26.04.2024
 
"דיבורים כמו חול ואין מה לאכול"

 

מאת יוסי פישר*

בחודש הבא תקיים התאחדות המלונות את וועידת המלונאים בירושלים. סמיכות קיום הוועידה לבחירות הקרובות יצרו הזדמנות לראשי המפלגות להגיע אליה כדי לנסות לגייס תמיכה ומצביעים פוטנציאליים. הנושא המרכזי שיעלה לדיון בוועידה יהיה תחת הכותרת "ישראל הולכת לבחירות - תיירות 2015 בראי הממשלה הבאה", שיידון בהשתתפות ראשי המפלגות הגדולות.

היום ב"כלכליסט" אחד המאמרים הראשיים היה מאמר שכותרתו: "הבחירות בפתח, הסיסמאות באוויר והמצע הכלכלי חסר". בגוף המאמר מציינים הכותבים שהמפלגות הגדולות בראשות הליכוד, המחנה הציוני, ישראל ביתנו, הבית היהודי ויש עתיד עדיין לא פירסמו מצע כלכלי המתייחס לכל בעיות המשק.

אם כך הדבר, ואין עדיין מצע כלכלי ברור ומפורט לגבי המשק כולו שלא לדבר על מגזרים ותעשיית בפרט, מה ימנע מאותם פוליטיקאים לבוא ולהצהיר הצהרות שיתמוססו מהר יותר מהשלג שירד לפני שבוע בירושלים?

אז למה יש לצפות? בטח להרבה מלל שרובו ככולו מחמאות לתעשיית התיירות ומגזר המלונאות. תעשיה המעסיקה כ-200 אלף עובדים בישראל ואחראית לכ-6% מהתל״ג. מעל 40 מיליארד ש' מחזור ישיר ועקיף משרותי תיירות בשנת 2014.

מה שדרוש הוא שהפוליטיקאים המכובדים יכינו את "שעורי הבית" שלהם היטב לפני שיגיעו לוועידה. המלונאים המנומסים והמעונבים מצידם, צריכים לשים לעת הזו את הנימוסים הטובים בצד, ולהציב בפני הפוליטיקאים את העובדות הכואבות הבאות: במשך שנים רבות ממשלות ישראל לדורותיהן דוחקות את התיירות לקרן זווית. תיק התיירות עובר מיד ליד ומקדנציה לקדנציה, שרי התיירות לא ממש משאירים את חותמם במשרד (וזאת בלשון המעטה), התיירות הנכנסת לישראל נמצאת במה שאני מגדיר כ-"סערה מושלמת":

  • אפקט מתמשך של השפעות מבצע ׳צוק איתן׳ מהקיץ האחרון.

  • שרשרת פיגועים והפרות בירושלים ולאחרונה גם דקירות בקו אוטובוס בת"א.

  • מתיחות בגבול הצפון לאור חיסול חולית החיזבאללה והגנרל האיראני.

  • צניחה משמעותית ביותר בתיירות מרוסיה ואוקראינה לאור המשבר הכלכלי ברוסיה ומלחמת האזרחים באוקראינה.

 

ברור שאני לא מצפה מאיזה שהוא פוליטיקאי להגיע עם פתרונות. ראוי ונכון שההצעות לפתרונות יגיעו מאנשי המקצוע במשרד התיירות בשיתוף המגזר העסקי. המלונאים, סוכני הנסיעות, מארגני התיירות הנכנסת, חברות השכרת הרכב, המדריכים ומורי הדרך. אלו הם האנשים שיכולים וצריכים להמליץ על הפתרונות. ממשלת ישראל באמצעות משרד התיירות צריכה להפוך את ההצעות הללו לתוכנית פעולה ומדיניות תיירותית ברורה ומתוקצבת.

האם אחד ממנהיגי המפלגות יצהיר באופן ברור שהוא ידרוש את תיק התיירות למפלגתו ויתחייב שמשרת מנכ"ל משרד התיירות תאויש על ידי איש מקצוע חיצוני ולא מינוי פוליטי? האם שר התיירות ושר התחבורה יהיו מאותה מפלגה, ועדיף שידברו האחד עם השני כך שמדיניות התעופה, השיט והתיירות יפעלו בצוותא ובהתאמה?

אני אהיה בוועידה ואקשיב בקשב רב לפוליטיקאים. מי יודע, אולי אופתע לטובה.

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

21/01/2015