29.03.2024
 
אבנר גורדון, מנכ"ל סוויס ישראל: אנחנו בעיצומו של שינוי משמעותי שנקרא שמיים פתוחים

 

 

ריאיין: גיורא נוימן

 

- מה חדש אצלכם ואיך אתם מסכמים את שנת תשע"ג?

בתעשייה הזו יש כל הזמן דברים חדשים. אבל מלבד השינויים המתמשכים שהתחילו בשנים קודמות, השנה אנחנו נמצאים בעיצומו של שינוי משמעותי וחשוב, מה שנקרא השמיים הפתוחים. אני לא מדבר רק על חששות מפני השלכות עתידיות של המהלך, אלא על דברים שאפשר להרגיש כל יום בנתב"ג, על הסטטיסטיקה שמספרת לנו מי עולה ומי יורד, על כך שיש באאז מבחינת השחקנים החדשים, יש דינמיות גדולה בשוק.

כל זה משפיע לא רק על השחקנים הקיימים בתחום התעופה, שצריכים להתעדכן, לשפר את השירות, לא להירדם בשמירה; זה משפיע באופן ישיר גם על סוכני הנסיעות. כי השחקנים החדשים בתעופה הן בדרך כלל לחברות לואו-קוסט, שמזמינות את הלקוח לעקוף את השירות של הסוכן ולבוא אליהן ישירות.

 

- חברות הלואו-קוסט מאיימות באותה המידה על הסוכנים כמו על חברות התעופה המסורתיות. כמה הן הצליחו לפגוע בסוויס?

שנת 2013, שטרם הסתיימה היא דווקא שנה טובה מאוד לסוויס תל אביב. אני מייחס זאת לשלוש סיבות. הראשונה - השותפות שלנו בקבוצת לופטהנזה מעניקה לנו הרבה יתרונות, כמו חוזק, אפשרויות רבות של שילובים, פריסה רחבה של יעדים ושותפות במועדוני הנוסע המתמיד. הסיבה השנייה היא ששידרגנו את המוצר. השנה סוויס היא חברת התעופה היחידה שמפעילה מטוס רחב גוף לאירופה. הסיבה השלישית היא השירות - גם השירות לנוסע באוויר, גם השירות לסוכן ולנוסע על הקרקע. זו בקצרה הנוסחה שלנו. ועל כך יש להוסיף את המחירים, שלא כל כך רחוקים ממחירי הלואו-קוסט.

 

- מה המיוחד בשירות שלכם שאין לאחרים?

הנה דוגמה. עשינו סקר במרכז ההזמנות שלנו לבדוק מדוע הסוכנים מתקשרים טלפונית לקול סנטר, ללמוד מה הכי מטריד אותם. גילינו שמעל 20% מהפניות הן בנושא ההושבה. מסתבר שלנוסעים חשוב לבחור מראש את מקום הישיבה ורבים, רבים מאוד מספרים לסוכן הנסיעות שהגובה שלהם יותר מ-1.90 מטר ומבקשים התחשבות. הסוכן, כמובן, רוצה שהנוסע יהיה מרוצה, ופונה אלינו. כדי להקטין את העומס בנקודה זו התחלנו להדריך את הסוכנים להפנות את הלקוח למערכת שנקראת "מנג' יור בוקינג", המאפשרת לנוסע לבחור בעצמו את המושב. כך חסכנו גם מזמנו היקר של הסוכן וגם מזמנם של העובדים שלנו במרכז ההזמנות.

 

- בין שאר עיסוקיך אתה גם מייצג את חברות התעופה מול נתב"ג בכמה עניינים חשובים.

נכון, ואני חייב פה לשבח את הנהלת נתב"ג, בראשותו של המנכ"ל שמואל זכאי, שהיא באמת עירנית לכל החידושים בעולם שדות התעופה ומשתדלת להטמיע קיוסקים וטכנולוגיות אי-טרוול כדי לזרז את כל מה שקשור למה שמכונה בב"ד.

 

- בב"ד? מה זה בב"ד?

בידוק, ביטחון, דרכונים. כל מה שקורה לך בטרמניל עד שאתה מגיע לדיוטי פרי. גולת הכותרת בימים אלה היא פרוייקט הורדת ציוד הביטחון, מכונות השיקוף הענקיות וכל מה שקשור במזוודות, אל המרתף. זה יסתיים כבר ברבעון הראשון של 2014, יקטין מאוד את הדוחק בתור לדלפקים ויקצר את תהליך הטיפול בנוסעים.

 

- בקרוב אמור הממונה על ההגבלים העיסקיים לבחון שוב את האישור שקיבלו יאט"א וחברות התעופה להפעלת הבי-אס-פי. שוב יהיו קרבות רחוב ביניכם לבין התאחדות סוכני הנסיעות?

הגשנו לממונה את ההסתייגויות שלנו מההוראה המתירה לסוכן הנסיעות לקזז מחובותיו לבי-אס-פי עד חודשיים אחורה. במקרה של קריסת חברת תעופה אחת, זה גורם נזקים כספיים של ממש לכל חברות התעופה האחרות. למה זה מגיע להן? במטה הראשי שלנו הביעו פליאה על המצב הזה ושואלים איך ייתכן שכאשר המתחרה שלך פושט רגל אתה פתאום ערב לחובותיו. על אותו עיקרון, האם אנחנו כחברת תעופה יכולים לצפות שאם חס וחלילה רשת נסיעות בינונית תפשוט רגל - נוכל לבוא ולדרוש את החוב מסוכנויות הנסיעות המתחרות?

 

 

 

03/09/2013