28.03.2024
 
סקירה לקראת עונת הקרנבלים

 

 

מאת רעות בוסידן*

 

50 יום לפני חג הפסחא אמורים הנוצרים המאמינים להפסיק לאכול בשר, כאות הזדהות עם סבלו של ישוע. על רוקע מצווה דתית זו התפתחה בימי הביניים באירופה מסורת הקרנבלים: רקע לפני שנכנסים ל-50 ימי הצער והסבל, חייבים לציין את הפרידה הזמנית מחיי השגרה בחגיגה ססגונית, פרועה וחסרת גבולות.

זה ההסבר ההיסטורי למוסד הקרנבלים. אבל מי צריך הסברים אם אפשר לחגוג ולהתפרע. היום, במאה ה-21 רוב משתתפי הקרנבלים כבר שכחו את התירוץ המקורי לקיומם, והחגיגות פתוחות לבני כל הדתות ואפילו, שומו שמיים, לאפיקורסים גמורים.

אז הנה על קצה המזלג מה צפוי לנו השנה בחזית הקרנבלים.

 

הקרנבלים בברזיל, בסימן שכרון חושים

מדי שנה לקראת החודשים פברואר מרס הופכת ברזיל לארץ הקרנבלים הגדולה ביותר, ובה מתקיים הקרנבל הגדול, הססגוני והמפורסם בעולם: הקרנבל של ריו. זהו אירוע גדול שמציע ימים של שכרון חושים בהם שוכחים מהצרות ומתמסרים להנאות החיים - תהלוכות ססגוניות, תלבושות מיוחדות, מסיבות ועוד הרבה הפתעות. אין ספק כי הקרנבלים בברזיל, שהם מוקד המשיכה העיקרי אליה, מסמלים מעין חג לאומי תוסס ושמח.

סגנון הקרנבלים משתנה ממחוז למחוז. ריו דה ז'נרו מארחת את האירוע המיוחד שנמשך מספר ימים ונחשב לאירוע המרהיב והנוצץ בעולם. האירוע כולל מסיבות מטורפות עם מוזיקה קצבית ותחפושות, רקדניות בתלבושות חושניות ובכלל חגיגה שלא נגמרת.

הקרנבל בריו מציע כמה חגיגות במקומות ובתקציבים שונים. גולת הכותרת של הקרנבל בריו היא מצעדי התחרות של בתי הספר הססגוניים. עלות הכרטיס הינה כ-70 דולר ליום אחד, מעט יקר אבל החוויה מדהימה ובלתי נשכחת.

אבל לא חייבים לקנות כרטיס יקר. אפשר להסתפק במצעדי הרחוב ולצפות בהם ללא תשלום. מצעדי הרחוב מתאימים לאוהבי האווירה האותנטית וההתחככות עם הקהל. במצעדי הרחוב ניתן לראות אין ספור להקות ססגוניות שמנגנות ורוקדות סמבה.

הנשפים המאורגנים הם אטרקציה נוספת לימי הקרנבל, בהם האורחים מגיעים מחופשים בתחפושות מיוחדות ובמקרים רבים הם כוללים אישים מפורסמים מברזיל. הקרנבל בריו נחשב למפואר ולמפורסם מכולם. אך בנוסף לו, כמעט כל עיר גדולה מתגדרת בקרנבל משלה.

את הקרנבל בסלבדור חוגגים באווירה עממית ואותנטית שלא תשאיר אף אחד אדיש. עבור הצעירים הוא נחשב למוקד פופולרי עם מסיבות הרחוב הגדולות ביותר. המוני להקות סמבה צועדות ורוקדות ברחובות, במות ענק מוצבות על משאיות עם ציוד מרהיב ומסביבם עדר של מצטרפים לחגיגה הגדולה.

שמו של הקרנבל הברזילאי הולך לפניו ופרסומו חצה כבר הרבה מעבר לגבולות ברזיל. בכל שנה בתקופת הקרנבל נוהרים אל ברזיל המוני תיירים מרחבי העולם כדי לחזות במראה הרבגוני והמשגע.

השנה תאריכי הקרנבל בברזיל הם החל מה-28 בפברואר ועד ה-5 במרס.

 

קרנבל המסכות בוונציה

מדי שנה בחודש פברואר מתמלאים רחובותיה של ונציה בהמוני תושבים ותיירים מרחבי העולם לחגיגות פסטיבל המסכות הססגוני.

ראשיתה של המסורת האיטלקית עם קרנבל המסכות בימי הביניים, כשהחגיגה היוותה הזדמנות של פעם בשנה לבני המעמדות השונים להשתלב אלו באלו תוך שהם מסתירים את זהותם ואת מעמדם באמצעות המסכות, ונהנים מפסק זמן שבו מותר ולגיטימי לפרוץ את גבולות השגרה ולברוח מהמציאות לתחומי הפנטזיה. בנוסף, לפי אמונתם המסכות סייעו להרחקת הרוחות הרעות.

בתקופת קרנבל המסכות שוררת אווירה מיוחדת של שמחה וטשטוש גבולות וכולם מרגישים שווים ושותפים במשימה אחת - לחגוג וליהנות. ימי הקרנבל הם הפנינג צבעוני ומתמשך של המוני מסכות ותחפושות מסורתיות לצד מקוריות, תיאטרוני רחוב, זיקוקין, ריקודים ומוזיקה, אוכל ושתייה והרבה שמחה באוויר.

