19.04.2024
 
חשש: עצירת הזמנות הנופשונים עקב הכוננות ודחיית התקיפה בסוריה

 

 

מאת יוסי פישר*

 

עונת הקיץ האחרונה שהסתיימה עם תחילת הלימודים בבתי הספר בשבוע שעבר הייתה אחת מעונות השיא בתיירות היוצאת מישראל. העונה התאפיינה בגידול משמעותי בנופשונים לטורקיה שחזרה למפה, האיים היווניים, איזור הים השחור בבולגריה, אירופה הקלאסית וכמובן ארה"ב. הצפי של מפעילי התיירות והצ'רטריסטים שהחגיגה שאיפיינה את הקיץ תימשך במהלך חגי תשרי בחודש ספטמבר.

מי שטרף את הקלפים לכולנו היה הנשיא אובמה. זיגזוג בהחלטות, הליכה לקונגרס לאישור, דחיה או ביטול מוחלט של התקיפה.

אזרחי ישראל מודאגים ולא כל כך בצדק מאפקט התקיפה האמריקאית על סוריה. עשרות אלפים רצים להצטייד במסכות גז וחוששים בחלקם הגדול להשאיר בני משפחה בארץ, שמא יחליטו הסורים ובני בריתם להגיב על תקיפה אמריקאית כנגד ישראל.

הוסיפו לכך את אזהרות המסע שמפרסם הלוט"ר כדרך שיגרה ערב החגים המוסיפים גם הם לחוסר השקט הקיים כבר ממילא בציבור.

קברניטי המדינה מבקשים מהציבור לשמור על שיגרה ולא לשנות את התוכניות לחגים, אך האם כך הציבור נוהג? התשובה לכך היא לא. הצ'רטריסטים 'תקועים' עם אלפי חבילות נופש לא מכורות. לוח הזמנים האמריקאי מדבר על תחילת ההצבעה בקונגרס ב-9 בספטמבר, הצבעה שאמורה להימשך מספר ימים. את תוצאותיה אף אחד לא יכול לנבא, אך ניתן להניח שאם אכן הקונגרס יאשר לנשיא לתקוף, תקיפה כזו תתרחש באזור יום הכיפורים שלנו (13 בספטמבר). מה שאומר שיכולת שיווק הנופשונים נפגעת באופן משמעותי.

אם לא תהיה רגיעה, ניתן להעריך שחלק מהצ'רטריסטים יאלצו למחוק חלק ניכר מרווחי הקיץ בעקבות אי-מכירה של אלפי חבילות נופש לחגים.

מה שעשוי להתרחש הוא הוזלה משמעותית של מחירי הצ'רטרים רגע לפני החגים ובמהלכם ופניה לערוצי שיווק של הרגע האחרון - 'דקה תשעים' , 'חוליו' ודומיהם. אלו שהזמינו מראש, יבקשו לבטל ולהזמין מחדש במחיר זול משמעותית ממחיר החבילות שנמכרו להם ביולי ובאוגוסט. שיווק אגרסיבי למגזר המיעוטים יוכל למלא הרבה מקומות לא מכורים לאנטליה.

בשורה התחתונה, גם על הפחד אפשר להתגבר - השאלה היא רק כמה כסף זה יעלה לצ'רטריסטים.

 

 

 

 

_____________________________________________

* מומחה תיירות, בעלי חברת VISION HOSPITALITY & TRAVEL

 

 

 

02/09/2013