29.03.2024
 
ארועי פסטיבל האור בירושלים

 

 

שירות חדשות תיירות

 

 

'פסטיבל האור 2014', האירוע הבינלאומי הגדול והמרתק בתחום אמנות האור יתקיים בפעם השישית ברחבי העיר העתיקה בירושלים, בין התאריכים 19-11 ביוני 2014, י"ג -כ"א בסיוון תשע"ד, בין השעות 20:00-23:00 (במוצאי שבת עד שעה 24:00), למעט יום שישי.

השנה הפסטיבל יציג מגוון מיצגי אור בולטים ומרשימים במיוחד: מיצג 'מגדל הקלפים' עם דמויות תנכיות, CLOUD מייצג אינטראקטיבי ,מגדל-אור בגובה 17 מטר, מיצג 'שעון הקוקייה' שיציג וידאו מפינג תלת מימד קסום, פרחי חרציות, שיירת פילים מוארים, שבשבות ענק ועוד. הפסטיבל יארח שבעה עשר אמנים בינלאומיים בעלי שם, מהיוצרים המרתקים ביותר בעולם, אשר מציגים בפסטיבל את מיטב היצירה האמנותית בתחום האור בעולם ועוד. בין האמנים הישראלים: מרטין עדין, קבוצת מסתורין, הגר אלעזרי וליאת סגל, ניסן גלברט, ניצן רפאלי, סטודיו AVS ורבים נוספים שיציגו פסלי אור ועבודות מרהיבות.

השנה, הפסטיבל יקיים לראשונה שיתוף פעולה עם המחלקה לעיצוב תעשייתי של האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים 'בצלאל' - הסטודנטים יציגו גופי תאורה בפרשנות אישית. הקהל יוזמן להשתתף בחוויה וליהנות מעשרות מיצגי אור מרהיבים בארבעה מסלולים שונים:לבן, אדום, כחול וירוק שיתפרשו על ארבעת רבעיה של העיר העתיקה, ויובילו את המבקרים מאתר לאתר ומיצירה ליצירה.

בין המיצגים הבולטים השנה:

רחבת שער יפו החיצונית - מיצג 'גן החלומות'-  De Cagna  Luminarie:

האמן אשר הציג בשנת 2011 את עבודתו יוצאת הדופן, הקופולה, אשר הוצגה ברחבת שער יפו , שב השנה לפסטיבל האור ויציג במיצג מרכזי ברחבת הכניסה של שער יפו עבודה מונומנטלית יוצאת דופן.

במרכזה מתנשאים שני מגדלים גבוהים כאשר ביניהם עובר גן אורות של קשתות מאירות וצבעוניות בדמות ורדים ופרחי חרציות. המיצג מאפשר הצצה אל עולם של פנטזיה - פרחי אור עשויים עשרות אלפי נורות לֵד. יוצרי המיצג הינם משפחת אמנים מהיודעות בעולם ,המובילה באיטליה. המשפחה עוסקת ביצירת מיצגים ענקיים והאומנות עוברת מדור לדור במשפחה.

 

כיכר בתי מחסה- 'קרקס האור של ירושלים' - OCUBO

מיצג 'קרקס האור של ירושלים' מוביל את הקהל אל תוך אוהל עגול וקסום. בתוך האוהל מתרחש מופע: חגיגת אור, בידור לכל המשפחה. הקוסם, הליצן, הלוליינים ואמני שיווי המשקל הם רק כמה מהדמויות שופעות הקסם שישעשעו מבוגרים וילדים כאחד. המיצג עוצב על ידי זוג אמנים ידועים מפורטוגל, באומנות הוידאו מפינג.

 

גולם שער שכם - Damian Fontaine:

המיצג שזכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל האור בליון, מעביר אבולוציה של דימויי אור מסתוריים על גבי שער שכם- אבניו מסתובבות ונופלות, ואז, לפתע, האבנים חושפות סוד מוצפן. השער, כמו כספת, נפתח בעזרת מנגנונים מוזרים ומגלה את פניה של ירושלים. פרטים אדריכליים הלקוחים מהאזורים הסמוכים יוצרים תעתועים ואשליות על גבי החזית, משרטטים פרספקטיבות לא צפויות ומשתנות. גלמים מרהיבים על גבי שער שכם.

