29.03.2024
 
למה להביא את הצרה "ראיינאייר" על ראשנו?

 

 

מאת חגי רוזן

 

כבר מזה זמן רב מתנהל מסע חיזורים עיקש של משרדי התחבורה והתיירות אחרי ראיינאייר, חברת הלואו-קוסט הגדולה באירופה, כדי לשכנעה להתחיל לטוס לישראל. מבחינת משרדי הממשלה הללו (כמו גם פרנסי המלונות והתיירות הנכנסת), ראיינאייר היא "הגביע הקדוש" של הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. נביא אותה - וכבר יתדפקו על שערי הארץ עשרות אלפי תיירים מכל קצוות אירופה, שרק חיכו להזדמנות-הפז לרכוש כרטיס בכלום וחצי אירו כדי להשתזף בחוף גורדון.

אלא שראיינאייר היא צרה-צרורה מבחינת הצרכנים. היא הפכה למשל ולשנינה בעולם התעופה כחברה נצלנית וכוחנית, המבזה את לקוחותיה ועובדיה בכל דרך-אפשרית הכתובה והלא-כתובה בספר. חוסכת פרוטה-לפרוטה על גבם, גם במחיר בטיחות טיסותיה. מנכ"לה משולח-הלשון, מייקל אולירי, מנומס ואדיב כמלח שיכור בבית-מרזח במהלך חופשת חוף, הוא "נער הפוסטר" של החברה הזאת. כן כן, זה אותו אולירי שהבטיח לבצע מין אוראלי בנוסעים שישלמו יותר על כרטיס בחברה, ומצטלם מדי פעם כשפרצופו תחוב בין שדיהן של דיילות לבושות בביקיני (לרגל לוח השנה המסורתי השנתי של החברה כמנהג עדות המוסכניקים, שבו דיילות מתגפפות עם חלקי פח של מטוסי החברה - והכל, כמובן, למטרות צדקה).

ואני מרשה לעצמי להוציא מהבוידעם את כדור הבדולח הפרטי שלי ולראות את הנולד: על כל לקוח ישראלי מרוצה ש"ידפוק את השיטה" ויטוס ללונדון ב-100 אירו, יהיו שלושה לקוחות אחרים שיקללו את הרגע שבו איתרע מזלם לטוס באחת מקופסאות הסרדינים המעופפות הללו. 

 

להתרשמות, הנה מקבץ כותרות שעשתה החברה בתקשורת העולמית בשנה האחרונה:

 

חברת ראיינאייר התנצלה בפני בני משפחתה של בריל פרסונס הבריטית בת ה-78 שמתה ממחלה כמה חודשים לפני שהייתה אמורה לטוס לחופשה; תחילה סירבה חברת הלואו-קוסט להחזיר למשפחה את כספי הכרטיס, אך בנה של בריל מצא פתרון מקורי: הוא איים על ראיינאייר להגיע לתאריך המקורי ולהושיב במקומה של אמו המנוחה את הכד אליו הוכנס אפר גופתה שנשרפה (חדשות נענע 10, 13.18.13).

 

מהומה תקשורתית בבריטניה עקב תכנית תחקיר בערוץ 4, Secrets from the Cockpit, בה נחשף כי 70% מטייסי ראיינאייר מועסק בחוזי "Zero Hours" (קבלת שכר רק עבור שעות טיסה בפועל) וכי בחברה תרבות ניהול האוסרת על תלונות בנושאי בטיחות טיסה; ראיינאייר: "מדובר במסע הכפשה. נתבע את ערוץ 4" ( 13.8.13 Travel Mole).

 

ראיינאייר פתחה במסע הפחדה ואיומים נגד טייסים בחברה שרצו להעלות נושאי בטיחות טיסה בפני ההנהלה; בסקר שנערך בקרב יותר מאלף מטייסי החברה - יותר מ-90% מהנשאלים ענו כי הם סבורים כי ההנהלה מנסה למנוע מהם להעלות סוגיות בטיחות טיסה, ושיעור דומה דורש מהרגולטורים לפעול בנושא (דה מארקר, 12.8.13).

 

צוותי ראיינאייר הונחו שלא להחזיר עודף לנוסעים כאשר מוכרים פריטים מעגלת הדיוטי-פרי בטיסות, כדי להגדיל את הכנסותיה; במסמך הרשמי שהוציאה החברה לעובדיה, נכתב כי יש לעודד את גישת "keep the change" אצל הנוסעים (ETN, 11.8.13).

 

הנהלת ראיינאייר הורתה לטייסי החברה לטוס במהירות נמוכה יותר כדי לחסוך בהוצאות הדלק (The Telegraph, 30.7.13).

