28.03.2024
 
"המדינה צריכה לסייע לתעופה יותר משהיא מסייעת עכשיו"

 

 

שירות חדשות תיירות

 

גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) היוצא, ציין בנאום פרידה בכנס התעופה האזרחית הבינלאומי של מכון פישר ורת"א כי "בשיחה הראשונה שלי עם מחליפי בתפקיד, יואל פלדשו, אמרתי לו כי לדעתי, הנושא העיקרי שהוא יעסוק בו הוא נושא התשתיות. אני רוצה לאחל הצלחה ליואל. במהלך תפקידי, לא הייתה לי האופציה לעסוק רק בשני נושאים. עמדתי בפני סט של 30 משוואות עם 56 נעלמים. היה לנו את המקצוענות לפעול במקביל לדברים אחרים. תחום התעופה הוא מרתק מאין כמוהו. רת"א עוסקת בהמון תחומים בתעופה. בראש וראשונה זה מתחיל מהבטיחות. אני באתי לרת"א כאשר מעל ראשי הסתובב הנושאא של הבטיחות. עברנו שש שנים טובות. האמריקאים כפו עלינו דרך לימוד מאוד סיסטמטית. הדבר העיקרי שאנחנו תרמנו היה בנכונות שלנו לומר אנחנו מוכנים ללמוד. עד היום אנחנו לומדים. רת"א במקום ה-20 בעולם, במרץ קיבלנו את המכתב האחרון, אחרי שבמונטריאול עבדו על זה, ולדעתי רת"א תעלה למקום ה-18. זה לא עניין של מה בכך לעלות למקום כזה".

רום אמר עוד כי "אני חושב שבנושא זכויות הטיס הסתכלנו למציאות בעיניים. ככה אני חשוב שאני לא עוסק אחרון, והבנו שהעולם הולך לשמיים הפתוחים. עברנו מאבק לא פשוט מול השמיים הפתוחים. אומרים שאתה נובח על העץ הלא נכון. במהלך השנים נבחו על העצים הלא נכונים. הקרב של איגוד הטייסים על משהו שהם הגנו עליו, ועדת הכלכלה, הגנו עליו דיון ועדת הכלכלה, תמכו בו, נציג של אל על. אבל זה המלחמות שעברנו על ההילה, מלחמה של הישובים מצפון לנתב"ג שלא להפעיל את 21. הם באו אלי, והשקעתי מול תושבי אותם ישובים מאות שעות של פגישות. אמרתי מה הם לא מבינים פה. המדינה משקיעה מיליארד שקל בערך, והם אומרים תתחילו בשנה הראשונה להפעיל את המסלול רק שעה ביום. אמרתי לעצמי מה אוכלים בצפון שלא אוכלים במרכז. שעה ביום? זה נושא זכויות הטיס. לקחנו את האחריות על נושא הסביבה. קיבלנו גיבוי מוחלט מהמשרד להגנת הסביבה. לא היה צעד אחד שהמשרד להגנת הסביבה לא היה איתנו. היינו איתם כל הזמן".

"אני חושב שהמדינה צריכה לסייע לתעופה יותר משהיא מסייעת עכשיו, ואסביר למה אני מתכווון. הדרך לסייע לתעופה היא קודם כל כך שנושא התעופה יובל במדינה ויטופל אך ורק על ידי רת"א. הגוף היחיד שיכול להציב את התוצאות של דיון של סמכות, הסיכוי היחיד של התעופה, באמת, לצאת מכמה סתימות שיש לה, זה רק אם רת"א תקבל את הסמכות להוביל את כל העניין. זה נובע מכך שהייתי יותר ויותר ברת"א, בתמונה הכוללנית השלמה לא היה שום דבר שלא היה ברת"א וקשור לתעופה: גם הפיקוח האווירי, וגם תשתיות וכו', רק שמישהו יגיד במדינה שכל נושא התעופה מטופל רק על ידי רת"א".

"לגבי חברות התעופה", אמר רום "אני בספק גדול אם במבנה הנוכחי של אל על, ארקיע וישראייר, אם יש איזה שהיא הצדקה עניינית לפעילות בצורה הנוכחית, למעט אם יהיה שינוי ותינתן אפשרות של הבעלים להגיע לנקודה אחרת. אבל בהינתן שיש שמיים פתוחים ובהינתן של הזמן שעובר ודברים משתנים, אני חושב שצריך מבנה אחר לתעופה בישראל ולא אפרט".

 

 

 

 

25/11/2014