25.04.2024
 
קווי חופשה: גן עדן נוסח כרתים

 

 

מאת חגי רוזן

 

לא פחות מ-15 מלונות נופש של חמישה כוכבים ודה-לוקס משווקת קווי חופשה בכרתים בקיץ זה, מלונות מהשורה הראשונה אותם היא מציעה לקהל בתנאי הכל כלול או חצי פנסיון. רגע לפני תחילת העונה אירגנה החברה סיור עיתונאים כדי להציג מעט מן המבחר שלה באי היווני הגדול.

מסלול הסיור כלל את רוב האזורי הקיט של כרתים, החל מהעיירה איוס ניקולאוס בשליש המזרחי של האי, דרך חרסוניסוס ומליה הסמוכות לבירה הרקליון ולנמל התעופה הבינלאומי שלה, ועד העיר רתימנו, בשליש המערבי. בכל אחד מאזורים אלה מציעה קווי חופשה מגוון של מלונות נופש ברמה הגבוהה ביותר, לצד מלונות של ארבעה כוכבים וגם אתרי אכסון צנועים יותר, לקהל הצעירים.

החוויה המיוחדת וגולת הכותרת של הסיור היתה במלון הנופש רויאל מארה תלאסו (Royal Mare Thalasso), מלון הדגל של רשת היוקרה היוונית אלדמאר (Aldemar). מלון זה, שאירח את הקבוצה הישראלית במשך שני לילות, עושה כמיטב יכולתו לגרום לאורחיו להרגיש כאילו נקלעו לגן העדן: החל מהחדרים המרווחים שבתוך בניינים נעימים בני שתי קומות המפוזרים על פני מדרון גדול הפונה צפונה לים (שאותו ניתן לראות מכל חדר במלון), דרך מרכז הספא הגדול והמשוכלל (וגם הראשון) בכרתים, המבנה המרכזי שבו המסעדה העיקרית, אטריום עם חנויות, מרפסת ענק, ברים ומה לא, דרך בריכות התכלת שצבע המים בהן מתכתב בעדינות עם צבע מי הים באופק, וכלה בשירות האדיב, הנעים והיעיל להפליא באזור הקבלה, במסעדה העיקרית ובמסעדות א-לה קרט.

אורחים המתעצלים לצעוד את המרחקים שבין החדר למסעדה, או בין הבניין המרכזי לחוף הים הצמוד למלון, נהנים משירותי הסעה בכלי רכב חשמליים העוברים חרישית בשבילי המלון.

לאורחים המתעצלים לצאת בערבים לפאבים ומרכזי הבילוי התוססים בחרסוניסוס ובמליה הסמוכות, מציע המלון מספר אולמות דיסקו ודלפקי בר. הילדים מוזמנים לבלות רוב שעות היום בגן שעשועים.

את כל נפלאות המלון טרח להציג בפני המשלחת הישראלית לא אחר מאשר מנכ"ל המלון בכבודו ובעצמו, ואסיליס פרגולאקיס (Vassilis Fragulakis), שיצא מגדרו להנעים את שהותנו במקום, התייצב בשעת ערב מאוחרת לקבל אישית את הקבוצה, הדריך בעצמו את הסיור במתקני המלון, אירח את הקבוצה לארוחת ערב מוקפדת עם מלצרים עוטי כסיות לבנות, ואף הגיע למלון מוקדם בבוקר יומיים אחר כך כדי להצטלם עם אורחיו הישראלים ולהיפרד מהם.

אין ספק, המנכ"ל האדיב עושה ככל יכולתו כדי לשמר ולחזק את המוניטין המצויינים של רשת אלדמר, אחת מרשתות המלונאות המובילות ביוון. אלדמר, המנהלת שמונה מלונות דה-לוקס או פירסט קלאס (ארבעה בכרתים, שניים ברודוס ושניים במערב הפלופונס), עם 5,500 חדרים בסך הכל, קטפה ב-18 שנות קיומה 15 פרסים בינלאומיים שונים בתחומי מצויינות במלונאות, שירות, אירוח ודאגה לסביבה.

