28.03.2024
 
כץ: "מאז שאל על הופרטה, לא נעשה שום רה-ארגון בחברה"

 

 

שירות חדשות תיירות

הממשלה אישרה היום (יום ראשון), ברוב גדול את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, שנועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל לאיחוד האירופי.

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, שהגיש לממשלה את הצעת המחליטים ציין כי ההצעה שאושרה היא בשורה חשובה ויום של חג לאזרחי ישראל שיוכלו בקרוב לנסוע לאירופה במחירים מוזלים. "מדובר בהחלטה הראשונה של הממשלה החדשה שנועדה להוריד את יוקר המחייה בישראל" הוסיף כץ.

שר התחבורה ציין בישיבת הממשלה כי ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל וייצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור הישראלים. לדבריו ההסכם אמור לצרף את ישראל לחלק מהעולם התעופה האירופי, ויהפוך את הטיסות למוצר שווה לכל נפש. בנוסף לכך הוא יפתח בפני ישראל כ-500 שדות תעופה בכל רחבי אירופה, ללא כל הגבלה.

השר כץ הדגיש כי יישום ההסכם יימשך כ-5 שנים, במטרה לאפשר לחבורת התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. ההסכם כולל בין השאר, התאמה בין חלק מדיני הטייס של ישראל והאיחוד האירופי בתחומי בטיחות הטיסה, הגנת הסביבה. הגנת הצרכן ובקרה אווירית ומבטיח אימוץ סטנדרטים מתקדמים במשק התעופה הישראלי.

שר התחבורה ציין בישיבה כי במהלך השנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים שהצביעו על תועלות כלכליות ממשיות כתוצאה מיישום מדיניות תעופה ליברלית של שמים פתוחים, מהבדיקות עולה כי הנהגת שמים פתוחים בתוך מדינות האיחוד האירופי, הגדילה את מספר צמדי הערים שבניהם יש קשר תעופתי ישיר ב-74%, בין השנים 1992-2000.

כתוצאה ממדיניות השמים הפתוחים תעריפי הטיסות צנחו בשנים אלה ב-34% ושיעור הגידול השנתי בהיקף הנוסעים גדל ב-9% בשנה בין השנים 1998-2002 לעומת 4.8% לשנה בין השנים 1990-1994.

השר כץ אמר כי במסגרת ההחלטה הוגדל בהדרגה אחוז ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון עד לגובה של 80%, זאת כי פועל יוצא של חתימה על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. בנוסף לכך, נקבעה השתתפות נוספת בהיקף של חמישה מיליון שקלים בשנה, בכל אחת מהשנים הקרובות.

השר כץ הוסיף כי במהלך השנים האחרונות נערכו עשרות ישיבות בנושא השמים הפתוחים בשקיפות מלאה, כאשר נציגי חברות התעופה הישראליות וגורמים נוספים שימשו כמשקיפים במשא ומתן ויכלו להעביר באופן שוטף הערות על הדברים שסוכמו.

במהלך הישיבה מתח השר כץ ביקורת על ההסתדרות המנסה לדבריו למנוע מהנהלת אל על רה ארגון בחברה: "מאז שאל על הופרטה, לא נעשה שום רה ארגון בחברה ומנהליה לא השכילו להערך למבנה התחרותי החדש. באל על יש 40 מטוסים ו-6,000 עובדים, ואילו בחברה אייר ברלין יש 200 מטוסים ו-9,000 עובדים. לפי השוואה זאת היו צריכים להיות באייר ברלין כ-30,000 עובדים".

הממשלה החליטה להקים צוות בראשות שר התחבורה ושר האוצר שיציג פתרונות בתוך 45 יום, לשאלות שעלו במהלך ישיבת הממשלה בנוגע לשמים הפתוחים. הצוות יסתייע בגורמים מקצועיים.

 

21/04/2013