצעי אכסון ואטרקציות תיירות, להחליט ולבנות במהירות שדה תעופה בינלאומי לטיסות זולות בקרבת המרכז (רמת דוד בצפון או נבטים בדרום). צריך להרחיב הסכמי תעופה ו'פתיחת השמיים' מול מדינות אסייתיות, דוגמת תאילנד, קוריאה והודו, ולהקל (תוך ביצוע רפורמה משמעותית) במדיניות הנפקת הוויזות לתיירים במשרד הפנים.

מתי מישהו מהפוליטיקאים יתעורר?

 

 

 

 

 

 

___________________________________________ 

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

06/02/2015