אחרי שיר הלל כזה ראוי להזכיר עוד שני מלונות מצויינים בכרתים אותם משווקת קווי חופשה בכרתים:

מלון אקווילה (Aquila) ברתימנו. יתרונו היחודי המבדיל אותו ממלונות נופש אחרים בכרתים הוא מיקומו סמוך לכיכר המרכזית של העיר, במרחק הליכה רגלית מכל מוקדי התיירות והבילוי של רתימנו, ועם זאת הוא צמוד לשפת הים ונהנה מרצועת חוף השמורה לאורחיו.

מלון בלו מרין (Blue Marine), הממוקם על צלע הר המשתפל לים, בנוף מדהים בדרך לאיוס ניקולאוס. בשל ריחוקו היחסי ממרכזי בילוי, הוא מתאים יותר לנופשים המחפשים לעצמם חופשה שקטה הרחק מההמון הסוער.

 

אי המצורעים

והנה כמה דברים שכדאי לדעת על כרתים. ראשית, הוא לא סתם עוד אי יווני, אלא האי הגדול ביותר של יוון - 260 ק"מ אורכו ממזרח למערב, ו-12 עד 60 ק"מ רוחבו מדרום לצפון. שטחו הכולל מגיע ל-3,800 ק"מ בסך הכל.

הרקליון בירת כרתים, עם 175 אלף תושבים, היא העיר הרביעית בגודלה ביוון (אחרי אתונה, תסלוניקי ולריסה), והנמל שלה הוא השלישי בגודלו במדינה.

למי שמגיע לנופש בכרתים מומלץ לא להסתפק בפעילות של בטן-גב בלבד, אלא לשכור כלי רכב ולהקדיש חלק מהזמן לטיול ולסיורים באי היפה הזה. היעדים המעניינים ביותר לסיור בכרתים:

העיר רתימנו, בעלת הנמל היפה והמצודה הוונציאנית המהווים את האטרקציה העיקרית בעיר, כמו גם רובע עותמני עם סימטאות צרות ומפותלות, שני שווקים צבעוניים ומרכז עירוני עמוס חנויות ומזנונים למזון מהיר ובערבים - טברנות, מסעדות ופאבים למכביר.

איוס ניקולאוס - העיר המזרחית של כרתים מפורסמת במדרחובים שסביב המפרץ והנמל המקומי. בעונת התיירות מגיעים אליה מדי ערב אלפי תיירים ונופשים המתגוררים במלונות, ברזורטים ובעיירות והכפרים שסביבה, וממלאים בהמוניהם את עשרות הטברנות והברים המועלים על המזח שלה.

מפרץ אלונדה שמצפון לאיוס ניקולאוס, ובמרכזו העיירה אלונדה, מצטיין בנופים מרשימים במיוחד, והוא גם נקודת מוצא מצויינת לטיולים בחלק המזרחי והפחות ממוסחר של כרתים.

האי ספינלונגה, במרחק של הפלגה בת כחצי שעה מאלונדה, הוא אחד מאתרי התיירות המתויירים ביותר בכרתים, וזאת בזכות הסיפור המדהים על קהילת המצורעים שהוגלתה אליו בעבר. רב המכר העולמי של הסופרת האנגליה ויקטוריה היסלופ, "האי של סופיה", הפך את האי הזעיר לאחד היעדים המפורסמים ביוון כולה.

קנוסוס - השרידים הארכיאולוגיים של בירת התרבות המינואית. מתחם ענק, סמוך לעיר הרקליון, הקרוי גם "ארמונו שלך המלך מינוס", על שמו המלך האגדי. הישראלים ששבעו בבית מאתרים ארכיאולוגיים, בדרך כלל לא מתאמצים לסייר בקנוסוס. ובכל זאת, כדאי שיידעו: בארמון הענק שנבנה במשך מאות שנים, מהמאה ה-18 עד המאה ה-15 לפני (!) הספירה, כמה מאות שנים לפני עידן מלכות דוד ושלמה, התפתחה ציוויליזציה ייחודית הנחשבת היום לאחד ממקורות התרבות האירופית.

_________________________

*המחבר היה אורח חברת קווי חופשה

 

 

27/05/2013