29.03.2024
 
בקשה ליצוגית נגד אל על, לופטהנזה, בריטיש וסוויס

 

שירות חדשות תיירות

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה היום תביעה ייצוגית נגד חברות התעופה אל על, לופטהנזה, בריטיש איירווייס וסוויס. המבקשת, עמותת הצלחה התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת (ע"ר), המיוצגת בהליך זה על ידי עורכי דין עמית מנור, יוקי שמש ואורי ברעם, היא עמותה רשומה בישראל, שנוסדה בידי משפטנים בתחילת שנת 2008. בין שלל ייעודיה ויעדיה של התנועה, היא שמה לעצמה למטרה לפעול להגשמה, קידום ועידוד של אכיפה אזרחית והוגנות בתחומי כלכה וחברה (פרטים מלאים על העמותה מצויים באתר האינטרנט שלה בכתובת www.htl.org.il ).

הבקשה הנוכחית היא הבקשה השניה בסך הכל שהגישה הצלחה לאישור תובענות ייצוגיות. כזכור בתחילת חודש ספטמבר 2012 הייתה הצלחה הארגון הראשון אשר הגיש תובענה ייצוגית בתחום ניירות הערך ושוק ההון, תביעה אשר זכתה באישור הרשות לניירות ערך בקשר עם מימונה, ואשר בקשת האישור שלה תלויה ועומדת ומתנהלת בימים אלו (ת"צ 2483-09-12 הצלחה התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת (ע"ר) נ' כהן ואח').

במוקד התביעה עומד הסדר כובל לתיאום מחירים עולמי רחב היקף בתחום הובלת מטענים בהטסה אשר נחשף על ידי רשויות הגבלים עסקיים בעולם באמצע חודש פברואר 2006. לפי התביעה, חברת התעופה הנתבעות תיאמו תוספות שונות למחיר ההובלה, כגון תוספת דלק ותוספת ביטחון, אשר צורפו לתעריף הבסיסי של שילוח מטענים בהטסה. תוספות אלה תואמו בין השנים 2000-20006 לפחות, לרבות בפגישות בהן נטלו חלק נציגים רמי דרג של חברות התעופה שהיו צד לקרטל. מאז נחשף הקרטל, נתנו הצדדים לו את הדין במסגרת הליכים שונים שנוהלו ועדיין מנוהלים נגדם במדינות שונות ברחבי העולם. בכל מדינה התייחסו ההליכים לקרטל בהובלת מטענים אל אותה מדינה וממנה, ואולם עד היום לא הוגשה בישראל תביעה בשם משלחים ששילחו מטענים לישראל וממנה. התביעה הוגשה בסמוך לתקופת ההתיישנות על ידי הצלחה, לאחר  שלא הוגשה התביעה על ידי תובע אחר.

על פי חוות הדעת הכלכלית שצורפה לבקשת האישור, שנערכה בידי המומחה הכלכלי חנן שרון, נגרמו בשל מעשיהן הפסולים של הנתבעות נזקים משמעותיים.

בסך הכל עומד סכום הנזקים הנתבעים במסגרת תובענה זו, על 613 מיליון ש' (סכום התביעה).

בן-ציון ציטרין, חבר הועד המנהל של הצלחה מסר כי: "אנו רואים חשיבות רבה בנקיטת צעדים אקטיביים להגנה על נפגעים ולקידום אכיפה אזרחית פרטית בתחום ההגבלים העסקיים והתחרות. המקרה הזה מייצג הזדמנות טובה מאוד להדגים שוב שיש כאן שומרי סף ציבוריים שצופים על המתרחש מהצד ולא יהססו לנקוט פעולות לטובת הציבור במקרים של הפרת החוק".

אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה" מסר כי: "התובענה הנוכחית מביאה לידי ביטוי את התמחותה ופעולתה הציבורית של "הצלחה" במישור קידום האכיפה הפרטית באופן ברור ביותר. מדובר לכאורה במקרה מובהק המחייב פעולות אכיפה אזרחית מתאימות, המסתמכות על ידע וניתוח מקצועי הולמים - בתחומים בהן ממילא קיים חסך וחסר ברור בהליכים ייצוגיים בשל חסמים שונים".

>>> להורדת בקשת התביעה המלאה (קובץ PDF) <<<

06/02/2013