20.04.2024
 
בעקבות המחאה, רש"ת תקבע סל מוצרים בפיקוח בנתב"ג

 

 

שירות חדשות תיירות

 

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת בראשות ח"כ ד"ר עדי קול (יש עתיד) התכנסה בעקבות פניות רבות שהגיעו אליה והלינו על המחירים הגבוהים ברשתות המזון בנמל התעופה בן גוריון. בפתח הדיון הקריאה ח"כ קול מחירי מזון של רשתות שונות והצביעה על פערים גדולים בין המחירים בסניף נתב"ג לבין שאר הסניפים של אותה הרשת הממוקמים ברחבי הארץ.

ח"כ קול:  אני רואה את המחירים של האוכל והשתייה בנתב"ג וברור שיש מי שמנצל את העובדה כי ציבור הנוסעים הוא 'קהל שבוי'. הנוסעים מתבקשים להגיע זמן רב לפני הטיסה ומסתובב שעות רבות ללא אוכל ושתייה, ולרוב אין להם כל ברירה, אלא לקנות משהו במחיר מופקע - זה עושק בלי בושה. באוניברסיטאות למשל יש שלושה מוצרים בסיסיים שיש עליהם פיקוח - מים, קפה וכריכים. רשות שדות התעופה צריכה לקבוע מספר מוצרים בסיסיים עליהם יהיה פיקוח". ח"כ המשיכה ותקפה את רשות שדות התעופה: "מדובר על רשות סטוטורית, היא איננה אמורה להרוויח בוודאי לא על חשבון הציבור". 

לבקשת ח"כ קול, התחייבה התחייב מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות כי בתוך שבועיים תכין הרשות סל מוצרים הכוללים - מים, קפה, כריך ועוד מספר מוצרים. בשל העובדה כי החוזים עם המפעילים בשדה התעופה כבר תחתמו, סל מוצרים זה ייכנס לתוקף רק עם חתימת חוזים חדשים.

ח"כ קול הוסיפה: "אנחנו מבינים שיש חוזים שאי אפשר לפתוח אבל אנחנו רוצים בחוזים העתידיים להבטיח מחירים שפויים וזהים למחירים בחוץ במוצרים מסוימים. בנוסף, הרשות מרוויחה 500 מיליון שקלים בשנה. מדוע לא להוריד את השכירות של החניות דבר שיאפשר להם להוריד מחירים? אנחנו נפנה למבקר המדינה שיבדוק את הנושא".

שחר תורג'מן, מנכ"ל הדקה ה90 שפנה לוועדה: "אני מבקש מהנוסעים להגיע 3 שעות לפני הטיסה, אין סיכוי שהם לא ירצו משקה או כריך בזמן הזה. יש כשל שוק ומישהו צריך לפקח על זה. מה שרשות שדות התעופה אומרת ללקוחות שלי זה 'תביאו ציידניות מהבית ותפתחו שולחן'". 

שמואל זכאי, מנהל נתב"ג: "החנויות  בנתב"ג מחויבות להיות פתוחות 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. אי אפשר להשוות בין הוצאות התפעול שלהן לבין חנויות שנסגרות בעשר בלילה במרכז תל אביב. ההשוואה של המחירים בתוך נתב"ג למחירים מחוץ נתב"ג זה כמו להשוות בין מחיר מלפפונים ועגבניות. החנויות בנתב"ג צריכות לשלם על שעות בלילה, לנייד את העובדים לנתב"ג להיות פתוחות גם בשעות שהשדה ריק. הזכיין לא רשאי להעלות את המחירים ללא אישור. מאז חודש מאי בשנה שעברה המחיר לא עלה. הזכיין רשאי לבקש להעלות מחירים רק לפי מדד המחירים של המסעדות. בהינתן כל הנסיבות שתיארתי, המחיר הוא לא גבוה הוא בגדר הנורמאלי".

יורם שפירא, סמנכ"ל המסחר בנתב"ג: "יש כמה אפשרויות לממן  את הפעילות של נתב"ג. אפשר לקחת מיסים מהמדינה והרשות לא קיבלה שקל מאז הקמתה. אפשרות שנייה זה להעלות אגרות, ואף אחד לא רוצה שנעלה את האגרות. האפשרות השלישית היא  ממקורותיה של הרשות. זו היכולת היחידה של הרשות לממן את הפעילות כדי שתהיה פלטפורמה להביא חברות תעופה מהעולם. הכסף שנכנס לא הולך לכיסים של האנשים אלא הולך כולו לפיתוח השדה".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "מחירי השחקים מרקיעי שחקים. אני קורא לכנסת להעביר מסר מחייב לגופים ציבוריים כדוגמת רשות שדות התעופה, שהם בראש ובראשונה נאמני הציבור ולא שותפים עיסקיים של הזכיינים, החולקים איתם ברווחיהם על גב הציבור. החשכ"ל הוציאה הנחיה בנושא גופים ציבוריים וקהל שבוי, אך ההנחיה לא מיושמת".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "כל נושא התעופה בעולם היה מאוד יקר עד טיסות הלואו-קוסט. מה עשו? חברות שאתה לא מקבל שום שירותים, מעבירים אותך כמו חבילה ולא צריך לשלם על שום דבר. יכול להיות שהפתרון הוא לקבוע שני סוגי שירות. אני מבין את ההנהלה שרוצה שיהיה שירות אופטימלי אבל אולי אפשר לעשות לאו קוסט גם בשירות. שירות חמישה כוכבים vip ובנוסף מי שרוצה יוכל לשלם על כוס קפה כמו בכל מקום אחר".

 

 

 

24/06/2014