מנהג מלאכת עשיית המסכות לקראת הקרנבל הוא חגיגה בפני עצמה. המסכות עשויות מחומרים מעניינים כמו פסטה, בדים מגוונים, עורות מיוחדים ועוד. מסכות רבות הופכות לסטריאוטיפים של דמויות מאופיינות מהחברה הוונציאנית בעקבות הקרנבל.

קרנבל המסכות של ונציה ב-2014 יתקיים בין התאריכים 22 בפברואר ל-4 במרס.

 

 

קרנבל טנריף הססגוני

אירועי הקרנבל בטנריף הם אירועים שמחים וחגיגיים בשילוב תחפושות ומסיבות רחוב הפתוחות לקהל הרחב. האירועים מתמקדים בפוראטו ובסנטה קרוז אשר בצפון האי טנריף ונמשכים כשבועיים באווירה סוחפת. הקרנבל בטנריף נחשב לאותנטי והמוצלח ביותר באירופה עם נופים מדהימים, מזג אוויר נפלא, חופים מיוחדים והמון כיף. זהו הקרנבל השני בגודלו בעולם אחרי קרנבל ברזיל, ובין האירועים הבולטים בו ניתן ליהנות מטקס בחירת מלכת הקרנבל, תהלוכת סוסים גדולה, תצוגות זיקוקי די-נור ועוד.

האי טנריף נמצא כשעתיים וחצי טיסה ממדריד, באוקיינוס האטלנטי מול חופי יבשת אפריקה, והוא הגדול ביותר מבין שבעת האיים הקנרים. האי מוקף חופים קסומים, פארקים והמון אטרקציות שניתן לשלב בביקור. הפארקים המרכזיים של טנריף הם: פארק לורו, המציע הופעות מרהיבות של דולפינים, ליוויתנים כלבי ים ועוד, וסיאם פארק - פארק מים ענק המעוצב באווירת תאילנד. לא חסר מה לעשות לפני ואחרי שעות הקרנבל בטנריף: ספורט ימי, קניות, חיי לילה, קזינו ועוד הרבה הפתעות.

הקרנבל בטנריף נערך השנה בין התאריכים 27 בפברואר עד 8 במרס.

 

קרנבל שווייץ, בבזל ובלוצרן

הקרנבל השוויצרי והמיוחד שנקרא גם חגיגות פאסנאכט (שפירושו "ליל צום"), נחגג בשתי ערים: בזל ולוצרן.

בבזל הקרנבל מסוגנן ועשיר במסרים חברתיים ופוליטיים, שופע הומור וסאטירה, וכל זה הופך אותו למסיבת רחוב מרהיבה ושמחה הנמשכת שלושה ימים ברציפות. זהו הקרנבל הפרוטסטנטי היחידי בעולם, וגם אחד הקרנבלים הגדולים באירופה.

הקרנבל של בזל נפתח בלילה שבין יום ראשון לשני, בשעה 04:00 לפנות בוקר, אז פותחים בנגינה עשרות להקות נגנים לאור כמות אדירה של אלפי פנסים צבעוניים ברחבי העיר בחגיגה גדולה. החגיגה מסתיימת בשעות הבוקר ומתחדשת שוב בשעה 13:30 בצהריים, וחוזר חלילה שלושה ימים.

בלוצרן הקרנבל הרבה יותר משוחרר ופרוע, עם אירועי בידור ענקיים וססגוניים. גם בלוצרן הקרנבל נמשך שלושה ימים, ותוכנית הקרנבל כוללת תהלוכה גדולה, אירועי חוצות ומסיבות הנפתחות עם אות הפתיחה, שהוא יריית התותח המפורסמת. אלפי חוגגים מחופשים מתהלכים ברחובות בליווי תזמורות של מתופפים וחלילנים העולים להופיע בזה אחר זה. הייחוד של קרנבל לוצרן הוא היותו קטן, מקורי ופחות ממוסחר, אך יחד עם זאת שופע שמחה.

הקרנבל של לוצרן מתחיל ביום חמישי בשבוע, כשחלק מסימטאות העיר העתיקה נסגרות לתנועה ומתחיל לעבור בהן מצעד התחפושות הרשמי, כשכל קבוצה מקדישה את התחפושות לנושא אחר 

הקרנבל בלוצרן מתקיים השנה החל מ-27 בפברואר ועד ה-4 במרס. הקרנבל של בזל מתקיים בין ה-10 במרס ל-12 במרס.

 

יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס, המשווקת חבילות תיור וטיולים מאורגנים לקרנבלים שונים, מציין כי השנה ניכר גידול של כ-10% בנוסעים לקרנבלים באירופה: איטליה, שווייץ וטנריף. ביקור בקרנבלים אלה הפך לטרנדי וחווייתי בקרב הישראלים, שיכולים ליהנות מקרנבלים מרהיבים גם באירופה בטיסות קצרות למספר ימים.

באשר למחירים, אומר זפרני, באיטליה ניכר כי מחירי הטיסות זולים יותר ביחס לחורף אשתקד, עקב היצע הטיסות שגדל באופן משמעותי בשילוב ירידת שער הדולר. מגמות אלה מובילות להוזלה של 5% עד 10% במחירי החבילות.

__________________________________________ 

{*} המחברת היא עובדת מחלקת השיווק של חברת אופיר טורס

 

 

 

 

24/01/2014