 

דו"ח חקירה בספרד קובע כי חברת ראיינאייר מפעילה את טיסותיה, כאשר במטוסים יש כמות דלק מינימלית לטיסה עצמה, ושום דלק נוסף למקרה של שיבוש בהגעה ליעד, כדי לחסוך בהוצאות הדלק; הדו"ח, שחקר שני מצבי חירום אליהם נקלעו מטוסי החברה עקב מחסור בדלק, קובע כי למרות שראיינאייר לא ירדה מתחת למינימום הנדרש לפי תקנות האיחוד האירופי, הדבר מהווה דוגמה לחברות אחרות שיחלו גם הן לחסוך בדלק באופן דומה ולסכן את נוסעיהן (The Telegraph 22.7.13).

 

הרגולטורים בצרפת תובעים את חברת הלואו-קוסט ראיינאייר, על ששכרה 127 עובדים ממארסיי, והעסיקה אותם בתנאים נחותים, בחוזי עבודה של חברת כוח-אדם אירית; אם תימצא אשמה, תשלם החברה קנס של עד 225 אלף אירו, בנוסף לשווי השוק של שלושה מטוסי בואינג 737 שלה שהיו מוצבים בנמה"ת של העיר - כ-360 מיליון דולר (ch-aviation 5.6.13).

 

טייסי ראיינאייר הוזהרו שלא לחתום על מכתב פניה לרגולטורים של ענף התעופה שבו הובעה דאגה כי תנאי העסקתם פוגעים בבטיחות הנוסעים בטיסות החברה (דה מארקר 19.5.13).

 

דיילת בראיינאייר מעידה כי נאלצה ליטול שלושה חודשי חופשה ללא תשלום מדי שנה, לשלם מכיסה 360 ליש"ט עבור מדים, 1,800 ליש"ט עבור קורס בטיחות, וקיבלה משכורת (13.07 ליש"ט לשעה - כ-72 ש′) רק על הזמן נטו שבו טסה, ולא למשל על התדריכים או על השהייה על הקרקע בין טיסות, או בזמן עיכובי טיסות (The Telegraph 17.5.13).

 

טיסת ראיינאייר שהייתה אמורה לנחות באי קפלוניה שביוון, נחתה בסלוניקי, כ-320 ק"מ משם, משום שהטייס טען כי ביעד המקורי "היה חשוך מכדי לנחות"; לאחר כשעתיים המריא המטוס שוב ונחת בקפלוניה; אחד הנוסעים הזועמים: "מה קרה? השמש זרחה פתאום בלילה?" (The Telegraph 15.5.13).

 

קריאות בנורבגיה לחרם על ראיינאייר בשל "חוזי עבדות" בהם היא מעסיקה דיילות מקומיות; בין הסעיפים בחוזי ההעסקה: פיטורים מיידיים ללא הנמקה, תשלום מהכיס הפרטי עבור מדים והכשרה מקצועית, תשלום "קנס" על התפטרות לפני תום 15 חודשים מתחילת ההעסקה, אין ימי מחלה בתשלום, דרישה להגעה לעבודה בהתראה של שעה בכל שעות היום וחובת סודיות של תנאי החוזה - שהסנקציה על הפרה היא פיטורים מיידיים (Travel Weekly 15.4.13).

 

הולנד: קנס כבד של 370 אלף אירו הוטל על ראיינאייר על שפירסמה מחירי טיסות ללא ההיטלים והמסים הנלווים; ראיינאייר הודיעה כי תערער: "ההחלטה זרועה בטעויות" (Travel Weekly 21.3.13).

 

בית הדין העליון של האיחוד האירופי קבע: על ראיינאייר לפצות נוסעת שטיסתה בוטלה עקב משבר האפר הגעשי ב-2010; חברת הלואו-קוסט התעקשה לגרור את דרישת הפיצוי לכל ערכאות הערעור באיחוד האירופי, משום שטענה שמדובר ב"כוח עליון" ואינה חייבת לפצות את נוסעיה, וכעת, כשטענתה נדחתה על הסף, היא צפויה לשטף של תביעות פיצויים דומות; גם חברות תעופה אחרות צפויות לתביעות פיצוי, לאחר שבית המשפט קבע במפורש כי "גם אירועים ′בנסיבות קיצוניות′ אינם משחררים את חברות התעופה מחובת הפיצוי לנוסעיהן" (BBC News 21.1.13).

 

שערוריית הדלק בראיינאייר עולה שוב: ארבעה טייסים בחברה טוענים כי הם "תמיד מרחק דקות מאיתות מצוקה" משום שהנהלת החברה כופה עליהם לטוס עם כמות מינימלית של דלק במיכלי מטוסיהם, כדי לחסוך כסף; "עד שלא יקרה אסון - אף אחד לא יתעורר"; בתקשורת דווח לפני מספר חודשים כי שלושה ממטוסי החברה נאלצו לנחות נחיתות חירום בספרד, תוך יממה אחת, בשל מחסור בדלק (The Sun 3.1.13).