 

כיכר החורבה- מיצג 'מגדל הקלפים'- גסטון צהר ומירב איתן, סטודיו אוג'י :

מייצג 'מגדל קלפים' הינו משחק המשלב סבלנות וזהירות עם הרצון למתוח את גבולות היכולת. דמויות המפתח התנ"כיות, בלִבה של העיר העתיקה בירושלים, מעניקות למיצב משמעות וכוח ויוצרות מחווה של כבוד לאמן גדול (ז'אן דויד / Jean David) שהפיח בהן חיים.  גובה המייצג הינו 5 מטר.

 

במסגרת הפסטיבל יתקיים יריד מעצבי גופי תאורה "אור בחורבה" אשר יארח חלק ממיטב אמני האור בישראל, אשר יציגו וימכרו את עבודותיהם בתחום עיצוב גופי תאורה .

 

פירוט המסלולים:

המסלול הלבן

מרחבת שער יפו החיצונית דרך מרכז המידע הנוצרי, רחוב הפטריארכיה הארמנית, שער ציון, הקארדו הפתוח, הקארדו המקורה, כיכר החורבה ועד כיכר בית המחסה

 

רחבת שער יפו החיצונית - מיצג 'גן החלומות'-  De Cagna  Luminarie:

במיצג המרכזי ברחבת הכניסה של שער יפו מתנשאים שני מגדלים גבוהים כאשר ביניהם עובר גן אורות של קשתות מאירות וצבעוניות בדמות ורדים ופרחי חרציות. המיצג מאפשר הצצה אל עולם של פנטזיה - פרחי אור עשויים עשרות אלפי נורות לֵד.

יוצרי המיצג הינם משפחת אמנים מהידועות בעולם, המובילה באיטליה. המשפחה עוסקת ביצירת מיצגים ענקיים והאומנות עוברת מדור לדור במשפחה

 

רחבת שער יפו- מרכז המידע הנוצרי- מיצג 'שעון הקוקייה'- ענת גוטברג, חגי שבתאי סטודיו CREATIVE AVS:

על חזית מרכז המידע הנוצרי, המצטיין ביופיו האדריכלי, מוקרן מיצג וידאו מפינג (video-mapping). פני הבניין המוכר הופכים לשעון קוקייה ענק, והקהל יוכל לצפות גם בגלגלים המניעים את השעון. הקוקייה היוצאת בכל דקה לא תיתן לנו לטעות בשעה.

המיצג נוצר על ידי AVS- חברה ישראלית רב תחומית המתמחה בפיתוח חוויות מולטימדיה ועיצוב.

 

רחוב הפטריארכיה הארמנית עד הקשת הראשונה- מיצג 'אוריגמי' של האמן ג'ק ריבל: מיצג שבשבות ענק, מוארות וצבעוניות המהוות תקרה מעל הפטריארכיה הארמנית. שם המיצג 'אוריגמי' על שם אמנות קיפולי הנייר היפניות. האמן Jack Rival -אמן צרפתי

המשך רחוב הפטריארכיה הארמנית- מיצג 'קשת'- Theoriz studio & BKYC studio:

מיצג אור אודיו-ויזואלי השופך אור על קשת יפה ומסתורית בחומת הרובע הארמני. השתקפות של אור ומשחק צלליות יפהפה - מסע המשלב אור ואדריכלות בהשראת התחרה הארמנית המסורתית

 

חומת רחוב הפטריארכיה הארמנית- מיצג 'שיירת הפילים'- ניצן רפאלי ורונן נג'ר: שיירת פילים מוארים וצבעוניים:

המיצג 'שיירת הפילים'  מחבר בין מעטפת האוויר והנפח ויוצר מעין בלון מואר המשנה את צבעו לאורך הספקטרום הנראה במחזוריות של זמן וצבע. האמן ניצן רפאלי- פסל ומעצב תפאורה ורונן נג'ר מעצב תפאורה בעולם התיאטרון.

 

הקארדו הפתוח- 'אור בקרדו'- יריד אמנים:

מיטב האמנים משלבים בעבודתם מגוון חומרים ומעניקים פרשנות מקורית ואישית לגוף התאורה. האמנים יציגו וימכרו את עבודותיהם בתחום עיצוב גופי התאורה.

