23.04.2024
 
והיה אם יוטלו סנקציות על תיירות מרוסיה לאירופה וארה"ב...

 

 

מאת יוסי פישר*

 

לאחר סיום משאל העם בחצי האי קרים והכרזת העצמאות של הממשל המקומי ורצונו להסתפח מחדש לרוסיה, מתפרסמות בכלי התקשורת ידיעות כי מדינות המערב, בראשות ארה"ב והאיחוד האירופי, שוקלות אפשרות של סנקציות כלכליות כבדות על רוסיה בתחומים שונים.

בין האופציות העשויות לעלות על השולחן, נכללת גם הטלת הגבלות על הנפקת אשרות תייר לאזרחי רוסיה. ברי לכל, שעצם דיון תיאורטי בהגבלות מסוג זה, הצפויות לפגוע קשה בתיירות הרוסית לאירופה וארה"ב, יעורר התנגדות כלכלית חריפה מקיר אל קיר, משום שהמדובר כמובן בחרב-פיפיות, שתפגע במחרימים יותר מאשר במוחרמים, אך יתכן שאף עצם ההעלאה כאופציה אפשרית של סנקציות מסוג זה יגרום להסטת תנועה של תיירים רוסיים למדינות שבהן לא נדרשת מהם חובת הוצאת אשרה.

בתזמון שקשה להגדירו כמקרי, הודיעה אמש סוכנות הידיעות הטורקית על חתימת תוכנית לקידום פרויקטים תיירותיים משותפים בין רוסיה לטורקיה. 

כאן, אם נמשיך בספקולציה, לישראל (כמו לטורקיה ומדינות נוספות) יש יתרון משמעותי על פני מדינות רבות אחרות: ראשית, אזרחים רוסיים פטורים מחובת אשרה לישראל. שנית, הסכם השמים הפתוחים בין ישראל לרוסיה שנחתם לאחרונה, יאפשר להגדיל באופן משמעותי את מספר הטיסות בין ישראל למוסקבה, סנט פטרסבורג ובכלל. שלישית, הסטת תנועת תיירות נופש ממדינות האיחוד האירופי השוכנות לחופי הים התיכון (יוון, קפריסין, מלטה, ספרד, פורטוגל, בולגריה ואיטליה).

ומה עלינו לעשות אם יתממש התסריט הקיצוני (שהוא כרגע, אם נהיה ריאליים, אפשרות קלושה למדי) ואכן המערב יטיל הגבלות על אשרות תייר לבעלי דרכון רוסי? ובכן - כמובן פשוט לשבת בשקט. את העבודה בעניין יעשו עבורנו שלטונות רוסיה. הם יציעו מיוזמתם לאזרחי המדינה לטוס ליעדים "שרוצים אותם", בהם אלינו, לישראל.

ברור כמובן שיש להשתתף ביריד התיירות הקרוב במוסקבה ובטח שלא לבטל או לצמצם את ההשתתפות בו, גם אם יופעלו על ישראל לחצים מגורמים שונים.

 

_____________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL 

 

17/03/2014