29.03.2024
 
"ישראל חייבת אסטרטגיה ארוכת-טווח של פיתוח תיירות, בדומה לדובאי ולטורקיה"


 

מאת יוסי פישר

 

בפאנל רשתות בתי המלון שהתקיים היום בוועידת המלונאים, אותו ניהל ראסל קאט, יו"ר חברת ייעוץ בינלאומית, השתתפו נשיא רשת סטארווד אירופה, המזה״ת ואפריקה - מייקל וויל, סגן הנשיא האיזורי של רשת הילטון - עודד ליפשיץ, פיליפ ברטרוד - סגן הנשיא לפיתוח עסקי של ענקית המלונאות הצרפתית "אקור", טוקיה אויומה - סגן הנשיא לפיתוח עסקי של רשת הייאט באירופה וארמין זרוניין, מנכ"ל רשת הילטון בטורקיה, מתוקף תפקידו כיו״ר איגוד התיירות הטורקי.

הנקודה החשובה שהועלתה בפאנל - ישראל חייבת לגבש אסטרטגיה ארכות-טווח של פיתוח תיירות, בדומה לדובאי ולטורקיה. בין שאר הנקודות שעלו חשוב לציין את חשיבותים של מותגי מלונאות בינלאומיים בקידום התיירות בארצות תיירות מתפתחות, התרומה המשמעותית שמותגים בינלאומיים תורמים לשורת הרווח בעיקר במלונות עירוניים בערי תיירות, החשיבות הרבה של מועדוני הנאמנות שמחזיקים המותגים הבילאומיים והעבודה הישירה שהמותגים מובילים למלונות הרשת באמצעות קידום אתרי האינטרנט של הרשתות על פני הזמנות דרך ה-OTA (Online Travel Agents).

נקודה חשובה נוספת היתה העובדה שרוב רשתות המלונות אינן מוכנות להשקיע באופן ישיר במלונות. הקו המנחה אותן הוא לשמור על מדיניות של Asset Light. רק במקרים מאוד ייחודיים של חדירה לשוק, יהיו חלק מהמותגים מוכנים להיכנס להשקעה או באופן של מתן הבטחת תשואה.

היטיב לומר זאת סגן הנשיא לפיתוח עסקי של רשת 'אקור': ״אנחנו חברת ניהול ולא בנק, מיזם או משקיע פיננסי. אנו רואים את תפקידנו בניהול ולא בהבטחת סיכונים״.

רוב הדוברים ציינו שברור שיש בישראל בעייה מבנית בשוק המלונאות. לא הגיוני שמותגים בינלאומיים עוזבים, ומי שמתחזק הם המותגים המקומיים - זהו מצב הפוך ממה שקורה בשאר העולם. הבעיה אינה רק במבנה השוק אלא גם ברמת ההתאמות שהמותגים הבינלאומיים מוכנים לעשות על מנת לחדור לשוק ובחלקם אף לחזור אליו.

נשיא סטארווד אמר: "אנחנו נאמנים לשוק התיירות הישראלי. העובדה היא שאנו נוכחים בשוק זה מאז שנת 1961. מלון שרתון הראשון מחוץ לגבולות צפון אמריקה הוקם בתל-אביב ועדיין חוף הים נקרא חוף שרתון". עוד ציין וייל, "עבדתי בתל אביב לפני 30 שנה ולא חזרתי מאז. סיירתי לאורך החוף והופתעתי. לא הרבה השתנה מאז ועד היום מבחינת תוספת מלונות חדשים. בעשור האחרון התווספו בסך הכל כ-700 חדרי מלון בעיר, בעיקר במלונות בוטיק, אך יש צורך בהרבה יותר מכך".

סגן הנשיא האזורי של הילטון הוסיף בדבריו כי "הילטון תל אביב קיים קרוב ל-50 שנה. אנחנו נמצאנו בישראל עוד כאשר החרם הערבי היה בשיא עוצמתו. בתחילת שנה הבאה נפתח את מלון וולדורף אסטוריה בירושלים וזו תהיה החזרה שלנו לעיר חשובה זו. מעולם לא עזבנו, אך מניסיוני האישי כמנהל קשה מאוד לפתח מלונות חדשים בישראל . למרות זאת אנחנו פה לטווח הארוך וההיסטוריה שלנו בישראל והצלחת המותג פה מעידים על כך".

סגן הנשיא של רשת הייאט אמר בתשובה לשאלה האם ישקלו להכנס להשקעה במלון בישראל: ״אני לא מדבר כעת בשם הרשת, אבל אם תהיה עסקה שתאפשר לנו כניסה לשוק מצליח במיוחד כמו תל-אביב, אמליץ בפני וועדת ההשקעות של הרשת לשקול אפשרות של השקעה".

לשאלתו האחרונה של המנחה "מה לדעתכם צריך לעשות על מנת לפתח את התיירות לישראל?" השיבו חברי הפאנל שעל הממשלה לגבש אסטרטגיה פיתוח תיירותית ארוכת טווח של עשור לפחות, להשקיע כסף רב יותר בקידום תדמיתה הבינלאומית של ישראל כיעד תיירות, להקל על היזמים לפתח בתי מלון בישראל, לדאוג לסביבת עסקים נוחה, להוריד את נטל המיסים הישירים והעקיפים על בתי המלון והכי חשוב - להגיע לשלום עם השכנים.   

 

 

17/12/2013