29.03.2024
 
"נלין תיירים באתר קמפינג בגני יהושע?"

 

 

מאת יוסי פישר*

 

בוועידת התיירות השנתית שהתקיימה השבוע במהלך יריד IMTM הציג מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי את משנתו. בין השאר, הפיתרון אותו הוא מציין לבעיית המחסור בחדרי מלונות היא הקמת אתרי קרוואנים וקידום אתרי קמפינג.

עוד הוסיף הלוי ואמר: "תל אביב צריכה פחות את משרד התיירות לעומת עכו ומקומות נוספים בפריפריה. אנו מעוניינים להוזיל את מחירי הלינות ולא נכון לומר שמשרד התיירות לא תומך בהקמת מלונות. אין מדינה שתומכת בהקמת מלונות. התיירות העממית תביא לצמיחה גדולה בהכנסות".

ובכן, מר הלוי - אתה טועה, ועדיין לא מאוחר מכדי לתקן את הטעות.

הביקוש העיקרי לאמצעי אכסון הינו בירושלים ובתל-אביב. אין-ספור דוחו"ת, הן של גורמים בינלאומיים והן של גורמים ישראלים נכתבו בנושא זה.

ברגע שחברות הלואו-קוסט יכנסו לפעילות מלאה במסגרת הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, הצפי של מנכ"ל רת"א גיורא רום (בראיון שהעניק לאחרונה למוסף ממון של ידיעות אחרונות) שמעל 20% מנפח תנועת הנוסעים לנתב"ג וממנו תהיה באמצעות לואו-קוסט.

התיירים שיגיעו - חלקם לסופ"ש ארוך או מספר ימים קצר יותר מהממוצע של התיירים שהגיעו עד כה לארץ, ירצו לשהות בת"א או בירושלים, ומשם לעשות גיחות לטיול בצפון הארץ ובדרומה. היכן בדיוק נלין אותם? באתר קמפינג בפארק גני יהושע או באתר קראוונים בפראק דרום בת"א? האם הקמתם תשתיות חשמל ביוב ומים לקמפינג ולאתרי קראוונים במקומות הללו? איפה יאכלו? היכן יבלו? האם תהיה משם תחבורה ציבורית למרכזי הבילוי?

ראה בבקשה מה קורה בברלין, שם יש תוספת של אלפי אמצעי איכסון זולים מדי שנה - מלונות חדשים, B&B, ואכסניות ברמות שונות. חלילה לי לפגוע בפריפריה. עכו חשובה מאוד, וכך גם טבריה וצפת, אבל קודם כל עלינו לענות לדרישות התיירים - והם רוצים ת"א וירושלים.

כיצד תוזיל את מחירי האכסון כאשר לילה במלון ממוצע בת"א עולה כ-200 דולר? לעומת זאת, כיום בטבריה, עכו ובצפת עלות לילה היא פחות מחצי מכך? הרי המלונאים לא רוצים תיירות זולה וברור מדוע. האינטרס הוא לשמור על מחירי אכסון גבוהים ככל האפשר. מנכ"ל התאחדות המלונות שמואל צוראל אמר על אותה במה ובאותו פורום: "המכנה המשותף לכל מדינות התיירות הוא הרצון למקסם את התועלות הכלכליות הנובעות מהתיירות למען המשק והחברה ולהגדיל את ההכנסות מהתיירות למען השחקנים השונים בתעשיית התיירות". אזי נשאלת השאלה, מדוע התאחדות המלונות נלחמה בעוז בעד ההסכם פתיחת השמים במתכונת הנוכחית? מה בדיוק חשבו שם, שראיינאייר, וויזאייר או פגסוס יביאו עוד לקוחות למלון הילטון?

מכובדי, ישנם פתרונות. צריך רק לחשוב 'מחוץ לקופסא' - החל במתן תוספת זכויות בניה מעל בנייני משרדים בתמורה להקמת מלונות (כפי שהצעתי במאמר במעריב NRG), דוגמת קראון פלאזה במרכז עזריאלי, ועד אישור למלונות צפים שיעגנו באיזור נמל ת"א ונמל יפו, הפיכת מגורי הסטודנטים באוניברסיטת ת"א למלונות בעת פגרת הקיץ - ואלו רק דוגמאות. הבעיה היא שאנו זקוקים לאסטרטגיה ומדיניות לאורך זמן.

 

 

 

 

____________________________________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL 

 

 

 

 

13/02/2014