29.03.2024
 
איזיג′ט - טכנולוגיות חדשות

 

 

מאת יוסי פישר, לוטון (בריטניה)

צילומים: יוסי פישר

 

איזיג'ט, חברת התעופה הגדולה בבריטניה והשניה בגודלה בישראל מבין חברות התעופה הזרות, הודיעה היום כי תיישם טכנולוגיות חדישות ופורצות דרך, במטרה לייעל את הפעלת צי מטוסי האיירבוס שלה, המונה 220 מטוסים מדגמי A319 ו-A320. יישום הטכנולוגיות החדשניות יסייע בצמצום איחורים, עמידה בלוחות הזמנים וברמת הבטיחות.

מנכ"לית איזיג'ט, קרולין מקול, התייחסה לשיפורים אלה: "בדקנו טכנולוגיות פורצות דרך המיושמות בתעשיות שונות ולראשונה אנו מיישמים מגוון מתוכן בענף התעופה, על מנת לסייע לנו לנהל את צי המטוסים ביתר יעילות ובטיחות. היתרון של טכנולגיות מתפתחות אלה הוא משולש - לאפשר לצוות המקצועי שלנו להשתחרר ממשימות הדורשות מיומנות מועטה ולעסוק במשימות הדורשות מיומנות גדולה יותר, בהפחתת עלויות שמאפשרת לנו להציע מחירים זולים ובהפחתת האיחורים כדי לשמר את רמת העמידה בלוחות הזמנים, המובילה בתעשייה. הבטיחות עומדת בראש סדר העדיפויות שלנו ולפיכך, הטכנולוגיות החדשות הללו ייושמו על ידי צוותי ההנדסה והתעופה המנוסים שלנו, על מנת להבטיח כי רמת הבטיחות המובילה שלנו תישמר".

 

מזל"ט - משמש לביקורת של החלקים אליהם קשה במיוחד לטכנאי השרות להגיע . גג המטוס, הכנפיים תא הטייס. מעבירה שידורי סטרימיינג למרכז הבקרה הראשי ולטכנאי על הקרקע

 

טכנולוגיית מזל"טים ורובוטיקה

איזיג'ט הודיעה כי היא עובדת בשיתוף עם החברות Coptrcraft ו-Measurement Solutions ועם צוות התעופה והרובוטיקה של אוניברסיטת בריסטול על מנת להתאים טכנולוגיה קיימת, כך שמזל"טים (מטוסים זעירים ללא טיס) יוכלו לשמש לבדיקת צי מטוסי האיירבוס שלה. המזל"טים יתוכנתו לסרוק את המטוסים ולדווח חזרה למהנדסים, בדבר כל פרט המחייב בדיקה נוספת או עבודת תחזוקה. המזל"טים נמצאים בשלבי פיתוח, כאשר הכוונה לערוך נסויי שטח ולהכניס אותם לשימוש כבר בשנה הקרובה.

יאן דייוויס, ראש מחלקת ההנדסה באיזיג'ט: "טכנולוגיית המזל"טים יכולה לשמש אותנו כדי לבצע תוך שעתיים בדיקות במטוסים, אשר אורכות בדרך כלל למעלה מיממה וברמת דיוק גבוהה יותר".

ארתור ריצ'רדס, ראש מחלקת רובוטיקה תעופתית באוניברסיטת בריסטול: "בדיקת מטוסים באמצעות מזל"טים מהווה שימוש מצויין בטכנולוגיה. יחד עם ניווט חכם וראיה ממוחשבת, המזל"טים מסוגלים להביא מידע ממקומות שהגישה אליהם קשה. אנו מצפים לעבוד עם איזיג'ט על מנת לפתח מערכות מזל"ט בטוחות ויעילות לעמידה במשימה".

 

 

מערכת שמתחברת לטלפון האנדרואיד של טכנאי התחזוקה

טכנולוגיית מציאות רבודה תלת ממדית

לצד טכנולוגיית מזל"טים, איזיג'ט מתכננת להשתמש בטכנולוגיית מציאות מדומה ורבודה בתלת ממד של החברות Epson ו-Vuzix, המאפשרת לצוות הנדסי מרוחק לראות בדיוק מה שמהנדס או טיס רואים אל מול עיניהם באמצעות שימוש במשקפי מציאות מדומה. המשקפיים עושים שימוש בתצוגה באבחנה גבוהה, הראשונה מסוגה בעולם, שמסוגלת להציג מציאות רבודה ובכך לסייע לאיזיג'ט לאבחן מרחוק כל עניין טכני. טכנולגיה זו תהיה שימושית מאוד בכמה מנמלי התעופה המרוחקים יותר ממטה החברה - המפעילה כיום טיסות ל-138 נמלי תעופה, בהם תל אביב.

