25.04.2024
 
לישון בתא שינה בשדה התעופה

 

 

מאת שירן כצנלסון

כמעט כל נוסע ותיק התמודד עם עיכוב בטיסה שגרם לו להסתובב ללא כל תכלית בשדה התעופה, ואפילו להיכנס מתוך שיעמום לחנויות שאין לו עניין במוצריהם. אחרים מתיישבים במסעדה עם חיבור אינטרנט אלחוטי ומנסים להעביר את הזמן, לעתים אפילו שעות. אבל אפשר גם אחרת. 

בין האפשרויות העומדות בפני נוסעים העוברים בשדות תעופה - השכרת תאי שינה בשדה התעופה, סטארט-אפ עולה שנעשה פופולרי יותר ויותר בשדות תעופה באירופה ובארצות הברית. את רעיון תא השינה הזה ניתן להגדיר כחדר קטן במיוחד במלון נחמד. הרעיון פותח לראשונה בסביבות 1980, ומיועד לנוסעים שאינם מעוניינים לשלם עבור יום שלם במלון, או לעזוב את שדה התעופה.

תאי שינה פרטיים מסוג זה החלו לפעול לראשונה בארה"ב בסוף 2009, בשדה התעופה הבינלאומי של פילדלפיה, המונה כעת 15 כאלו. ב-2011, הוצבו חמישה תאי שינה בנמל התעופה הבינלאומי הארטפילד ג'קסון באטלנטה. תאים אלה ניתן להזמין ליחידות הנמנות כפרקי-זמן של 15 דקות, בכל יום ובכל שעה, ובהם ניתן לישון, לנוח או לעבוד. בכל תא כזה מצויה ספה עם מצעים וכריות, שעון מעורר, טלוויזיה, שולחן וכיסא. לדברי דניאל סולומון, אחד המייסדים ומנכ"ל המותג המפעיל את התאים, הבנייה ממשיכה גם בימים אלו, בשדה התעופה בדאלאס / פורט וורת', והתאים ייפתחו לאורחים עוד בחודש הזה. המותג גם מתרחב לשדה התעופה אוהייר בשיקאגו, וייפתח בשנת 2014.

סולומון ושותפיו מוצאים במיזם שלהם גם את הזווית הבריאותית-מקצועית - "אנחנו תמיד ראינו את המטרה שלנו כיצירת חוויית נסיעה בריאה יותר" אמר סולומון, "כדי למנוע מנוסעים רבים לילות חסרי שינה, המלווים בעייפות".  

באירופה נפתחו תאי שינה בשדה התעופה גטוויק שבלונדון, בשנת 2007, ובשדה התעופה סכיפהול שבאמסטרדם, בשנת 2008. בכל אחד מהם כ-32 יחידות. את כולם ניתן להזמין לפי שעה באופן אוטומטי, עם צ'ק-אין וצ'ק-אאוט ממוחשב. כל יחידה כוללת מיטה, אינטרנט אלחוטי חינם, שולחן עבודה, מקלחת וטלוויזיה שטוחה. "אנחנו כבר מדברים עם מספר שדות תעופה נוספים בארה"ב", אמר ברינגטון. "כולם רואים הזדמנות אדירה כדי לשפר את חווית הטיול שלהם בדרך שימוש במותג שלנו. אין ספק שמדובר בדרך נהדרת להעביר את הזמן בין הטיסות".

אגב, בדיקת מחירי התאים בנמה"ת סכיפהול באמסטרדם מעלה כי מדובר בחווייה לא זולה כלל וכלל, ובמצטבר המחיר מגיע לזה של חדר במלון הרגיל של שדה התעופה.

קיימים מספר מוצרים ושירותים דומים הזמינים בשדות תעופה בינלאומיים אחרים. Napcabs הוא אחד מהשירותים הדומים הללו, שבכל יחידה פרטית כזו יש לעתים מיטות זוגיות, שולחנות עבודה ויחידות מיזוג אוויר. גם בחברה זו ניתן להזמין לפי שעות. כרגע היא מפעילה את שירותיה רק בנמל התעופה של מינכן. התשלום ניתן לביצוע באמצעות מתקן כרטיס אשראי המותקן על דלת התא, והתשלום מתבצע בטרם הכניסה (לא ניתן להיכנס בטרם שילמתם).

מותג תאי שינה נוסף הוא למשל SnoozeCube, שבו יש עשר יחידות אטומות לרעש ובהן מיטה, טלוויזיה, אינטרנט אלחוטי בחינם ושקעים לטעינת מכשירים אלקטרוניים. מותג זה מפעיל שירותיו כרגע בשדה התעופה הבינלאומי של דובאי.

05/03/2013