 

סקר שביעות רצון צרכנים מקיף בבריטניה בקרב 16 חברות תעופה דירג את חברת ראיינאייר במקום האחרון בהפרש ניכר (ציון 34 בלבד מתוך 100) - (The Telegraph 20.12.12).

 

ספרד: גל קריאות גדול לחרם צרכנים על ראיינאייר, לאחר שהופץ סרטון ובו נראית נוסעת מורדת בכוח בידי שוטרים ממטוס החברה בנמה"ת של ולנסיה, משום שהחזיקה בידה ספר וגליל נייר, שלא נכנסו למטען היד שלה, ובכך הפרה את תקנות החברה, המתירות העלאת תיק יד אחד; האישה הורדה בכוח, למרות תחנוני הנוסעים האחרים בטיסה, שהתנדבו להכניס את הספר וגליל הנייר למטען היד שלהם; רשויות ההגנה על הצרכן בספרד קיבלו השנה יותר מאלף תלונות על חברת הלואו-קוסט (Travel Mole 2.11.12).

 

רשויות המס באיטליה פתחו בחקירה נגד ראיינאייר בחשד להעלמת מסים; החברה רשמה 220 מעובדיה בנמה"ת של ברגמו בספרי המס האיריים; בתוצאה מהמהלך נגרם לאיטליה הפסד המוערך בכ-12 מיליון אירו (Travel Weekly 17.10.12).

 

קבוצת משפטנים בריטים, המתמחים בענף התעופה, הביעו דאגה לנוכח מקרה שלישי השנה, בו מטוסי חברת ראיינאייר נאלצו לנחות נחיתות חירום או לשוב על עקבותיהם בעקבות ירידת לחץ פתאומית בתא הנוסעים במהלך טיסה (Travel Mole 2.10.12).

 

העיתון הספרדי ′אל מונדו′ דיווח כי מטוסי חברת ראיינאייר היו מעורבים ב-1,200 תקריות בטיחות במהלך ששת החודשים האחרונים; החברה שלחה מכתב מחאה חריף לשר התחבורה הספרדי: "מתנהל קמפיין השמצות נגדנו" (Travel Weekly 11.9.12).

 

עשרות מנוסעי טיסת ראיינאייר מלונדון לרומא נעקצו במטוס בידי פשפשים; שלטונות נמל התעופה עצרו את המטוס לבדיקה ואילצו את חברת ראיינאייר לספק מטוס חדש לנוסעים המודאגים; חברת התעופה בתגובה: המטוסים מחוטאים לפני כל טיסה, אחד הנוסעים הביא את הפשפשים (מעריב 10.9.12).

 

מייקל אולירי מנכ"ל ראיינאייר על נוסעת שהתלוננה כי החברה גבתה ממנה 60 ליש"ט רק על הדפסת כרטיס עליה למטוס: "אם את לא מצייתת לתקנות שלנו, לא תטוסי. זאת הפאשלה (fuck up) של הנוסעת. היא שילמה את הסכום הזה בגלל שהיא אידיוטית. אנחנו אומרים לנוסעים שלנו - תדפיסו את כרטיסי העליה למטוס או תסתלקו (bugger off)" (Travel Weekly 5.9.12).

 

מנכ"ל ראיינאייר מייקל אולרי לא בוחל במילים על סוכנויות הנסיעות המקוונות, שאחת מהן נתבעה על ידי החברה בחודש שעבר: "הם חבורה של נוכלים, והמקור הגדול ביותר לתלונות נוסעים. נמשיך ונתקע אותם עד שנקבור את הממזרים" (Travel Weekly 4.9.12).

 

סטטוס שפירסמה בפייסבוק נוסעת בריטית, ובו כתבה כי שילמה לראיינאייר 236 ליש"ט רק כדי שתדפיס עבורה כרטיסי עליה למטוס, משום שלא הצליחה להדפיסם בביתה, זכה ל-358 אלף "לייקים" ול-18 אלף תגובות תמיכה (Travel Mole 28.8.12).

 


שלוש טיסות של חברת ראיינאייר הודיעו על מצב חירום עקב מחסור בדלק במהלך יום אחד בחודש שעבר; כל שלוש הטיסות היו מיועדות לנחות במדריד, אך נחתו לבסוף בנמה"ת של ולנסיה, משום סופות הרעמים והגשם הכבד ביעדן המקורי (USA Today 28.8.12)

 

 

ואני תוהה: את הצרה הצרורה הזאת אנו צריכים במסלולי נתב"ג?

 

 

 

13/08/2013