29.03.2024
 
דירוג המלונות יוצא לדרך

 

שירות חדשות תיירות

 

דירוג המלונות בישראל יוצא לדרך - משרד התיירות והתאחדות המלונות בישראל קוראים לבעלים ולמנהלי בתי המלון בישראל להגיש בקשות לדירוג בתי המלון בהתאם לתקנות שירותי תיירות, שאושרו ב-2013. הדירוג יבוצע באמצעות חברת Ennemoser Wirtschaftsberatung GmbH האוסטרית, שזכתה במכרז של משרד התיירות.

בהתאם לתקנות, הדירוג יבוצע על בסיס התנדבותי (וולונטרי) באמצעות שיטת הדירוג האירופאית "Hotelstars" המבוססת על כ-270 מדדים, המתייחסים לנתונים פיזיים, לרמת השירות ולקריטריונים של מזון ומשקאות, תוך התאמתם למציאות הישראלית.

בתוך כך ד"ר קלאוס אנמוזר, הבעלים של חברת אנמוזר ונשיא התאחדות המלונות האוסטרית, שיבצע את הדירוג, יגיע לישראל בסוף החודש. זאת במטרה להניע את תהליך הדירוג שיתחיל בהכשרת הבודקים. מלונות שיגישו בקשה לדירוג עד ליום ה׳, 4.12.14, ייכללו בפרסום הראשון של המלונות שדורגו.

השיטה האירופאית לדירוג מלונות מופעלת כיום ב-14 מדינות באירופה: אוסטריה, אסטוניה, גרמניה, דנמרק, הונגריה, הולנד, יוון, לוקסמבורג, לטביה, ליטא, מלטה, צ'כיה, שוודיה ושוויץ. מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, סבור כי הדירוג צפוי להביא תועלת רבה לתיירים, למלונאים, ולתעשיית התיירות בישראל בכלל: הדירוג יוביל להגברת השקיפות ובתוך כך להגברת אמון הלקוחות, לשיפור רמת השירות ולהשתתת סטנדרטים בינלאומיים אחידים שיקלו על השיווק, במיוחד לאירופאים, שמכירים את הדירוג.

במטרה לתת תוקף לדירוג ולהפסיק את תופעת דירוג המלונות על ידי גורמים שונים לפי רצונם, נקבע בתקנות כי אסור לפרסם דרגה של מלון בישראל בדירוג כוכבים לצורך שיווקו או מכירה של שירות בו, אלא על פי הדרגה שנקבעה לו לפי תקנות אלה. עוד קובעות התקנות כי בית מלון יפרסם את מחירי השירותים הניתנים בו כשהם כוללים כל תשלום חובה, לרבות כל מס. אולם לגבי מחיר לתייר חוץ, המחיר יהיה לאחר הפחתת המיסים שהתייר פטור מהם, תוך ציון מפורש שמחיר זה הוא לתייר חוץ בלבד.

מידע על שיטת והליך הדירוג ניתן למצוא באתר האינטרנט הייעודי של החברה המבצעת את הבדיקות: www.hotelstarsisrael.co.il

מידע נוסף, הכולל את התקנות ואמות המידה לדירוג, ניתן למצוא באתר האינטרנט של משרד התיירות: www.tourism.gov.il

 

רקע:

ההשתתפות בדירוג היא וולונטרית. רשימת בתי המלון המדורגים ודרגתם תפורסם באתר משרד התיירות. מלון שלא נקבעה לו דרגה יצוין כ"מלון לא מדורג". משרד התיירות משקיע בדירוג כ-4 מיליון שקלים, הכוללים את עלות הבדיקה הראשונית של כל מלון, שמוערכת באלפי שקלים, ודירוגו מחדש כל שלוש שנים. המלונות ידורגו לפי קריטריונים שנקבעו בשיטת הדירוג בכוכבים HOTELSTARS האירופאית, בין היתר, מאחר שרוב התיירים מגיעים לישראל מאירופה.

השבת דירוגם של בתי המלון בישראל חלק ממדיניות של שקיפות ומתן מידע אובייקטיבי לגבי רמת בתי המלון בארץ, השבחת המוצר התיירותי והעלאת איכותו ובהמשך לכך - הוזלת עלויות הנופש בישראל.

בעבר התקיים דירוג חובה לבתי מלון, שבוצע על ידי משרד התיירות. דירוג זה בוטל בשנת 1992, ובשנת 2001 נכנסו לתוקף תקנות שירותי תיירות שהעניקו הבחנה איכותית בין המלונות הרשומים למלונות הלא רשומים. למרות זאת, בפועל המשיכו גופים רבים לפרסם בתי מלון על פי דרגת כוכבים מבלי שיש לכך בסיס רשמי. הצורך להחזיר את הדירוג למלונות עלה במהלך כל השנים מאז שבוטל. בשנת 2006 מינה שר התיירות דאז ועדה ציבורית לבחינת טיב השירות והמוצר התיירותי בישראל, שהמליצה לבצע דירוג וולונטרי של בתי המלון על ידי חברה מקצועית. המלצה דומה התקבלה גם מהועדה להוזלת מחירי הנופש בישראל שהוקמה בסוף שנת 2011.

על פי שיטת הדירוג של ארגון HOTELSTARS, מדורגים בתי המלון בכוכב אחד עד חמישה כוכבים, עם אפשרות לתוספת "פלוס" כדירוג ביניים. השיטה כוללת כ-270 קריטריונים על פיהם נקבעת דרגת המלון, ביניהם השירותים הניתנים לאורחים בבית המלון, איכות המוצר, מבנה החדרים, ריהוט, ציוד ועוד. ועדה ציבורית המורכבת מנציגי התאחדות המלונות, ארגון סוכני הנסיעות, מורי הדרך ומארגני תיירות נכנסת, בחנה את הקריטריונים של שיטת HOTELSTARS וביצעה בהם התאמות לישראל בכל הקשור למזג האוויר, כשרות, שבת, ובטחון. השינויים נשלחו לאישור HOTELSTARS שנתן למשרד התיירות אישור להשתמש בהם וכן לציין כי מדובר בשיטת דרוג ישראלית המבוססת על עקרונות שיטת HOTELSTARS.

תנאי לדירוג הוא קיום רישיון עסק לבית המלון מטעם הרשות המקומית. המלון שידורג יקבל תעודה בה תצוין הדרגה שנקבעה לו. תוקף דרגה יהיה ל-3 שנים. בתום התקופה, מלון שירצה להאריך את דירוגו יגיש בקשה לחידוש דרגה. למלון תיערך בדיקה חוזרת על ידי הבודק, ובהתאם לה תיקבע דרגתו החדשה. מלון יוכל להגיש השגה על הדרגה שניתנה לו. מלון שיהיה מעוניין לשנות את דרגתו במהלך תוקפה של דרגה (בשל שיפוצים שבוצעו בו ושיפרו את רמתו או מסיבה אחרת), יוכל להגיש בקשה לשינוי דרגה.

בתקנות נקבע, כי הממונה יכול להתרות בבעל מלון, לבטל או להתלות את דרגת המלון אם יתגלה, על פי ממצאי הבודק, כי רמתו של המלון אינה מתאימה לדרגה שנקבעה לו, או שישנם ליקויים העלולים לפגוע בבריאותו או בבטיחותו של אורח במלון, על פי קביעה של רשות מוסמכת על פי דין. מלון יכול לערור על החלטה זו לוועדת השגה, ובשלב שני לשר.

 

 

 

 

21/10/2014