נכון לעכשיו, מהנדסים וטייסים המנסים לפתור בעיה, שולחים תמונות באמצעות הדואר האלקטרוני ומתקשרים למרכז הבקרה המבצעית של החברה. הטכנולוגיה החדשה תאפשר הזרמת מידע בשידור חי בין המהנדס בשטח לבין מרכז הבקרה המבצעית.

בימים אלה איזיג'ט בודקת טכנולוגיית וידאו דומה של החברות Vidcie ו-XO Eye, המאפשרת הזרמת נתונים בין המהנדס בשדה ומרכז הבקרה המבצעית של החברה.

יאן דייוויס מוסיף: "טכנולגיית מציאות רבודה בתלת ממד הינה המפתח של איזיג'ט לקיצור משך האיחורים בשל תקלה במטוס. היא תסייע לנו לברר סוגיות טכניות העלולות להתרחש במרחק קילומטרים רבים. באמצעות הרכבת משקפי מציאות מדומה, טייסים או מהנדסים במהלך טיסה יכולים לשדר תמונות ומידע בשידור חי למרכז הבקרה המבצעית של איזיג'ט אשר בלוטון, תוך מתן מידע חזותי המקל לפתור כול סוגיה טכנית".

 

יישומים חדשים

מחלקת ההנדסה של איזיג'ט עובדת בשיתוף עם Output42 על מנת לפתח יישומים ייעודיים אשר ייסיעו למהנדסיה לבצע מטלות יום-יומיות מסויימות ביתר יעילות ולאפשר החזרתם של מטוסים לשירות בפרק זמן קצר יותר. לדוגמא, אחד היישומים מסייע למהנדסים לזהות ולהחליף ביתר מהירות להבי מדחף תקולים (בעקבות פגיעת ציפור למשל), באמצעות סריקת הלהבים והזמנת להב חלופי מתוך מלאי חברת התעופה. היישומים נמצאים בשלבי פיתוח שונים ובחברה הבריטית מתכוננים לנסות חלק מהם במהלך הקיץ הקרוב.

 

מטוס ללא נייר

איזיג'ט תשלים עד סוף החודש התקנתם של מחשבי לוח מסוג Panasonic Toughpads, כחלופה למחשבים הניידים ולמפות הניווט המודפסות בתא הטיס. משמעות צעד זה: החברה מתקרבת לחזון המטוס ללא נייר. מחשבי לוח אלה יהפכו את החברה לאחת מחברות התעופה הראשונות שיעשו שימוש בהם בכל שלבי הטיסה ועל הקרקע. על ידי החלפת ספרי רישומים מודפסים כבדי משקל, איזיג'ט מצפה להקטין עלויות דלק בכחצי מיליון דולרים לשנה. כל קילוגרם המופחת ממשקל המשא של צי מטוסי החברה חוסך 20,000 דולרים לשנה.

בנוסף, טכנולוגיית "נייר אלקטרוני" (e-paper) חדישה, שפיתחה חברת סוני, עשויה לסייע לבטל את כל טפסי הנייר בתא הטיס; פירוש הדבר - מטוס שלם ללא נייר. נייר דיגיטלי חדיש זה הינו המילה האחרונה בעיצוב קל משקל של סוני והוא מעניק הרגשה של כתיבה על נייר. לאחר מילוי הטפסים, ניתן לשמור אותם במסד נתונים מרכזי המאפשר לצוות המבצעי של חברת התעופה גישה מהירה וקלה לכל צי מטוסיה. הניסויים יחלו בחודשים הקרובים.

 

קסדת טכנאי התחזוקה מצוידת במצלמת תלת מיימד המעבירה שידורי וידיאו ב״בסטרימינג״ למרכז התחזוקה של החברה בלוטון אנגליה ומשם ניתנים הפתרונות לטכנאי שיכול להיות ממוקם בכל נקודה בעולם

 

ניטור ופרוגנוזה במהלך הטיסה

איזיג'ט עובדת בשיתוף עם חברת FlightWatching על מנת להתקין כלי משוכלל לאיתור מוקדם של תקלות אשר יכול לספק לצוותי ההנדסה והמבצעים עידכונים ישירים מכל צי המטוסים במהלך הטיסה.

המערכת מבוססת על תוכנת אינטרנט של חברת FlightWatching, הנקראת WILCO, אשר יכולה לקבל קריאות בזמן אמת של מדדי מערכת התעופה דרך מערכת הקשר התעופתית (ACARS). המידע נהפך לסכימה מונפשת אשר יכולה לשמש לניבויי בעיות או לאבחן תקלות עוד לפני שהמטוס נוחת. באמצעות כלי אבחוני זה, המהנדסים בקרקע יכולים להתחיל את הבדיקה במהלך הטיסה, כך שהחלפים או המשאבים ההנדסיים המתאימים יהיו מוכנים על הקרקע מבעוד מועד, להגדלת היעילות.

 

 

___________________________________

* המחבר היה אורח חברת איזיג'ט

 

07/05/2014