29.03.2024
 
פסטיבל מטאורים במצפה רמון ב-6 במאי

 

שירות חדשות תיירות

 

"פסטיבל מטאורים" יתקיים במצפה רמון בשיתוף בית ספר שדה הר הנגב והחברה להגנת הטבע, ביום שני ה-6 במאי 2013, עם שיאו של מטר המטאורים המכונה אטא-אקוורידים. באותו זמן תוחשך תאורת הרחוב במצפה רמון, על מנת לאפשר לחוגגים ולשוחרי האסטרונומיה צפיה מיטבית במופע השמיימי.

מטר המטאורים האטא-אקוורידים, מתרחש כל שנה כאשר כדור הארץ חולף דרך שובל האבק של שביט היילי, בין ה-21 לאפריל ועד ל-12 במאי לערך ושיאו סביב ה-5-6 במאי. מטר האטא-אקוורידים נחשב למטר מטאורים בינוני, כלומר בקצב של כ-60-70 מטאורים בשעה. השנה שיאו של מטר המטאורים צפוי להתרחש ב-6 במאי. המטאורים חודרים לאטמוספירה בקצב של 60 ק"מ בשנייה ונשרפים תוך שהם משאירים שובל של אור אותו ניתן לראות היטב.

ישראל נמצאת במיקום די טוב לצפיה במטר, שכן הרדיאנט שלו דרומי יחסית והוא זורח מאוחר, החל מהשעה 1:30. לעומתנו באזור הצפוני יותר של כדור הארץ נראים מטאורים בודדים בלבד.

כזכור, לאחרונה החלה מועצת מצפה רמון, בשיתוף עמותת קשת, ובתיאום עם אונסק"ו, בתהליכי קבלת ההכרה מיונסקו כ"שמורת שמי לילה", היחידה במזרח התיכון. שמורת שמי לילה, היא תקן שהוגדר ע"י אונסק"ו שמגדיר איזור מסוים ככזה בו רמת זיהום האור היא נמוכה ומצומצמת במיוחד ולכן היא אופטימלית לצפייה בכוכבים. כדי לקבל את ההכרה הרשמית כ"שמורת שמי לילה" מצפה רמון צריכה להגיע לדירוג 1 (מתוך 10) בסולם זיהום האור שנקבע ע"י אונסק"ו. עוד בטרם השלמת המהלכים שכבר החלו לצמצום התאורה, כבר זוכה מצפה רמון לדירוג 2 בסולם זה.

במסגרת פסטיבל המטאורים האטא-אקוורידים שמקיימת מועצת מצפה רמון, וכחלק מפעילות המועצה לקראת הכרזתה כשמורת שמי לילה, תוחשך תאורת הרחוב בישוב בין השעות 1:00 ל-5:00 על מנת לאפשר לצופים רמת זיהום אור אפסית ויכולת להבחין בכמה שיותר מטאורים החולפים בשמי כדור הארץ. הירח צפוי לזרוח בשעה 2:00 לכן המועד הטוב ביותר לצפיה במטאורים יהיה בין השעות 1:00-2:00 לערך. אך גם לאחר השעה 2:00 תתאפשר צפיה במטאורים.

לדברי פלורה שושן, ראש מועצת מצפה רמון: "החשכת תאורת הרחוב היא חלק מאסטרטגיה כוללת שנועדה להעלות את מצפה רמון על מפת התיירות העולמית ולממש את הפוטנציאל הייחודי של היישוב. לא רק המכתש, אלא גם השמיים של מצפה רמון הם חלק מהחבילה התיירותית שאנחנו מציעים לעולם."

29/04/2013