24.04.2024
 
ענף התעופה העולמי: 446 מיזוגים ורכישות בחמש השנים האחרונות

 

 

שירות חדשות תיירות

 

מחקר חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן מגלה כי במהלך חמש השנים האחרונות בוצעו 446 עסקאות מיזוגים ורכישות בשווי מוערך של כ-54.19 מיליארד דולר בענף התעופה הבינלאומי. עסקאות אלו בוצעו, בין השאר, בקרב חברות תעופה מסחריות, שירותי תעופה פרטיים או עסקיים, שירותי תובלה במסוקים ושירותי תעופה לצרכי הצלה ובטחון. מגזר חברות התעופה המסחריות היה הפעיל ביותר מבין הענפים, הן מבחינת מספר העסקאות (48.4% מכלל העסקאות), והן בשווי הכולל שלהן (87.3% מכלל היקף הסכום הכולל בתקופה זו).

בעבר, הגורמים המעורבים בתעשיית התעופה העולמית הרחיבו את יכולותיהם, יזמו הרחבה של רשתות השותפים שהקימו, והיו מעורבים במלחמות מחיר - הכל כחלק מהמאבק המתמיד להגדלת נתח השוק. כיום מתאפיינת התעשייה בהאטה בביקושים מצד הנוסעים ובעליית מחירי הדלק. ענף התעופה הינו מחזורי, וביצועיו קשורים קשר הדוק לתוצר מקומי גולמי (תמ"ג). בהתחשב בנסיבות אלו צופה פרוסט אנד סאליבן כי פעילות מיזוגים ורכישות תצבור תאוצה, בעוד השחקנים בתעשייה מגבירים את ההתמקדות בקיצוץ עלויות וניצול טוב יותר של משאבי התובלה שלהם, בניסיון לשפר את הרווחיות.

ערן פלומין, מנכ"ל פרוסט אנד סאליבן בישראל, מציין כי "חטיבת המיזוגים והרכישות שלנו מזהה תופעה זו גם כחלק ממגמה של עניין גובר בביצוע עסקאות מיזוג ורכישה בארץ ובעולם במגוון תעשיות שרווחיהן מאותגרים, אך גם למטרות צמיחה וכיבוש נתח שוק. כמובן שגם תעשיית התעופה המקומית מתמודדת עם אתגרים עולמיים דומים, ונדרשת אף היא לפתרונות. רפורמת 'שמיים פתוחים' מחייבת את חברות התעופה הישראליות לבצע שינויים רבים, הן מבחינה מבנית והן מבחינה תפעולית, כדי להתמודד כראוי מול ענקיות התעופה הבינלאומיות שטסות לישראל. האפשרות לרכישה או מיזוג ביניהן אמנם יכולה להקל על התמודדותן בשוק העולמי, אך כפופה לאישור הממונה על הגבלים עסקיים".

 

 

"חלקן היחסי של עסקאות המיזוגים והרכישות באיזורי אירופה וצפון אמריקה, שבוצעו בין 2007 לסוף 2012 עמד על יותר ממחצית. עם זאת, כאשר מתעלמים מעסקאות בשווי של יותר ממיליארד דולר, ניתן לראות שמאז 2008 פחתה הדומיננטיות של איזורים אלו, ואיזורים כדוגמת אסיה-פסיפיק ואמריקה הלטינית הפכו למשמעותיים יותר מבחינת היקף העסקאות הללו", מציין אנליסט פיננסי בפרוסט אנד סאליבן. "המעורבות של הכלכלות המתפתחות הללו בעסקאות מיזוגים ורכישות צפויה לעלות ב-12-18 החודשים הבאים. מאידך, נראה שפעילות המיזוגים והרכישות באיזור אפריקה תהיה מוגבלת, כנגזר מהימצאותה של התעשיה המקומית בשלבים מוקדמים יחסית לשאר האיזורים".

 

 

 

 

25/06/2013