29.03.2024
 
שרונה - מתחם של הפתעות

 

 

מאת אתי ישיב

 

מתחם "שרונה" הישן-חדש, ששנים רבות שכן ספון מאחורי חומות וגדרות תיל, נפתח השנה לקהל הרחב. לא פלא שהמקום מעורר עניין כה רב, קודם כול בזכות מיקומו בלב תל אביב ושנית בזכות מבני האבן הכפריים והמקסימים שנראים ככפר מסיפור אחר. קהל רב ממלא את המקום מדי יום ובעיקר בערב וגם 50 עיתונאים שהוזמנו, התייצבו לסיור שערכה השבוע החברה לניהול שרונה.

1871. העיר תל אביב עוד לא הייתה קיימת, אבל על רכס כורכר, לא רחוק ממיקומה העתידי, הקימו דווקא חברי כת גרמנית דתית, כת "ההיכל" ( Temple) מושבה חקלאית וקראו לה בשם שרונה (Sarona - להדגיש את המבט לכיוון השרון התנכ"י). חברי הקבוצה המכונים "טמפלרים", בקשו לקרב את בוא המשיח על ידי יישוב ארץ ישראל ושרונה הייתה אחת משרשרת המושבות שהקימו בירושלים, בחיפה, ביפו, ובגליל, ברובן התפרנסו התושבים ממסחר ומתיירות ואילו בשרונה - מחקלאות. ולא סתם חקלאות, אלא חקלאות מודרנית שכמותה טרם הייתה בארץ. ענף החקלאות המרכזי היה גידול גפנים וביקב רחב הידיים שבנו ייצרו יינות ושיווקו אותם לחו"ל. גם הבנייה הטמפלרית הייתה שונה מזו המקומית והמושבות היו מתוכננות ומודרניות. שרונה נבנתה עם מערך רחובות מוגדר: קודם כול נבנו שני הרחובות הראשיים הצולבים זה את זה ואחר כך נוספו עוד רחובות בדגם קבוע, מרובע ומקביל. במונחים של היום אפשר היה לכנות את המקום "יישוב קהילתי", שבתיו נבנו מאבן מקומית והיו החלום של כל ישראלי היום: לכול משפחה "וילה", עם מרתף ושתי קומות עליונות, ומבני ציבור, בהם בית ספר, כנסייה, בית עם ובית וועד. נוסף ליקב הענק ניבנו במושבה גם בית בד שאבניו הופעלו על ידי מנוע ובאר מודרנית, כנראה הראשונה בארץ.

המאה העשרים שינתה את פני המפה בעולם ובארץ. תל אביב היא כבר עיר, הבריטים קיבלו את המנדט על ארץ ישראל, הנאצים עלו לשלטון בגרמניה והטמפלרים, חלקם עזבו ואחרים, שהזדהו עם הנאצים, הוגלו על ידי הבריטים לאוסטרליה. שרונה נעזבה והפכה לבסיס צבאי אנגלי ולאחר קום המדינה - לקריית הממשלה החדשה ולמטה צה"ל, ממש בתוככי תל אביב. רק בזכות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל (ראשיתה במועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות) ובזכות קבוצה של משוגעים לדבר, התחילו לגבש תכניות לשימור המתחם המיוחד הזה ואחרי כ-20 שנה של חלומות, עבודות תכנון, שימור ופיתוח ובהשקעה של כ-600 מיליון שקלים (רובם ממקורות פרטיים) ניצבים היום על עומדם, במערך רחובות מקורי של המושבה הטמפלרית, 37 בתים, ששלושה מהם אף הועתקו ממקומם כמה עשרות מטרים במבצע הנדסי מדהים ומיוחד במינו. מהבתים הוסרו תוספות בנייה לא מקוריות, נחשפו אלמנטים כמו משקופים, תריסים, אריחים מצוירים או ציורי קיר מלבבים של פרחים, ושוחזרו בית הבד המקורי (שבעידן צה"ל שימש את סדנת הרכב של הקריה...), גן תבלינים, באר ומכבסה מקורית.

את מקומם של משרדי ממשלה אפורים ומיתקנים צבאיים תופסים עכשיו חנויות ובתי מסחר יפהפיים וחדישים, מסעדות, פאבים וברים לכול טעם וכיס, גלריות לאמנות ומבני ציבור, בהם מרכז מבקרים שהמכבסה הטמפלרית המקורית ניצבת בכניסה אליו, מדשאות רחבות ידיים, שבילי הליכה, מתחם מתקני משחק לילדים וכמה עצים עתיקים ענקיים שניטעו עוד בידי הטמפלרים, עצי ברוש, אורן ודקל ושני עצי פיקוס נדירים עם גזעים הנראים כמו יער שלם - מתחם ייחודי, ישן, מקורי, שחידש פניו ו"התמודרן".

במתחם נראות הרבה קבוצות עם מדריכים נלהבים ואפשר כמובן להצטרף לסיורים מודרכים כאלה. אבל לא חייבים. אפשר בהחלט לטייל לבד, בעזרת מפת התמצאות הזמינה במקום, להיכנס לחנויות גם בלי לקנות משהו ורק ליהנות מהמבנים המקסימים וממה שהם מסתירים בתוכם. וכשמקבלים תיאבון, אם לא הבאתם משהו מהבית, יש המון מסעדות ויש גם "איטלי הקטנה", מתחם מזון שאפשר לקנות בו מצרכים לפיקניק ואז לשבת על המדשאה הסמוכה, לפרוש מפה גדולה (שמקבלים עם סל הפיקניק) וליהנות מאווירת כפר בתוך העיר.

 

 

 

20/08/2014