29.03.2024
 
דירוג המלונות תקוע, ומשרד התיירות שוקל להפוך את הדירוג לחובה

 

 

מאת יוסי פישר*

 

לאחר אין ספור עיכובים, כולל מכרז בינלאומי אחד שנכשל, נבחרה חברת דירוג אוסטרית לערוך את דירוג המלונות. בחודש אוקטובר, מיד לאחר חג הסוכות, ערך משרד התיירות מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר התיירות ובה הוכרז באופן רשמי על תחילת עבודת חברת הדירוג. מאז ועד ליום כתיבת מאמר זה עברו כחודשיים וחצי. כמה מלונות עברו את התהליך של בחינת הדירוג? שלושה!

כן, קראתם נכון. שלושה בתי מלון מתוך למעלה מ-400 מלונות רשומים בישראל.

נשאלת השאלה, מדוע המלונות לא רוצים בדירוג? בסך הכל מדובר במהלך לא מחייב והם גם יזכו לסיוע ממשרד התיירות על מנת לעמוד בקריטריונים (כספי מענק לשיפוצים).

ראשית, למרות שהתאחדות המלונות אימצה את ההחלטה להסכים לדירוג וולונטרי על פי השיטה האירופית (במסגרת וועדה פנימית שכותב שורות אלו עמד בראשה), מלונאים רבים וגם חלק מאנשי התאחדות המלונות לא רואים צורך בדירוג. חלק אף מתבטאים באופן גלוי על כך שאין צורך בדירוג מקצועי וכי ניתן בהחלט להסתמך על אתרי הדירוג דוגמת Trip Advisor ואחרים, מה שקוראים "חוכמת ההמונים", על מנת לדרג את מלונות ישראל. כעת יש כאלו שאומרים שעכשיו, בעת משבר בתיירות, יש לשקול את הקפאת הדירוג ויש להשקיע את הכספים בשיווק.

אמש פורסמה ידיעה בנושא קנס גדול שהטילה ממשלת איטליה על אותו Trip Advisor, בגין הטעיית הציבור. גם בבריטניה, צרפת וגרמניה התפרסמו כתבות דומות בנושא, שהמשותף לכולן הוא שהן טוענות, ככל הנראה בצדק, כי חלק מחוות הדעת המתפרסמות הן מזויפות ולא אמינות. אחד השיאים לטעמי היה פרסום חוות דעת למלון הדמיוני Grand Budapest, ששמו וקיומו נמצאים רק בסרט קולנוע בשם זה. חוות-דעת אלו עלו לאתר ופורסמו כאילו היה מדובר במלון אמיתי שהאורחים שכתבו את חוות הדעת הללו שהו בו.

אני בהחלט לא מזלזל בחוות הדעת של אורחים אמיתיים ששהו במלון, אך כל עוד אין אפשרות לוודא שאכן חוות הדעת הללו מסתמכות על חוויות של אורחים אמיתיים - אין לסמוך עליהן.

שנית, מאז תחילת שנות התשעים מלונות ישראל אינם מדורגים באופן פיזי. תקופה ארוכה המלונות הסתמכו על הדירוג הישן. הסטנדרטים הפיזיים הנדרשים ממלונות השתנו באופן משמעותי ביותר בעשרים השנים האחרונות ולכן יש להתאימם ולשדרגם כך שיתאימו לדרישות המאה ה-21. ללא דירוג פיזי על ידי גוף מקצועי, חלק מהמלונות ימשיכו לא להשקיע את הנדרש על מנת להתאים את עצמם לסטנדרטים הבינלאומיים.

שלישית, ישראל בדגש על ירושלים ותל אביב, "מככבות" לאורך שנים בצמרת דירוג המלונות היקרים בעולם. מחירי המלונות בישראל גבוהים מהרבה סיבות, חלקן מוצדקות, אך יש גם לשקול האם התמורה היא בהתאם למחיר. ברור שברשתות בינלאומיות יש קריטריונים וסטנדרטים, אך דווקא במלונות ללא ניהול בינלאומי או שיוך לרשת שיווק בינלאומית קיימת בעיה של איכות לעומת מחיר. דירוג המלונות עשוי לסייע לתייר מחו"ל וגם לתייר הישראלי להבין מראש האם המחיר הנדרש על ידי המלון משתקף בדירוגו הפיסי.

לסיכום, הגיע הזמן שכולנו נתייצב בקול אחד מאחורי דירוג המלונות לא רק באופן פורמאלי אלא גם באופן מעשי. אם הדירוג מתאים ל-15 ממדינות האיחוד האירופי וגם לארה"ב, מדוע דווקא אנו לא מאמצים אותו? מה אנו יודעים טוב יותר מעמיתנו בגרמניה או ביוון?

 

 

המלון מספר אחת, לפי TripAdvisor, ברפובליקה של זוברובקה

 

 

 

 

____________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

25/12/2014