20.04.2024
 
למהר ולהרוויח מהנהירה התיירותית הסינית לחו"ל!

 

 

מאת יוסי פישר*

 

אמש פורסם בהרחבה שהכנסת דנה באישור הבאתם של עוד 33 אלף פועלי בנין מקצועיים מסין. ארגון הקבלנים טען שלא תהיה אפשרות לעמוד ביעדי הבניה בישראל ללא אישור הבאתם של פועלים אלו. אולי נוכל להכליל את עשרות אלפי הפועלים הסיניים שיגיעו בסטטיסטיקה של התיירות הנכנסת מסין ולשפר במעט את התמונה העגומה.

בשנת 2013 הפכה סין למדינה בעלת שיעור התיירות היוצאת הגדול בעולם. נתונים אלו מסתמכים על נתוני UNWTO (ארגון התיירות העולמי). 97 מיליון סינים יצאו מסין בשנת 2013.

זהו נתון מרשים ביותר אך הנתון המדהים באמת הוא מחקר חדש שבוצע על ידי קבוצת מחקר סינית בשם CLSA, הצופה שהתיירות היוצאת מסין תכפיל עצמה ותגיע ל-200 מיליון תיירים עד לשנת 2020.

המחקר מציין את הסיבות שיאפשרו לגידול בעצום הזה להתממש: עלייה בשכר בסין, יותר חופשות לעובדים, הקלות של תהליכי הנפקת הויזות מצד המדינות שהתיירים יבקרו, זיהום האוויר בסין עצמה צפוי לגדול ולדחוף את הסינים לנופש בחו"ל בנוסף לכך שתשתית תיירות הפנים בסין לא תצליח להדביק את רמות הביקושים ובכך יעדיפו רבים נופש בחו"ל על פני נופש בסין עצמה.

אילו מדינות יהיו המרוויחות הגדולות מהנהירה ההמונית הזו לחו"ל?

הדו"ח מצביע על כך שהדגשים של התיירים הסינים היוצאים לחו"ל הם:

  • טיולים

  • היכרות עם האוכל המקומי

  • בתי מלון ברמה גבוהה

  • הימורים

  • קניות של בעיקר של מותגים בינלאומיים מוכרים בדגש על מותגי אופנה יוקרתיים

התיירים הסיניים שיצאו בשנים הקרובות מסין יהיו הרבה יותר עצמאיים וחלקם יצאו כבודדים ולא במסגרת קבוצות כפי שהיה בשנים האחרונות. על פי המחקר, מקאו והונג קונג שהיו עד כה בראש 'רשימת החלומות' של התיירים היוצאים מסין יאבדו מזוהרן. ארה"ב וצרפת צפויות להוביל את הרשימה לקראת שנת 2020. ארה"ב צפויה לקבל 5.7 מיליון תיירים מסין, ואילו צרפת 3.9 מיליון תיירים.

בסקר שביצעו במסגרת המחקר עלה ש-64% מהמשיבים מעוניינים לצאת לנופש מחוץ לגבולות סין בשנה הקרובה ומתוכם 67% יגדילו את תקציב הנופש שלהם.

 

ומה חלקה של ישראל בעוגת התיירות הענקית הזו? זניח ביותר - שיפטו בעצמכם:

בשנת 2012 הגיעו לישראל כ-22 אלף נושאי דרכונים סינים.

בשנת 2013, על פי פרסומי לשכת התיירות הממשלתית, עמדה התיירות הנכנסת מסין והודו ביחד על פחות מ-1% מסה"כ התיירות הנכנסת.

 

מה אם כן צריך לעשות על מנת לזכות בחלק ראוי יותר מעוגת התיירות הענקית הזו בהנחה שהממשל הסיני מעוניין שישראל תעודד תיירות מסין אליה?

1. רפורמה משמעותית בהליכי מתן ויזות לתיירים סיניים לקבוצות אך גם לבודדים.

2. לדאוג לכך שהסכם התעופה בין ישראל לסין, שנחתם לפני למעלה משש שנים, יופעל וחברת התעופה הסינית שקיבלה את זכויות הטיס מבייג'ינג לישראל תפעיל את הקו, ואם לא - שחברה אחרת תקבל את הזכויות הללו.

3. להגיע עם הסינים להסכם על 'שמים פתוחים' כפי שקיים בין ישראל לארה"ב, ולאחרונה גם נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי.

4. להגדיל את תקציבי השיווק של משרד התיירות בסין באופן משמעותי, בעיקר במדיה האלקטרונית ועידוד הפקת תוכניות טלוויזיה וסרטים סיניים בישראל, בדגש על האתרים הקדושים לנצרות ואתרי טבע ייחודיים דוגמת ים המלח.

אז נכון, בישראל אין הימורים (לפחות לא חוקיים) וגם לא היצע משמעותי של מותגי יוקרה שיכול להתחרות בצרפת, אבל את כל השאר יש לנו ובשפע.

 

הפילוסוף הסיני לאו דזה אמר: "מסע בן אלף פרסה מתחיל תמיד בצעד ראשון". אז אולי כדאי שנפנים ונפעל.

 

 

______________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

23/01/2014