בין האמנים המציגים: סטודיו פנטזיה בזכוכית, סטודיו מנורמיקה , עיצוב תאורה, Soft light, גב זהר, יהודה אוזן תאורה,  לבנה, הדס איצקוביץ , אמיר כחלאני  וסטודיו היולי.

 

הקארדו המקורה- מיצג Green Forest, ירון צינמן סטודיו  AVS CREATIVE: מיצג ישראלי המציג יער של לייזרים. מיצג אינטראקטיבי, הניתן להנעת קרני הלייזר על ידי תזוזה.

הקארדו המקורה מתקשט בשדרת עמודים גמישים, ובראשי העמודים - לייזר ירוק מכוון כלפי מעלה. קרני האור יוצרים מרחבים אדריכליים בחלל הקארדו, בכל פעם מחדש. הקהל הפוסע ב"יער" יפעיל את עמודי הלייזר ויהיה חלק בלתי נפרד מחוויה של אין-סוף וריאציות.

 

כיכר החורבה- מיצג 'מגדל הקלפים' של גסטון צהר ומירב איתןO*GE Creative Group.

 

כיכר בתי מחסה- 'קרקס האור של ירושלים' - OCUBO:

 

 

 

המסלול האדום

מגן הבונים ועד הרחבה בפינת החומה

 

שער ציון- מיצג 'אל תוותרי על האור הזה' של האמנית שלי בן נון: הפסל המוצג עשוי מערימת פסולת גדולה, זרקור אחד ופוחלץ של חתול. הצל הוא חלק בלתי נפרד מהאור, והוא חי ומרתק לא פחות ממנו. התוהו ובוהו שבחומר לובש משמעות וסדר בצל שהחומר מטיל.

 

רחוב חטיבת עציוני- מיצג CONTROL NO CONTROL אמן קנדי דניאל לרגיו: מיצג אינטראקטיבי זה, של האמן הקנדי דניאל אירגואי, משלב בעליצות את המשיכה של כולנו לאורות בוהקים, לצלילים ולאינטראקטיביות. בעזרת הידיים, הזרועות או כל הגוף יוכל הקהל לשלוט בתצוגה הגרפית ובתנועת המיצג וסביבתו. המיצג מציע לנוכחים דרך משעשעת לבחון איך פעולותיהם משפיעות על סביבתם וכיצד אנשים אחרים מגיבים לכך.

 

גן הבונים א'- מיצג 'Cosmogole' של האמן הצרפתי Philippe Morvan: מיצג של אור וצליל. תזמורת מוארת- כיפה מרכזית שגובהה 3 מטרים, יותר מ-80 מטר של נורות לֵד ו-60 כדורים מאירים בקטרים ובגבהים שונים על גבי מעגלים בעלי ציר משותף. הקהל מוזמן להתרווח ולהיסחף בקונצרט חלומי של אור ומוזיקה.

 

גן הבונים ב'- מיצג 'חרצית' DAISY: חרצית ענקית וצבעונית צומחת מתוך אגרטל בוהק. בזה אחר זה הפרח מאבד את עלי הכותרת, וברקע שיר ילדים מתוק. זהו מעגל החיים הצמחי: נביטה, צמיחה, פריחה, קמילה.

המסלול הכחול

כניסה לרחוב המרוניטים דרך הרחבה ברחוב המרוניטים, כיכר המוריסטאן, כנסיית גואל ועד רחוב המוריסטאן

רחוב מנזר המרוניטים- מיצג 'מחוברים'- ברנרדו שקולניק- הרעיון מאחורי המיצג הוא קבלי, מעולם הקבלה. כל העולם הוא מחובר, אינטרגלי, הכל מקושר. מיצג חבל הכביסה מעביר את הרעיון שכולנו תלויים על אותו החבל.

רחוב המרוניטים ליד מסגד אל יעקבי- מיצג CLOUD: ענן הוא פסל אור אינטראקטיבי, עשוי 6,000 נורות ליבון. צורתו צורת ענן, והוא משחק בשפות מוכרות ומקרבות. הצופים  מדליקים ומכבים את הנורות , ויחד, בפעילות אינטראקטיבית, יוצרים הבזקי אור על פני הענן.

רחוב המרוניטים על יד אכסניית מר מרון- מיצג 'חוט של אור'- אינה טורבייבסקי: ארבעת גופי תאורה סרוגים, מעטרים את הסמטה ברובע הנוצרי בעיר העתיקה ומציירים על קירות האבן השתקפות מסתורית. טכניקת הסריגה הבלעדית והמורכבת שהמעצבת משתמשת בה ושוקלת את המשמעות של כל פרט ופרט.

רחוב המרוניטים- מיצג 'בריכת הדגים'- ירון צינמן- AVS CREATIVE: בעזרת הקרנת וידאו נוצרת אשליה של קילוחי מים נובעים מהקיר וזורמים לא אל הרצפה, אלא אל ברכת דגים שוקקת.

כיכר המוריסטן- קבוצת תיאטרון מסתורין 'מיתולוגיה במזרקה': מיצג אור-קולי בהשראת אמנות מסורתית של המזרח הרחוק. המיצג הופך את הכיכר ואת המזרקה לאגם עגול ובמעמקיו ארמון קסום. במופע בובות ענק מוארות בעיצוב מיוחד וכן שירה ותאורה מרהיבה.

כנסיית הגואל- מייצג 'אווירת חג בכנסיית הגואל'- שרית מור- וילונות מנורות לד ותאורה מחליפה על גבי כנסיית הגואל.ההשראה- תקופות החגים בעולם שבהן מבנים עירוניים לובשים תאורת חג.

רחוב המוריסטאן- מיצג 'Hatch' - הגר אלעזרי וליאת סגל- מיצג קינטי הנע בסיבוביות עדינה המפיחה בו חיים ויוצרת תחושה שבתחתית הפסל משהו מנסה להודיע על קיומו. המיצג עוצב והוצג בפסטיבל האור באמסטרדם וזכה להתעניינות רבה.

רחוב היהודים- קטע רחוב ברובע היהודי הופך לגלריה לעיצוב- סטודנטים בוגרי בית הספר לעיצוב בצלאל יציגו גופי תאורה המותאמים למקום בעיצוב אישי. קטע הרחוב היהודי יהפוך לגלריה לעיצוב.

החומה הרחבה- מיצג 'על נהרות בבל'- אלי ויסבלט וירון צינמן- לפני 2,700 שנה נבנתה חומה כבירה על ידי נחמיה על מנת להגן על ירושלים. באווירה הקסומה של פסטיבל האור מתאחדים החומה והנהרות ויוצרים יחדיו נהר מכושף של זיכרונות.

המסלול הירוק

משער שכם לשדרת הדקלים, גן הפסלים דרך הגינה שבן השער החדש עד פינת החומה

כיכר צה"ל- מיצג 'מגדל אור'- Luminarie DE Cagna-  מגדל אור בגובה 17 מטר במרכז כיכר צה"ל המברך את הבאים. המגדל צרוף בטכניקת אור הרוקמת צורות גיאומטריות המעלות דמיון אדריכלות של ארצות רחוקות ומסתוריות.

 

מדשאות רחוב הצנחנים א'- מיצג 'לדוג את האור'- ניסן גלברד: חכות דיג רבות נושאות כדורי אור בתיאום מושלם. השתקפות החכות על פני ברכת מים היוצרת תמונה חלומית והכל על רקע העיר העתיקה באווירה מיסטית קסומה ושלווה.

מדשאות רחוב הצנחנים ב'- מיצג 'גן הפסלים המוארים'- מרטין עדין קבוצת פירומניה: הקהל מוזמן להיבלע במסתורי האור והחושך ולבקר בגן של פסלים אנושיים מוארים. זהו גן פיוטי, מעוצב בשפה ויזואלית ייחודית. ניתן למצוא אפקטים וטכנולוגיות חדישות של תאורה, רקדנים ותלבושות מוארות.

רחוב הצנחנים- שדרת הדקלים- מיצג 'שדרה ירוקה'- יונתן וורד וגיל אדם : דקלי השדרה ליד שער שכם עוטים פסי אור ירוקים בצורות. ההשראה למיצג באה מצריחים אלו. בכל שעה מתעוררת השדרה לחיים במופע ססגוני של אורות.

גולם שער שכם - Damian Fontaine

 

למידע נוסף - www.itraveljerusalem.com

אתר האינטרנט של הפסטיבל  http://lightinjerusalem.org.il

 

28/05/2014